طب سوزنی خشکی دهان را در بیماران سرطانی کاهش می‌دهد

    کد خبر :655973

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند خشکی دهانِ ناشی از پرتو درمانی را در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن، کاهش دهد.

 

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، محققان مرکز سرطان «ام.دی اندرسون» دانشگاه «تگزاس» در آمریکا و مرکز سرطان دانشگاه «فودان» در چین در این مطالعه ۳۳۹ بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن را که برای مدت یکسال تحت پرتو درمانی قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار دادند.

 

این بیماران به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه طب سوزنی واقعی (TA) ، گروه دوم طب سوزنی ساختگی (SA) دریافت کردند و گروه سوم به عنوان گروه کنترل تحت پرتو درمانی و آموزش بهداشت دهان و دندان قرار گرفتند و هیچگونه طب سوزنی دریافت نکردند.

 

بیمارانی که تحت طب سوزنی ساختگی قرار گرفتند، سوزن واقعی در نقطه‌ای از بدن آن‌ها قرار می‌گرفت که به خشکی دهان مربوط نمی‌شد. هر سه گروه این بیماران به مدت شش تا هفت هفته برای سه روز در هفته درمان مورد نظر گروه خود را دریافت می‌کردند.

 

براساس نتایج این مطالعه که یک سال پس از پایان پرتودرمانی انجام شد، بروز قابل توجه خشکی دهان از نظر بالینی در گروهی که طب سوزنی واقعی دریافت کرده بودند ۳۵ درصد، گروهی که طب سوزنی ساختگی دریافت کرده بودند ۴۸ درصد و در گروه کنترل ۵۵ درصد بود.

 

«لورنزو کوهن» محقق اصلی این تحقیق و مدیر برنامه پزشکی جامعه نگر در مرکز سرطان ام.دی اندرسون، گفت: با این مطالعه می‌توان طب سوزنی را به فهرست درمان ها برای پیشگیری و درمان خشکی دهان اضافه کرد و دستورالعمل‌های استفاده از طب سوزنی در محیط انکولوژی باید برای این وضعیت مزمن مورد تجدید نظر قرار گیرد.

 

نتایج این مطالعه دیروز جمعه در نشریه JAMA Network Open منتشر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید