کارشناس افغانستانی در گفت و گو با «بازتاب»:

طالبان امتحانش را پس داده و تغییر پذیر نیست/طالبان پس از کسب مشروعیت، حکومتی بسته تشکیل می دهد/ رشد بنیادگرایی در افغانستان به زیان همه خواهد بود

    کد خبر :837690

 شرایط در افغانستان آن هم پس از سقوط دولت مرکزی آشفته شده و در مورد آینده این کشور نیز نگرانی های جدی وجود دارد؛ نگرانی هایی که بخشی از آن متوجه مردم این کشور و نیز برخی متوجه همسایگان است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- با اینکه جسته و گریخته اخبار نگران کننده ای از کشور افغانستان آن هم پس از استقرار طالبان به گوش می رسد، ولی تقریباً جامعه جهانی گویا طالبان را به عنوان حکومت جدید این کشور پذیرفته و آماده روند انتقال قدرت شده اند.

در این بین شنیدن نکته و نظرات فعالان افغانستانی به ویژه پیرامون طالبان خالی از لطف نیست.

محمدانور پویا- دانشجوی دکتری جغرافیا و یکی از همین کارشناسان است که در رابطه با وضعیت کنونی افغانستان به «بازتاب» گفت: طالبان بدون کمک های اشرف غنی و زلمای خلیل زاد نمی توانست به آسانی افغانستان را فتح کند. خلیلزاد آمریکا را تشویق کرد که در برابر طالبان ایستادگی نکند و اشرف غنی نیز روندهای حاکم بر ارتش را به گونه ای پیش برد که ارتش در مقابل ایستادگی جدی نکردند.

پویا افزود: طالبان با یک دمپایی و کلاشینکف افغانستان را فتح کردند و مدعی شدند که اینکه ما با دمپایی و کلاشینکف موفق به تصرف افغانستان شدیم نشان می دهد که مردم با ما بوده اند ولی واقعیت این است که اساساً به واسطه طراحی های از قبل مقابله جدی در برابر ایشان صورت نگرفت.

این کارشناس افغانستانی در مورد خسارت های تحمیلی طالبان به مردم گفت: خسارت های زیادی به افغانستان وارد شد و مردم دچار سردرگی و آسیب روانی شدند. هرج و مرج کشور ما را در برگرفته است و اکثراً در پی فرار از این کشور هستند. طالبان امتحان خود را پس داده و بارها نشان داده تغییر پذیر نیست.

محمدانور پویا اضافه کرد: مطمئن باشید طالبان پس از کسب مشروعیت بین المللی، خیلی زود در پی قطع اینترنت و سایر رسانه ها خواهد رفت و با خاموش کردن صداهای اعتراضی مثل فعالیت خبرنگاران یک جامعه بسته ای را در این کشور شکل خواهد داد.

این کارشناس افغانستانی تصریح کرد: در حال حاضر نیز کار و اشتغال خاصی در این کشور نیست و اکثر مردم افغانستان به دنبال فرار و مهاجرت از کشورشان هستند.

او با اشاره به نقش عربستان در شکل دهی به این بحران گفت: عربستان از همان روزهای اول این طرح انگلیسی- آمریکایی را حمایت کرد. در واقع طرح از آمریکا و انگلیس بود، پاکستان پرورش نیروها را بر عهده گرفت و عربستان نیز از این پروژه حمایت مالی کرد.

وی در مورد منافع پاکستان و نیز زیان های این کشور از استقرار طالبان نیز به «بازتاب» گفت: پاکستان از چند بعد از شرایط کنونی افغانستان سود خواهد برد، یکی اینکه هرج و مرج در افغانستان باعث خواهد شد آنها دنبال معاهده دیورند نخواهند رفت و از سویی نیز آشفتگی سیاسی در افغانستان زمینه های سرمایه گذاری کشورها در پاکستان را افزایش می دهد. با این همه این امکان دارد که پاکستانی ها نیز از این رویه متضرر شوند. مثلاً پشتون های پاکستان ممکن است با توجه به اینکه در کشور افغانستان یک حکومت پشتون بر سر کار آمده است، تحریک شوند که به حکومت طالبان بپیوندند.

پویا همچنین در ادامه به عنوان نماینده ای از ملت افغانستان و خطالب به مسئولان ایرانی گفت: ما از حکومت ایران این درخواست را داریم که مرزهایش را به روی آوارگان افغانستانی باز کند و بپذیرند آوارگان را چون واقعاً مستأصل هستند و جایی برای فرار ندارند.

او همچین خطاب به رسانه های ایرانی به ویژه رسانه های حاکمیتی بیان کرد: از سوی دیگر نیز از رسانه های ایرانی می خواهیم طالبان را تطهیر نکنند و طوری وانمود نکنند که همه چیز عادی است. رسانه های ایرانی اگر واقع بین هستند باید از همه جا گزارش تهیه کنند و نشان دهند که طالبان در بسیاری از موارد در حال کشتار مردم بیگناه است.

این فعال مدنی افغانستانی همچنین در مورد درخواست جامعه افغانستانی از سازمان ملل گفت: از نهادهای بین المللی نیز خواهش داریم که طالبان را به رسمیت نشناسند و به جنگ با طالبان ادامه دهند. سازمان های بین المللی باید دقت کنند وقتی از مهره هایی فاقد مشروعیت مثل اشرف غنی که با تقلب روی کار آمدند، حمایت کنند نتیجه اش همینی می شود که می بینیم؛ شرایطی که مملکت را دو دستی به طالبانی ها تقدیم می کند.

این فعال سیاسی افغانستانی در پایان تأکید کرد: طالبان یک تهدید جهانی خواهد بود و فقط مشکل منطقه نیست. دقت کنیم اگر بنیادگرایی در افغانستان رشد کند، دود آن در چشم همسایه ها نیز خواهد رفت و اگر بنیادگرایی در افغانستان رشد کند، قطعاً افغانستان به مأمن بنیادگراها تبدیل خواهد شد و می تواند به فرصت و فضایی برای رشد و پرورش گروه های تروریستی علیه کشورهایی چون ایران تبدیل شود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. بهروز سلگی گفت:

    خوب حالا میگی چکار کنیم خیلی دوست داری بجنگی تیپ تشکیل بده فرماندشم بزار تاج زاده زیباکلام هم فرمانده فکریتون باشه برید بجنگید ماهم براتون دعا میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید