طاعون در پارک ملی کلاه‌قاضی۱۸۰ کل‌ و بز وحشی را به کام مرگ کشاند

    کد خبر :735907

نخستین بار زمستان سال گذشته شیوع این بیماری در پارک ملی کلاه‌قاضی محرز و منجر به مرگ تعدادی کل‌ و بز وحشی در این منطقه شد.

با انجام اقدامات همه‌جانبه توسط نیروهای محیط زیست اصفهان در آن زمان، بیماری در بخش محدودی از پارک مهار شده و بدون سرایت به سایر قسمت‌های منطقه کنترل شد.

با شروع تابستان و آغاز فصل گرما که حیات وحش برای دسترسی به منابع آبی از ارتفاعات به سمت پایین‌دست و آبشخورها حرکت می‌کند، بیماری مجددا در کلاه‌قاضی مشاهده شد.

به گزارش همشهری آنلاین، محیط‌بانان اواسط خرداد ماه چند لاشه کل‌ و بز وحشی مشاهده کردند. نمونه‌گیری از لاشه‌ها انجام و برای اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ارسال شده و نتیجه آزمایش‌ها شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تایید کرد.

پس از اعلام نتیجه آزمایش، نیروهای حفاظت محیط زیست استان اصفهان اقدامات جامعی را با همکاری همیاران و فعالان محیط زیستی و اداره کل دامپزشکی استان برای کنترل بیماری آغاز کرده‌اند.

ضدعفونی کردن منابع آبی و آبشخورها، پایش مستمر و معدوم‌سازی بهداشتی لاشه‌ها، هماهنگی با اداره دامپزشکی برای واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک ملی کلاه‌قاضی و تشکیل ستاد مدیریت بحران از جمله اقداماتی است که هم‌زمان با شیوع طاعون در کلاه‌قاضی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تا امروز حدود ۱۸۰ کل‌ و بز وحشی بر اثر ابتلا به این بیماری در کلاه‌قاضی ازبین رفته است و با توجه به صخره‌ای و صعب‌العبور بودن زیستگاه این گونه جانوری در کلاه‌قاضی احتمال می‌رود تعدادی نیز از بین رفته و لاشه‌های آن‌ها توسط اکیپ‌های پایش مشاهده نشده باشد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) که به نام «طاعون بز» نیز شناخته می‌شود یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک است که عمدتا گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می­‌شوند.

از علایم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات‌الریه، التهاب روده‌ها و اسهال است که در نهایت منجر به مرگ حیوان می‌شود.

این بیماری صرفا از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی به‌خصوص کل‌ و بز منتقل می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید