ضرورت تغییر الگوی مصرف برای کاهش تولید زباله

    کد خبر :527042
کاهش تولید زباله

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران بر لزوم تغییر الگوی مصرف برای کاهش تولید زباله و استفاده از پلاستیک تاکید و اظهارکرد: ما باید بتوانیم الگوی مصرف خود را تغییر دهیم.

به گزارش ایسنا صبح امروز همزمان با گرامیداشت روز جهانی زمین و هفته زمین پاک، با شعار «حفاظت از گونه های زیستی، نه به زباله و پلاستیک» بخش‌هایی از ارتفاعات تهران با حضور علاقه‌مندان به طبیعت و محیط زیست، گروه‌های خودجوش و با همراهی مردم از وجود زباله پاکسازی شد.

کیومرث کلانتری در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه زباله‌های رها سازی شده در طبیعت هم به لحاظ بصری و هم به لحاظ آلودگی‌های محیط زیستی، مضرات فراوانی برای منظر و سلامت مردم دارند، اظهارکرد: بسیاری از این زباله‌ها سال‌ها در طبیعت باقی می‌مانند و به هیچ‌وجه تجزیه نمی‌شوند و در واقع آفت و آسیب بسیار جدی در حوزه آب و خاک محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه داشتن محیط زیست پاک و سالم و زیبا حق همه شهروندان است،اظهارکرد: رهاسازی و ریختن زباله‌ها در طبیعت علاوه بر اینکه با فرهنگ و ارزش‌های دینی و اخلاقی ما ایرانیان منافات دارد، زمینه کار مضاعف عده‌ای را برای برداشتن و پاکیزه کردن محیط اطراف فراهم می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: ما باید با الگوسازی فرهنگی و اجرای برنامه‌های نمادین پاکسازی محیط‌های طبیعی بتوانیم این تفکر نادرست را که ریختن زباله‌ها در طبیعت و جاده‌ها ، خیابان‌ها و دیگر اماکن حق ماست و جمع کردن آنها وظیفه دیگران و رفتگران زحمتکش است را تغییر دهیم.

کلانتری با توضیح اینکه آلوده کردن طبیعت در کیفیت چرخه طبیعی حیات موجودات زنده اثر نامطلوبی دارد و پیامدهای زیانباری برای زندگی انسان، حیوانات و گیاهان خواهد داشت، گفت: یکی از مصادیق این موضوع نامگذاری شعار جهانی روز زمین با عنوان حفاظت از گونه‌های زیستی است که این عنوان در کشور ما با نریختن زباله و پلاستیک در طبیعت پیوند خورده و مبین این است که آلودگی محیط زیست، زیست گونه‌های مختلف را تهدید می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تغییر الگوی مصرف برای کاهش زباله و استفاده از پلاستیک تاکید و اظهارکرد: ما باید بتوانیم الگوی مصرف خود را تغییر دهیم و تا جای ممکن از پلاستیک و ظروف پلاستیکی زیست تخریب‌ناپذیر استفاده نکنیم و از طرفی بتوانیم فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را در زندگی روزمره خود تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: به هر حال بخشی از زباله‌های رهاسازی شده در طبیعت قابلیت بازیافت و بازگشت به چرخه تولید را دارند و می‌توانند صرفه اقتصادی به همراه داشته باشند و این موضوع در قدم اول با تفکیک زباله از مبدا و نریختن زباله در طبیعت امکان‌پذیر است.

کلانتری همچنین با اشاره به برگزاری برنامه‌های پاکسازی در سطح شهرستان‌های استان تهران در هفته گذشته و همزمان با گرامیداشت زمین پاک گفت: این اقدامات بصورت نمادین و برای توجه به فرهنگ حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد ولی متاسفانه در همین برنامه‌های نمادین نیز مقادیر قابل توجهی زباله جمع آوری شده و از طبیعت خارج می‌شود.

وی در پایان از همه مردم و شهروندان خواست تا به موضوع حفظ محیط زیست و طبیعت به عنوان یکی از چالش‌های مهم کنونی توجه کنند و هنگام سفر به طبیعت هیچ چیز به طبیعت اضافه نکنند و هیچ چیز دیگری غیر از زباله از آن خارج نکنند.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، در این مراسم که به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و با همکاری مترو و شهرداری تهران و انجمن امداد کوهستان برگزار شد، بخش هایی از طبیعت ارتفاعات دربند تهران پاکسازی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید