ضرورت افزایش سهم ایران از اوراسیا با برند سازی و قدرت ترانزیت

    کد خبر :762240

رضا اسلامی پیش از ظهر سه شنبه در همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در انزلی تأکید کرد: باید راهکارهای عملیاتی در جهت دهی به توسعه و بهبود ارتباطات اقتصادی ایران با سایر اقتصادها در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تصویب و ابلاغ موافقتنامه کنونی برای همکاری با اتحادیه اروپا و آسیا گام اولیه و اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در همه حوزه‌های تجاری و اقتصادی با اعضای این اتحادیه برداشته است، افزود: این تشکل اقتصادی و منطقه‌ای فرصت بی نظیری برای کشور به وجود آورده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه آسیای مرکزی و قفقاز و عمده کشورهای عضو اوراسیا به مثابه بخشی از حوزه تمدنی ایران هستند، گفت: این موضوع فراتر از معادلات مربوط به واحدهای ملی و مرزهای جغرافیایی و سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ژئوپولیتیکی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تلاش مضاعف در بازارهای هدف و اعتمادسازی در جامعه مصرف و جامعه تولیدکننده از الزامات است و باید بتوانیم به یک بازار پایدار دست یابیم، افزود: با برخورداری از قدرت لجستیک همواره با استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی در تداوم رساندن کالاها به بازارهای مقصد هم به صورت هدفمند در تدارکات صادراتی و هم در بحث ترانزیت که فرصت‌های بیشماری در کشور وجود دارد باشیم.

اسلامی با اشاره به اینکه ایران با ایجاد برندهای تجاری معتبر و قدرت ترانزیتی باید بتواند سهم خود را در منطقه به ویژه با استفاده از مزیت‌های مناطق آزاد افزایش دهد، گفت: در مناطق حاشیه دریای خزر مزیت‌هایی همچون قرار گرفتن در کنار دریا و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال-جنوب وجود دارد و با توجه به تعاملات فی مابین بنادر دریای خزر و از همه مهمتر الحاق راه آهن جمهوری اسلامی ایران و عضویت در اتحادیه، راه‌آهن کشورهای آسیایی است.

وی اضافه کرد: تعاملات چهارجانبه یا ۵ جانبه راه‌آهن با همدیگر و مبادلات بندری این فرصت را به وجود آورده که ما بتوانیم هجمه ترانزیتی را که در منطقه خزر می‌تواند به کشورهای آسیای میانه حاشیه دریای خزر و ترکیه و اروپا را از یک سمت به سمت دیگر که در این سال‌ها ۱۰ میلیون تن بوده به سرعت حداقل ۵۰ میلیون تن ترانزیت در این منطقه افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این برای ما در وزارت راه و شهرسازی الزاماتی داشته که برای این هدف گذاری سه کار موازی رو دنبال کنیم، افزود: توسعه زیرساخت‌ها یکی از این هدفگذاری ها است.

وی گسترش ظرفیت ریلی در بخش‌های شرقی و غربی و شمالی و جنوبی را از دیگر اهداف عنوان کرد و ادامه داد: امروز هم در پیشبرد برنامه اتصال چابهار و همچنین راه‌آهن قزوین -رشت به آستارا و همچنین به بندر انزلی هستیم.

به گزارش مهر، اسلامی با بیان اینکه امیدواریم در زمان بندی مشخص شده به این اهداف دست یابیم، اظهار کرد: در تلاشیم چه در دریا، هوا و در خشکی حرکت کالا و خدمات تجاری را با یک منطق، شیوه و با یک الگوی واحدی انجام دهیم تا بدون توقف از این مسیرها را برای جابجایی کالا و خدمات استفاده شده و سهم ایران از اقتصاد بین المللی افزایش یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید