ضرب‌الاجل به خودروسازان داخلی

    کد خبر :256729

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به استاندارد ۸۵ گانه خودروتاکید کرد حتی یک روز نیز به تولید خودروهای غیر‌استاندارد مهلت نخواهیم داد.

به گزارش اقتصادنیوز، نیره پیروزبخت با بیان اینکه استانداردهای ۸۵گانه و برنامه زمان‌بندی آن، با هماهنگی خودروسازها تدوین و تهیه شده است، گفت»« شخص رئیس‌جمهوری نیز بر این مساله (افزایش کیفیت خودروهای داخلی) تاکید دارد. هر خودرویی که نتواند تا دی‌ماه سال آینده استانداردهای جدید را پاس کند و امکان اصلاح نیز نداشته باشد، با توقف تولید مواجه خواهد شد.»

رئیس سازمان ملی استاندارد، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود تصریح کرد:«دلیل اصلی فشار ما در این زمینه، مطالبه مشتریان و افکار عمومی از خودروسازان بود. از همان روزهای آغازین دولت یازدهم، این بحث مطرح شد که مشتریان از وضع صنعت خودرو (محصولات تولیدی آن) ناراضی‌اند. سال‌هاست خودروهای موجود در کشور، به‌خصوص خودروهای داخلی وارد فاز جدیدی (به‌ویژه در حوزه کیفیت) نشده‌اند. برخی خودروهای تولید داخل، خیلی قدیمی هستند و نیاز مشتریان را پاسخ نمی‌دهند، آن هم در شرایطی که در کشور با توقعات سطح بالا مواجه هستیم. به‌شخصه معتقدم که اگر به کیفیت به‌عنوان یک موضوع بنیادی، نگاه کنیم، با وجود اینکه این مساله (افزایش کیفیت) هزینه‌بر است، نه‌تنها زیان نخواهیم کرد، بلکه در درازمدت منتفع نیز خواهیم شد.»

او در پاسخ به پرسشی درباره اعتراضات خودروسازان داخلی نسبت به استانداردهای 85 گانه نیز تاکید کرد:«اعتراض خودروسازان باید در وهله اول به خودشان باشد، چون در جلسه مربوط به تعیین استانداردهای جدید و زمان‌بندی اجرای آنها حضور داشتند و این موضوع با هماهنگی آنها تصویب شد؛ بنابراین اگر در آن جلسه اعتراضی نکرده و مقاومتی نشان ندادند، این بر عهده ما نیست و به خودشان مربوط می‌شود. سازمان استاندارد یک نهاد ناظر و حاکم بر صنعت خودرو است و برنامه‌ریزی‌های مربوط به این صنعت با هماهنگی خودروسازان لحاظ شده است. حتی در جلسات مربوطه، آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم نیز حضور داشته و به‌جد به‌دنبال ارتقای استانداردهای خودرو بودند. البته آقای شریعتمداری وزیر فعلی صنعت نیز خیلی جدی پیگیر این مساله هستند و در صحبت‌هایشان تاکید دارند که «استاندارد» باید کف کیفیت در خودروسازی باشد. خب، وقتی وزیر صنعت چنین توقعی دارد و ارتقای استانداردها در شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده، سازمان ملی استاندارد باید پیگیر اجرای آن باشد. قرار است تا تیر ماه امسال، تعداد استانداردهای خودرو به ۶۳ مورد ارتقا یابد و در دی‌ماه نیز به ۸۵ مورد برسد.این موضوع در شورای سیاست‌گذاری خودرو و با حضور خودروسازان تصویب شد. استانداردهای جدید، استانداردهای روز اروپا به‌شمار می‌روند و اصلا این‌طور نیست که خودروهای خارجی نتوانند آنها را پاس کنند.»

او درپایان این گفت‌‌وگو تصریح کرد:«برای ما مشخص است که کدام خودروها قطعا نمی‌توانند استانداردهای جدید را پاس کنند، منتها من نمی‌خواهم اسمی از آنها ببرم. یک نکته را هم در نظر بگیرید که ممکن است خودروسازان بخواهند برخی محصولاتشان را اصلاح کرده و شرایط پاس کردن استانداردهای جدید را در آنها فراهم بیاورند که این موضوع به تشخیص سازمان ملی استاندارد است و شرکت‌های خودروساز باید برنامه خود را در این مورد به علاوه زمان‌بندی مدنظرشان ارائه دهند. طبعا اگر ما مطمئن شویم برنامه خودروسازان قابل اجراست، با مشورت وزارت صنعت، مهلتی را برای آنها در نظر خواهیم گرفت. البته واضح است خودروهایی که پلت‌فرمی قدیمی هستند و امکان اصلاح و پاس کردن استانداردها را ندارند، با توقف تولید مواجه خواهند شد.

نیره پیروزبخت، در پاسخ به این پرسش که«منظورتان پراید و پژو ۴۰۵ است؟» تصریح کرد:«بله دیگر…؛ برخی از این خودروها اصلا ارزش هزینه کردن برای ارتقای استاندارد را ندارند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید