صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس اساسنامه عمل کرد/ردیف بودجه نداریم

    کد خبر :214625

صندوق نوآوری و شکوفایی طبق اساسنامه خود عمل کرده است و به دلیل اینکه فاقد ردیف بودجه ای است در صورتی که تعهد تسهیلات را نگهداری نکند پولی برای پرداخت به شرکت ها وجود ندارد.

صندوق نوآوری و شکوفایی در پاسخ سخنان محمدجواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد این صندوق توضیحاتی را ارائه کرد.

صندوق نوآوری و شکوفایی در این توضیحات اعلام کرده است که سپرده گذاری در اولویت صندوق نیست و نگهداشت تعهد به شرکت ها در اولویت صندوق نوآوری و شکوفایی است. منظور از نگهداشت تعهدات این است که صندوق به هر شرکتی که باید تسهیلات بدهد آن تسهیلات را در سه الی چهار قسط پرداخت کند.

این اقدام بدین منظور است که به تناسب پیشرفت پروژه و پس از بازدید و تأیید تیم نظارت، تسهیلات به شرکت ها پرداخت می شود. به عبارت دیگر وقتی قرار است به یک شرکت پنج میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود در قسط اول یک و نیم میلیارد تومان پرداخت و الباقی در اقساط بعدی پرداخت خواهد شد.

صندوق نوآوری و شکوفایی نمی تواند با این مبالغ تعهدات طرح جدیدی را مصوب کند بلکه باید آنها را بلوکه و نگهداری کند تا زمان اقساط فرا رسد. علت این امر این است که همانند دستگاه های دولتی دیگر به شرکت های دانش بنیان خصوصی بدهکار نشود و آنها را ورشکست کند.

وضعیتی که در کشور بسیار دیده می شود که شرکت های خصوصی به علت عدم پرداخت طلب های خود از بخش دولتی ورشکست شده اند. مجموع این مبالغ باقی مانده برای ۲۵۰۰ طرح جاری صندوق جمعاً حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است.

سپرده های کنونی صندوق نوآوری و شکوفایی در بانک ها مربوط به همین مبالغ الباقی است و باید به شرکت ها پرداخت شود. اساسنامه صندوق که مصوب دولت های دهم و یازدهم بوده و دوبار به تأیید شورای نگهبان رسیده است، اجازه دریافت سود از محل سپرده های بانکی را داده است و صندوق نیز سودهای دریافتی را طبق اساسنامه به سرمایه صندوق می افزاید تا به شرکت های دانش بنیان تسهیلات بدهد.

در صورتی که صندوق تعهد تسهیلات را نگهداری نکند در سال آینده و سال های بعد از آن پولی برای پرداخت به شرکت ها از بابت الباقی تعهدات وجود نخواهد داشت زیرا منابع صندوق نوآوری و شکوفایی سرمایه ای است و صندوق فاقد ردیف بودجه ای است.

به گزارش مهر، صندوق نوآوری و شکوفایی براساس تأکید رئیس دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه ۹۵ طبق اساسنامه خود عمل کرده است. پاسخ سازمان برنامه و بودجه به گزارش تفریغ نیز عملکرد صندوق را بسیار موفق توصیف کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید