صف عریض و طویل گزینه‌های اصولگرا برای رسیدن به خیابان بهشت/ چه کسانی از شانس بالایی برای شهردار تهران شدن برخوردارند؟

    کد خبر :822022

با پایان یافتن ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران و پیروزی قاطع لیست شورای ائتلاف در این انتخابات، حالا بازار گمانه زنی ها پیرامون گزینه های احتمالی شهرداری تهران در چهار سال آینده بالا گرفته است. در میان گزینه های مطرح صف آرایی نیروهای جوان اصولگرایی در مقابل نیروهای پا به سن گذاشته این جریان خودنمایی می کند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- با اینکه هنوز دوره پنجم شورای شهر به پایان نرسیده و اعضای جدید شورای شهر تهران به صورت رسمی کار خود را آغاز نکرده اند، اما حدس و گمان های رسانه ای در مورد افرادی که احتمال دارد سکان شهرداری تهران را برای چهار سال بر عهده بگیرند، آغاز شده است.

در میان همه گزینه هایی که در روزهای اخیر به عنوان گزینه اصلی شهرداری تهران مطرح می شوند، آنچه خیلی بیشتر خودنمایی می کند، فعالیت یک سری جریان های رسانه ای و مجازی خاص برای به میان آوردن برخی اسامی با هدف فضا سازی رسانه ای و تأثیرگذاری بر شورای شهر است.

موضوع مهمی که البته به نظر نمی رسد افرادی چون پرویز سروری و مهدی چمران به عنوان اعضای مجرب شورای شهر ششم از آن متأثر شوند و اجازه دهند سایر اعضا نیز تحت تأثیر چنین فضاهایی قرار بگیرند.

مع الوصف بررسی های رسانه ای نشان می دهد که نام برخی افراد و گزینه ها بیش از دیگران و با بسامد بالاتری در میان گمانه ها وجود دارد که اینجا بدون هیچگونه جانبداری به ذکر اسامی و شانس بالا یا پایین آنها اشاره می شود.

با این توضیح که شما مخاطب گرامی نیز می توانید در بخش نظرات پیش بینی و نظر خود را برای پربارتر شدن این گزارش با ما به اشتراک بگذارید.

پیش از ورود به اسامی مطرح باید اشاره کنیم که با توجه به نقش موثر محمد باقر قالیباف – رئیس فعلی مجلس در بستن لیست شورای ائتلاف و نیز حمایت از این لیست برای پیروزی در انتخابات، به احتمال زیاد شهردار انتخابی نیز یکی از همکاران سابق آقای قالیباف در شهرداری های گذشته خواهد بود.

1-مرتضی طلایی

مرتضی طلایی سردار بازنشسته نیروی انتظامی است که سابقه دو دوره حضور در شورای شهر تهران را در کارنامه خود دارد. طلایی ارتباط نزدیک و دوستانه ای با محمد باقر قالیباف دارد و اخیراً نیز نامزدو شورای شهر ششم شده بود اما به دلیل برخی حواشی و رد صلاحیت موقت موفق نشد در لیست نهایی ائتلاف قرار بگیرد.

برای همین موضوع طلایی از راه یابی به شورای ششم بازماند، اما بعید نیست با توجه به سوابق و رابطه دوستانه ای که باقالیباف و بسیاری از اعضای شورای ششم دارد، نام او به عنوان یکی از گزینه های اصلی شهرداری مطرح شود.

گفتنی است، وی ریاست ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف را در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را عهده‌دار بود و در انتخابات دوره چهارم شورای شهر با رای اکثریت اعضا نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم شد.

2- محمد جواد شوشتری

محمد جواد شوشتری دانش آموخته دکتری جغرافیای سیاسی است و یکی از نزدیکان محمد باقر قالیباف است. در رابطه صمیمی او با قالیباف همین بس که مدت زیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران بود و در دوره آخر شهرداری قالیباف نیز او مدیر کل دفتر شهردار بود.

بعد از شهرداری او که هیأت علمی جهاد دانشگاهی بود به عنوان معاون نیروی انسانی فعالیت خود را آغاز کرد.

3- محسن پیرهادی

محسن پیرهادی عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) و از نزدیکان قالیباف است. او در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با قرار گرفتن در لیست وحدت محمدباقر قالیباف توانست به مجلس راه یابد.

در انتخابات شورای ششم نیز برادر او، مهدی پیرهادی نیز با لیست شورای ائتلاف حالا به شورای شهر راه یافته است.

نظر به حضور بردارش در شورای ششم و نیز ارتباط صمیمانه با محمد باقر قالیباف بعید نیست اگر او یکی از گزینه های اصلی و چه بسا نهایی شهرداری تهران در دوره جدید لقب بگیرد.

4- پژمان پشمچی زاده

یکی از نزدیکان قالیباف است که فعالیت در شهرداری را همزمان با حضور قالیباف در شهرداری آغاز کرد و در دوران او در سمت‌هایی چون شهردار منطقه3، 5 و 7 گماشته شد. در نهایت نیز به عنوان معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران منصوب شد. در زمان این انتصاب قالیباف گفته بود: «پشمچی زاده از نیروهای خوب و جوانی است که فعالیت در سمت شهرداری را از زمان من آغاز کرده است.» با این حال همراهی او و قالیباف به شهرداری محدود نشد. بعد از اینکه قالیباف به ریاست مجلس شورای اسلامی رسید، پشمچی‌زاده را نیز به عنوان معاونت نظارت بر مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

5- علیرضا جاوید

علیرضا جاوید در زمان قالیباف شهردار سابق تهران، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود و همچنین از او به عنوان یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد یاد می‌شود. اما نکته عجیب درباره جاوید این است که در شورای پنجم که همگی از لیست اصلاح‌طلبان به شورا راه یافته بودند، در بین 7 گزینه برای شهرداری تهران نام علیرضا جاوید نیز وجود داشت. بعدها او همچنین به عنوان مشاور نجفی شهردار اصلاح‌طلبان منصوب شد. نسبت فامیلی او با از اعضای شورای پنجم دلیل ابقای او در شهرداری مطرح می‌شود.

6- مناف هاشمی

سید مناف هاشمی- استاندار پرحاشیه استان گلستان که پیش از سال 1392 در مقام معاونت قالیباف در حوزه مسئولیت‌هایی همچون معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری، قائم‌مقام معاونت خدمات شهری، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد فعالیت کرد.

البته هاشمی پس از انتخابات 1392 مسیر سیاسی خود را عوض کرد و در دولت روحانی سمت هایی چون معاونت وزارت ورزش و جوانان، استانداری گلستان و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری فعلی را تجربه کرد.

با اینحال تجربه او در حوزه شهری و نیز روابط صمیمانه او با قالیباف او را نیز در لیست گزینه های احتمالی البته با شانس کم قرار داده است.

7-مجتبی عبدالهی

مجتبی عبدالهی فردی است که از ابتدای حضور قالیباف در شهرداری تهران به عنوان مدیرکل پشتیبانی فعالیت کرد. او سپس به عنوان شهردار در مناطق ۲۰ و ۷ و پس از آن در کسوت معاون خدمات شهری و معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در مجموعه مدیریت شهری فعالیت داشت و هم اکنون نیز مدیرکل اوقاف استان تهران است.

نا گفته نماند در مورد مجتبی عبدالهی و نوع فعالیت های او در دوران مدیریت در شهرداری تهران حواشی فراوانی وجود دارد که شاید شانس او را برای شهردار شدن کاهش دهد.

8-لطف الله فروزنده

برخی گمانه های ضعیف نیز از مطرح شدن نام چهره های غیر قالیبافی برای سکان داری شهرداری تهران یاد می کنند که در این میان می توان به نام لطف الله فروزنده اشاره کرد.

لطف‌الله فروزنده‌دهکردی سخنگوی جمعیت ایثارگران است. او که در دولت دهم، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و پس از آن، معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور را تجربه کرده بود، هم‌اکنون به عنوان دستیار تولیت آستان قدس در امور استان‌ها منصوب و در حال فعالیت است.

9- سعید محمد

سعید محمد یکی از دیگر گزینه های مطرح برای شهرداری تهران است که از سال 97 به فرماندگی قرارگاه خاتم منصوب شد و در ماه های اخیر به شکلی عجیب به ویژه بخاطر انتخابات ریاست جمهوری نام او بر سر زبان ها افتاد.

او که این سمت را تا همین اواخر و پیش از جدی شدن بحث شرکتش در انتخابات ریاست جمهوری حفظ کرد. با این حال همزمان با بحث شرکتش در انتخابات از سوی اصولگرایان به عنوان گزینه شهردار تهران نیز مطرح شد.

به طوریکه برخی بر این باورند که او از ابتدا نه برای ریاست‌جمهوری، بلکه برای شهرداری تهران در نظر گرفته‌ شده بود.

با این همه این احتمال وجود دارد که طرح نام سعید محمد برای شهرداری تهران تنها توسط نیروهای رسانه ای منتسب به خود او پیش برده می شود و او نمی تواند گزینه ای جدی برای شهرداری آن هم با ترکیب فعلی شورای شهر باشد.

10- مهرداد بذرپاش

مهرداد بذرپاش یکی دیگر از مدیران اصولگرا است که مدیریت سایپا، پارس خودرو و … را در کارنامه خود دارد و با روی کار آمدن مجلس اصولگرای یازدهم همچنین او به ریاست دیوان محاسبات منصوب شد که البته این انتخاب به دلیل اینکه سابقه کار او 3 سال از مدتی که در قانون قید شده کمتر بود، با حواشی زیادی همراه شد.

با توجه به اینکه او به تازگی به ریاست دیوان محاسبات منصوب شده است این احتمال که او به خیابان بهشت برود چندان زیاد نیست، هر چند مشاهده می کنیم که برخی جریان ها نام او را برای این پست مطرح می کنند.

11- رستم قاسمی
رستم قاسمی وزیر سابق نفت در زمان دولت احمدی نژاد و رییس اسبق قرارگاه خاتم النبیاست که در کنار مطرح شدن اسمش به عنوان شهردار آتی، احتمال حضور او در دولت رئیسی نیز بسیار زیاد است.

او که در ماه های گذشته به صورت جدی عزم خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری جزم کرده بود در نهایت به نفع آیت الله رئیسی کنار رفت و در زمان انتخابات نیز در حمایت از او فعالیت کرد.

با توجه فعالیت جدی او در ستاد آقای رئیسی به نظر احتمال حضور او در کابینه دولت بیشتر از حضور او در شهرداری تهران باشد.

12- حسین دهقان

سردار حسین دهقان انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود که البته صلاحیت او از سوی شورای نگهبان احراز نشد. او که در دولت اول روحانی به عنوان وزیر دفاع منصوب شده بود، همچنین ارتباطات نزدیک و دوستانه ای با محمد باقر قالیباف دارد و از سال ۹۰ تا ۹۲ مشاور قالیباف در شهرداری بوده است.

با این حال فاصله فکری و گرایشات سیاسی او با اعضای فعلی شورای شهر به اجازه نمی دهد برای او شانس بالایی برای انتخاب به عنوان شهردار تهران قائل باشیم.

جمع بندی اینکه انتظار می رود در پایان این گمانه شورای شهر ششم یکی از مدیران دارای سابقه مدیریت شهری در زمان شهرداری آقای قالیباف را به عنوان شهردار انتخاب کنند تا به نوعی نفوذ، روش مدیریتی و جایگاه قالیباف در شهرداری تهران تکرار شود؛ موضوعی مهمی که در دست خط حمایتی قالیباف برای حمایت از لیست شورای ائتلاف نیز به مردم به صورت غیر مستقیم وعده داده شده بود.

4
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علیرضا گفت:

    تشنگان خدمتِ خسته از قدرت!

  2. مسلم گفت:

    قضاوت اشتباه !
    قالیباف شخصا خیلی دنبال این چیزا نیست
    این مگس های دو رو برش هستن که تشنه قدرت و ثروتن

  3. ل گفت:

    خیلی خوب و یکدست هست . بنظر اقای قالیباف با حفظ سمت مجلس ، شهردار هم بشود عالی می شود .البته فعلا در کشور برای پست و مقام دنبال همین چند نفر می گردند . ماها فقط برای جنگ و جهاد و جبهه خوب بودیم و اما پست برای بهترین ها و ف…….. می باشد .
    نمی دانم شهرداری چه منفعتی دارد که همه برای ان سرودست میشکنند . قطعا هدف کارکردن نیست . قطعا هدف در کنار مردم و عمرا م ابادانی نیست . همه می دانند که هدف ….. چیست . باید با این افراد و کشور تاسف خورد .

  4. سرا گفت:

    فرق بین کارکردن و خدمت کردن >
    وقتی کسی می گوید که میخواهم کار کنم معنی ان این است که کار کردن از صفر هست تا صد . یعنی هر کاری که برای نفع مردم و کشور باشد انجام میدهم . این واژه کار کردن بسیار خوب و پسندیده است که مشتریان بسیار بسیار کمی دارد .
    اما خدمت کردن ، معنی ان این است که میخواهد فقط صد باشد . وقتی صد باشی دیگر اهل کار نخواهی بود و باید بدنبال رانت و سودجویی و اجرای فرمان و خلاف و …… باشی . البته مشتریان خدمت بسیار بسیار بسیار زیاد می باشند . باید بحال کشور با این خادمان تاسف خورد و همه را نابود کردد تا افراد کاری رشد پیدا کنند . وقتی کار بکنی خدمت هم بدنبالش می اید اما وقتی دنبال خدمت باشی ، کار خودبخود حذف میشود .

دیدگاهتان را بنویسید