صدور کروکی آنلاین در تصادفات رانندگی به کجا رسید؟

    کد خبر :1038527
کروکی آنلاین تصادفات رانندگی

صدور کروکی آنلاین، راننده محور شدن حق بیمه شخص ثالث، پرداخت خسارت واقعی به‌ خودروهای غیرمتعارف و جبران افت ارزش قیمت خودرو در تصادف‌های رانندگی ۴ مطالبه مردم از بیمه مرکزی و دولت است و سؤال اینجاست که گره کار کجاست؟

مطالبه دیگر بیمه‌گذاران خودرو، جبران افت ارزش وسایل نقلیه در تصادفات رانندگی است؛ چرا که براساس قانون مصوب سال۱۳۸۷ شرکت‌های بیمه تنها هزینه و خسارت تعمیر خودرو را پرداخت می‌کردند اما براساس قانون مصوب۱۳۹۵ شرکت‌های بیمه‌گر باید خسارت افت ارزش خودروها را هم بپردازند؛ اما زیر بار اجرای قانون نمی‌روند. چرا؟

رئیس‌کل بیمه مرکزی دلیل پرداخت نشدن خسارت افت ارزش خودرو را ناشی از برداشت متفاوت از قانون نزد کارشناسان بیمه و قضات کشور می‌داند و می‌گوید: نظر بیمه مرکزی این است که باید این خسارت پرداخت شود اما اختلاف اینجاست که سازوکاری برای تعیین میزان افت ارزش خودرو در قانون فعلی تعیین نشده است.

علی‌استادهاشمی توضیح می‌دهد: ما در بیمه در مقابل آن میزان ریسکی که شناسایی می‌کنیم یک حق بیمه‌ای از فرد دریافت می‌کنیم و در قبال آن بعدا خسارت پرداخت می‌کنیم. اما چون سازوکار قانونی برای تعیین افت ارزش خودرو نداریم، شرکت‌های بیمه به هنگام فروش بیمه‌نامه، حق بیمه خسارت افت ارزش خودرو را نمی‌گیرند که بخواهند خسارت را پرداخت کنند.

رئیس‌کل بیمه مرکزی از بررسی پرونده خسارت افت ارزش خودرو در مجلس خبر می‌دهد و می‌گوید: طرحی در مجلس مطرح است که براساس آن افت قیمت را به قانون بیمه شخص ثالث اضافه خواهد کرد. از ما گزارش‌ خواسته‌اند تا به مجلس بدهیم تا قانون اصلاح و اختلاف رفع شود تا نیازی به مراجعه زیان‌دیدگان به شورای حل اختلاف نباشد.

کروکی آنلاین در مرحله تست گرم

چند سالی است که بحث صدور کروکی آنلاین در تصادفات رانندگی مطرح می‌شود، اما سرانجام این طرح چه شد؟ مقامات بیمه مرکزی پاسخ می‌دهند: تبلت‌های کروکی آنلاین به‌دست پلیس رسیده و به‌نظر می‌رسد یکی از مطالبات اصلی رانندگان در حوادث رانندگی در شرف تحقق است.

سرانجام پس از چندین سال قرار است قوانین و مقررات بیمه‌ای به نفع بیمه‌گذاران تغییر کند و یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در روزهای آینده قرار است رخ دهد، صدور کروکی آنلاین در حوادث رانندگی است و دیگر نیازی به تهیه کروکی کاغذی برای گرفتن خسارت از شرکت‌های بیمه نخواهد بود. رئیس‌کل بیمه مرکزی دیروز در حاشیه همایش روز ملی بیمه در پاسخ به پرسشی اعلام کرد: همه اقدامات افتتاح کروکی برخط انجام و ۲۰۰میلیارد تومان هم سرمایه‌گذاری شده؛ به‌نحوی که تاکنون ۸هزار تبلت برای کارشناسان راهنمایی و رانندگی خریداری و ۴۸۰۰تبلت از گمرک ترخیص شده و در اختیار پلیس قرار گرفته است.

او افزود: در استان قم به‌صورت آزمایشی کروکی برخط اجرا شده و قرار بود دیروز برای کل کشور به‌دست رئیس‌جمهوری افتتاح شود؛ ولی ایشان نتوانستند تشریف بیاورند؛ ان‌شاءالله در نخستین فرصت این طرح ملی را افتتاح رسمی خواهیم کرد. البته الان کار به‌صورت عملیاتی درحال انجام است. وزیر امور اقتصادی و دارایی هم گفت: به‌زودی با همکاری فراجا کروکی آنلاین برای کسانی که در جاده دچار خسارت می‌شوند، محقق می‌شود.

داستان راننده‌محور شدن بیمه‌ها

یکی دیگر از مطالبات بر زمین مانده تغییر حق بیمه از خودرومحور بودن به راننده‌محوری است. به‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، مقدمات این کار انجام شده که بعد از افتتاح و عملیاتی شدن کروکی آنلاین حتما راننده محوری نهایی می‌شود. علی استاد هاشمی تأکید می‌کند: برای شروع کار منتظر دریافت داده‌های نهایی از پلیس راهور هستیم.

با این تغییر، میزان حق بیمه براساس رفتار رانندگی افراد تعیین می‌شود و نه نوع خودرو که به‌گفته کارشناسان با این اقدام انتظار می‌رود شیوه رانندگی افراد پرخطر تغییر و رانندگان کم‌ریسک تشویق شوند. از سوی دیگر این امکان فراهم خواهد شد که تخفیف بیمه شخص ثالث به راحتی به‌خودروی دیگر منتقل شود؛ چرا که این تخفیف متعلق به دارنده وسیله نقلیه خواهد بود که می‌تواند به هنگام خرید وسیله نقلیه جدید تمام تخفیف خودروی قبلی را به‌خود یا اقوام درجه یک منتقل کند.

ماجرای غیرمتعارف‌ها

اما یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم، پرداخت خسارت به‌خودروهای غیرمتعارف در هنگام بروز تصادف است که نارضایتی زیادی به همراه داشته و پیشنهاد شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی این است که قانون باید اصلاح شود. استاد هاشمی رئیس ‌کل بیمه مرکزی درباره دلیل تأخیر در ارسال لایحه برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث توضیح می‌دهد: ما برای اصلاح این قانون نزدیک به ۲سال است که اقدام کرده و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده ایم اما اولویت‌های دیگری در دست بررسی است؛ نظیر قانون برنامه هفتم یا لایحه بودجه سال آینده که باعث تأخیر شده است.

او می‌افزاید: از سال۹۵ تا کنون سقفی که برای خودروی متعارف در نظر گرفته اند معادل ۵۰درصد سقف تعهدات بدنی یا همان دیه ماه حرام است که الان حدود ۶۰۰میلیون تومان می‌شود و باید این سقف برداشته شود که لازمه آن اصلاح قانون است. راهکار پیشنهادی رئیس‌کل بیمه مرکزی اما این است که تا زمان اصلاح قانون بیمه شخص ثالث، بیمه‌گذاران برای خودروی خود بیمه بدنه خریداری کنند تا خسارت بیشتری را دریافت کنند و مشمول قاعده خودروهای غیرمتعارف نشوند.

روزنامه همشهری

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید