صدای صدور بن های تکراری درنیامد، فروش 90 تن برنج تقلبی اتفاق افتاد /در فروشگاه های شهروند، حق با فروشنده و تکرار خطا بدون اشکال است

    کد خبر :569005

در شرایطی که فروشگاه شهروند و مدیریت این مجموعه بزرگ به واسطه موضوع فروش بیش از 90 تن برنج تقلبی در خردادماه سال جاری زیر فشار افکار عمومی و مراجع نظارتی است، شنیدن از مسبوق به سابقه بودن چنین خطاهایی در این مجموعه قابل تأمل است؛ رویه ای که نشان می دهد برای مدیران این مجموعه فروشگاهی آنچه مهم تر است، حق و حقوق فروشنده است، نه مشتری!

به گزارش«بازتاب»، فروشگاه زنجیره ای شهروند که در خردادماه سال جاری با حواشی فراوانی در مورد فروش بیش از 90 تن برنج پاکستانی به نام و قیمت برنج ایرانی رو به رو شد و این اتفاق حواشی فراونی را برای آن مجموعه ایجاد کرد، اکنون شاهد رسانه ای شدن پرونده دیگری است که ناظر بر صدور بیش از 139 هزار بن خرید تکراری است؛ اتفاقی که در سال 1397 رخ داد، اما به واسطه ملاحظات و محدودیت های سازمانی امکان رسانه ای شدن نیافته بود!

در حالی که فروش ده ها تن برنج تقلبی توسط فروشگاه شهروند پس از بررسی های لازم تأیید و برای پیگیری روال قانونی در اختیار مقام های قضایی قرار گرفت و هنوز در مورد سرنوشت آن پرونده پاسخ قانع کننده ای به افکار عمومی داده نشده است، انتشار اخبار و اسناد جدیدی در مورد یک خطای بزرگ از سوی مدیران این مجموعه اقتصادی قابل تأمل و شائبه برانگیز است.

مشکلی که از آن سخن به میان است، مربوط به توزیع بیش از 139 هزار بن خرید کالای تکراری میان کارکنان مجموعه شهرداری تهران است که در ماه مبارک رمضان سال 1397 رخ داد و از آن زمان تا کنون بدون رسیدگی موثر، موجی از اعتراض و نارضایتی را ایجاده کرده است.

جزئیات مربوط به ماجرای توزیع بن های فروشگاهی تکراری توسط فروشگاه شهروند حکایت از آن دارد که مدیریت شهروند چیزی حدود 139 هزار بن فروشگاهی شهروند را با شماره های تکراری به اداره کل رفاه شهرداری تهران برای توزیع میان کارکنان شهرداری ارایه کرده است؛ حواله هایی که پس از مراجعه کارکنان به شعب فروشگاه برای خرید، بی اعتبار و تکراری بودنشان مشخص و با اعتراض تحویل گیرندگان این بن ها رو به رو شده است.

ماجرای مورد اشاره از آنجایی آغاز می شود که مدیریت فروشگاه شهروند به منظور تامین بخشی از اقلام ماه مبارک رمضان برای پرسنل شهرداری تهران ، اقدام به چاپ و توزیع تعداد 139 هزار حواله تکراری می کند و به واسطه حجم بالای جامعه آماری مخاطب که موفق به خرید با این بن ها نشدند، اکنون با دردسر بزرگی رو به رو شده است؛خطای بزرگی که اعتبار فروشگاه را نشانه رفته و تا حدود زیادی تکرار چنین خطاهایی را برای بار چندم طبیعی جلوه می دهد.

بازرسی شهرداری تهران در رابطه با این اتفاق عقیده داشت که این خطای فاحش زمینه بروز تخلفات گسترده فروشگاهی و سیستمی را ایجاد خواهد کرد و به همین دلیل طی مکاتبات مختلف خواستار جمع آوری این بن ها و توزیع بن های جایگرین شده بود.

در همین رابطه و در نامه بازرسی شهرداری تهران خطاب به مدیریت فروشگاه شهروند آمده است: احتراماً حسب اطلاع حواله‌های صادر شده ماه مبارک رمضان جهت ادره کل شهرداری تهران، با خطای فاحش که از سوی مسئولان ذی ربط آن شرکت صورت پذیرفته است، با شماره‌های تکراری چاپ و در اختیار آن اداره کل قرار گرفته است.

در ادامه این نامه از مجموعه مدیریت فروشگاه شهروند خواسته شده است،  کلیه حواله‌های صادر شده از سوی آن شرکت جهت ماه مبارک رمضان که مشمول موضوع فوق الذکر بوده و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته باطل گردد و ظرف ۷۲ ساعت پس از ابطال، حواله‌های جایگزین با شماره‌های صحیح تأمین و در اختیار اداره کل رفاه شهرداری تهران و دیگر مراجع احتمالی که تحویل گیرنده حواله‌های قبلی بودند، قرار گیرد.

همانطور که اشاره شد این رویداد در خرداد ماه سال 1397 رخ داد، اما به واسطه عدم اقدام موثر مجموعه فروشگاه شهروند برای جبران اشتباه، نه تنها شائبه ها را در مورد عامدانه بودن این خطا بالا برد، بلکه زمینه ای شد تا دوباره مشابه این خطا در سال 1398 به شکل دیگر (فروش 90 تن برنج تقلبی) تکرار شود.

در مورد رویدادی که به آن اشاره شد سه احتمال وجود دارد که بررسی جزییات بیشتر آنها از سوی مقام های نظارتی ضرورت دارد.

نخست اینکه با توجه به نزدیکی زمانی این رویداد با ماجرای فروش برنج های تقلبی، این احتمال می رود که در بدنه مدیریتی فروشگاه شهروند افرادی عامدانه درصدد ایجاد اختلال در نظم فروش و خدمات رسانی هستند تا از این طریق مسائلی نظیر رقابت های اقتصادی و مدیریتی که ناظر بر منافع شخصی و گروهی است را دنبال کنند.

احتمال دوم از متن نامه بازرسی شهر تهران بر می آید و ممکن است از این رویه سو استفاده های مختلف انجام گیرد که قطعا تمرکز آنها بر بروز تخلفات مالی و اقتصادی خواهد بود.

احتمال دیگر ناظر بر تکرار خطای انسانی در این مجموعه است که در صورت صحت این موضوع نیز مدیریت فروشگاه های شهروند نه تنها لازم است پاسخگوی وقوع چنین خطاهای فاحشی باشد، بلکه اصلاح این رویه و سیستم خطاآفرین باید در دستور کار قرار بگیرد.

در هر صورت آنچه در مورد صدور 139 بن خرید تکراری توسط فروشگاه شهروند انجام شد و هنوز تحویل گیرندگان این بن ها پیگیر حق و حقوق خود هستند، موضوع مهمی است که از قرار معلوم اقدام موثر و بازدارنده ای در رابطه با آن رخ نداد؛ رویه ای که به تکرار خطای مشابه در سال جدید منجر شد و با توجه به عدم اقدام موثر در رابطه با خطای سال جدید نیز بعید نیست در آینده با اشکال بزرگ تری تکرار شود.

این رویه تکراری دلیلی است که می توان به استناد آن مدعی شد، حق و حقوق مشتری و شهروندان برای مدیران این مجموعه در اولویت نیست و تکرار خطاها نیز منجر به اصلاح رویه های اشتباه نخواهد شد.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید