صبر دنیا درباره نتانیاهو دارد تمام می‌شود؛ آیا بی بی در برابر این بحران مقاومت خواهد کرد؟

    کد خبر :1069741
سخنرانی نتانیاهو

روزنامه ایندیپندنت در مطلبی درباره اقدامات ماه‌های اخیر بنیامین نتانیاهو با اشاره به این که «صبر دنیا درباره نتانیاهو رو به پایان است»؛ این پرسش را مطرح کرده که آیا دولت او در چنین شرایطی قادر به مقاومت خواهد بود»؟ در این مطلب که به قلم کیم سنگوپتا به رشته تحریر درآمده؛ این پرسش مطرح شده که آیا آینده سیاسی نخست‌وزیر اسرائیل- که به دلیل استراتژی اشتباه در غزه حتی در کابینه جنگی اسرائیل نیز با استعفا مواجه شده است- به دست تندروهای افراطی دست راستی سپرده خواهد شد؟

به گزارش شفقنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت؛ پس از حملات شدید دو تن از ارشدترین اعضای کابینه اسرائیل و اولتیماتوم این دو نفر به بنیامین نتانیاهو، به نظر می‌رسد که آینده دولت اسرائیل- که هم دشمنان و هم دوستان و متحدان زیادی دارد- به مویی بند است.

ائتلاف اضطراری نامتجانسی که در شوک حمله حماس در هفتم اکتبر گرد هم آمده بودند، در ماه هشتم جنگ به سرعت در حال فروپاشی است و به نظر می‌رسد صبر دولتمردان صهیونیست درباره نخست‌وزیر تفرقه‌افکن اسرائیل دارد تمام می‌شود.

در واقع تنها ۴۸ ساعت بعد از این که نخست‌وزیر عدم تمایل و موافقت خود با «طرح آینده غزه پس از پایان درگیری» را اعلام کرد، بنی گانتز رهبر مخالفان و یوآو گالانت وزیر دفاع کابینه که به همراه نتانیاهو کابینه جنگ را هم تشکیل می‌دهند، آغاز به حمله به او کردند.

گانتز، رئیس سابق ارتش اسرائیل اعلام کرده که اگر تا هشتم ژوئن پیشنهادی برای امنیت و اداره غزه ارائه نشود، حزب وحدت ملی او از دولت خارج خواهد شد. گالانت نیز هشدار داده که پس از جنگ غزه، حضور طولانی‌مدت نظامی یا حکمرانی غیرنظامی اسرائیل را در این منطقه قبول نخواهد کرد.

نتانیاهو در صورت خروج این دو نفر از دولت نیز می‌‌تواند کنترل خود بر قدرت را ادامه دهد. اما این یعنی که او تنها با کمک افراط‌گرایان دست راستی از قبیل وزیر امنیت ملی ایتامار بن‌گویر و وزیر دارایی بزالل اسموتریچ از این بحران جان به‌در خواهد برد- معروفند به این که می‌خواهند فلسطینی ها را از غزه بیرون کنند و اسرائیلی‌ها را در این منطقه اسکان دهند. این همان فرمولی است که این افراد می‌خواهند در آینده در کرانه باختری نیز مورد استفاده قرار دهند.

به نظر می‌رسد که در حال حاضر تعامل در داخل کابینه حداقلی- اگر نگوییم دشوار- است. در جلسه آخر کابینه ظاهراً بن‌گویر با گادی آیزنکوت (که مانند گانتز یکی از روسای سابق ارتش اسرائیل است) دهن به دهن شده و گفته «تاکنون حرف شما ژنرال‌ها را به حد کافی گوش داده‌ایم- و دیگر بس است». آیزنکوت هم که پسرش را در این جنگ از دست داده، گفته که بن‌گویر- که در گذشته به دلیل دست داشتن در تروریسم راست افراطی از خدمت در ارتش منع شده- صلاحیت سرزنش کسی را ندارد!

نارضایتی مقامات نظامی اسرائیل از امتناع نتانیاهو و دیگر اعضای جناح راست از به‌کارگیری یک دولت فلسطینی برای جایگزینی حماس زمانی آشکار شد که سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل در یک کنفرانس مطبوعاتی به جای دفاع از دولت، علناً از نتانیاهو انتقاد کرد.

در حال حاضر خشم و عصبانیت شدیدی نسبت به دولت در میان خانواده‌های کسانی که توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند وجود دارد، راهپیمایی‌های اعتراضی به طور مرتب برگزار می‌شود، و درخواست آتش‌بس نیز به کرات دیده می‌شود. کشف اجساد چهار نفر از گروگان‌ها نیز به خشم علیه نتانیاهو- به دلیل عدم تمایل ظاهری او به پذیرش توافق صلح- دامن زده است.

بی‌بی که تاکنون از بحران‌های زیادی جان به در برده، به نظر نمی‌رسد که تسلیم شود. او جنگ را ادامه خواهد داد و همراه با آن شکاف جامعه و سیاستمداران اسرائیل نیز بیشتر خواهد شد….

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید