شیکاگو تریبیون: فرصت ۱۲۰ روزه ترامپ برای گزارش قتل جمال خاشقچی به پایان رسید

    کد خبر :485078
ترامپ

روزنامه شیکاگو تریبیون روز شنبه نوشت، با توجه به اتمام فرصت ۱۲۰ روزه کاخ سفید در حمایت از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از ارائه گزارش قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی اجتناب می‌کند.

به گزارش بازتاب، به نقل از این روزنامه آمریکایی، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باید تا انتهای روز گذشته جمعه گزارش نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در دست داشتن در قتل جمال خاشقچی منتقد سعودی را به کنگره ارائه می‌کرد، اما با گذشت یک روز از پایان موعد ۱۲۰ روزه همچنان هیچ خبری از دولت این گزارش نیست.
با توجه به اتمام مهلت تعیین شده، سناتور‌های آمریکایی به دنبال آن هستند تا با مشخص شدن نقش ولیعهد سعودی، تحریم‌های جدید حقوق بشری علیه عربستان سعودی به دلیل قتل خاشقچی آغاز کنند.
یک مقام ارشد دولت ترامپ در مصاحبه با روزنامه شیکاگو تریبیون گفت، رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند با اختیار خود درخواست کمیته‌های کنگره را به تأخیر بیندازد و در این میان دولت آمریکا به مشورت خود با کنگره برای مشخص کردن عاملان قتل خاشقچی ادامه خواهد داد.
پیش از این نیز آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا طی گزارش‌هایی اعلام کردند که نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در قتل خاشقچی قطعی است، اما با این وجود دولت عربستان تا کنون این ادعا را نپذیرفته و عنوان می‌کند که هیچ شخصیت پادشاهی در این قتل دست نداشته است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نوامبر سال گذشته گفت، صرف نظر از اینکه حاکمان عربستان در این قتل مرتکب اشتباه شده‌اند، گفت، ما خواهان کاهش روابط امریکا با عربستان سعودی نیستیم.
به نوشته روزنامه شیکاگو تریبیون، دونالد ترامپ بار‌ها با نادیده گرفتن شواهد قطعی سازمان‌های اطلاعاتی کشور، خواهان دریافت سند غیرقابل انکار برای ثابت کردن نقش محمد بن سلمان در قتل خاشقچی است.
به دنبال بی‌توجهی دولت دونالد ترامپ برای بررسی نقش عاملان قتل خاشقچی، «رابرت مننداز» سناتور ایالت نیوجرسی می‌گوید، زمان آن رسیده که کنگره خود شخصاً وارد برخی از پرونده‌های عربستان سعودی مانند حمله به یمن و قتل خاشقچی شود و منتظر تصمیمات دولت نباشد.
از طرف دیگر، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه و «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا بار‌ها اذعان کردند که قتل خاشقچی به دستور بن سلمان انجام شده است.
کورکر بعد از اطلاع یافتن از گزارش‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره پرونده خاشقچی گفته بود: شک ندارم که ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقچی را صادر کرده و ما نمی‌توانیم این موضوع را بپذیریم.
گفتنی است، سنای آمریکا ۲۳ آذر ماه دو قطعنامه را تصویب کرد که یکی از آن‌ها خواهان پایان دادن به حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان در جنگ یمن و به معنای دیگر تحریم تسلیحاتی عربستان است و دیگری مبتنی بر معرفی کردن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان مسئول قتل خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است.
خاشقچی ستون نویس واشنگتن پست ۱۰ مهر ماه برای انجام امور شخصی خود وارد کنسولگری عربستان در ترکیه شد، اما هرگز از آن خارج نشد. سعودی‌ها پس از ۱۸ روز تکذیب و انکار، در نهایت اعتراف کردند که وی در کنسولگری به قتل رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید