شیرهای موزه ملی در موزه هنرهای معاصر

    کد خبر :48572

مدیرکل موزه ملی ایران خبر داد: ۲۵ اثر از مجموعه موزه ملی ایران با نقش شیر در نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد.

او با بیان این‌که نمایشگاه پرویز تناولی و شیرهای ایران با تاکید بر پنج هزار سال نقش شیر در هنر و فرهنگ ایرانی از روز دوشنبه – ۱۲ تیر – در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد، به ایسنا گفت: این نمایشگاه که نگاهی‌ هنری – تاریخی به نقش شیر در آثار ایرانی از هزاره سوم پیش‌ از میلاد تا دوره معاصر دارد، به همت و همکاری موزه پرویز تناولی، موزه هنرهای معاصر، موزه ملی ایران، موزه نقاشی پشت شیشه، موزه رضا عباسی و مجموعه‌داران خصوصی برگزار شده است.

وی در توضیح آثار شرکت‌کننده در این نمایشگاه از مجموعه موزه ملی ایران گفت: در این نمایشگاه ۲۵ اثر ارزشمند از مجموعه موزه ملی ایران به نمایش در آمده که شامل آثار زرین، سیمین، مفرغین و گچبری بوده و از لحاظ زمانی از هزاره سوم پیش‌ازمیلاد تا دوره ساسانی را شامل می‌شود.

به گفته‌ مدیرکل موزه ملی ایران، این آثار متعلق به محوطه‌هایی مانند جیرفت، ارجان، حسنلو، عمارلو و تخت‌جمشید هستند.

نوکنده در توصیف نقش شیر روی این آثار تاریخی اظهار کرد: نقش شیر در دوره‌های پیش‌ از تاریخ، تاریخی و اسلامی تا سده‌های اخیر همواره جایگاه خاصی در هنر و تمدن این سرزمین داشته و انعکاس آن را می‌توان در تزیینات وابسته به معماری، اشیای نمادین، هدایای تدفینی، زیورآلات و اشیای تزیینی و جنگ‌افزار دید که نمود آنها در آثار موزه ملی ایران به وضوح دیده می‌شود.

به گفته‌ وی، علاقمندان به تاریخ، هنر و فرهنگ می‌توانند تا هفتم شهریور، روزهای یکشنبه تا جمعه، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در موزه هنرهای معاصر در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله از این نمایشگاه دیدن کنند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید