شکل‌گیری «آسایشگاه» در لابیرنت

    کد خبر :33568

کارگردان «آسایشگاه» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی عنوان کرد که این نمایش در عین این که حال و هوایی کمدی دارد به فضای آثار ترسناک نیز نزدیک است.

محمد زیکساری بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «آسایشگاه» را روی صحنه دارد درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: «آسایشگاه» از ۶ خردادماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه پالیز آغاز کرده است که خوشبختانه تا امروز نیز بازخوردهای خوبی از سوی مخاطبان دریافت کرده ایم.

وی درباره انتخاب نمایشنامه ای از هارولد پینتر برای اجرا و اینکه در سال های گذشته متن های این نویسنده شهیر کمتر امکان اجرا شده است، توضیح داد: نمایشنامه های پینتر اغلب از فضایی ضداستعماری و ضد سرمایه داری برخوردار است بنابراین نمی دانم چرا در دوره ای کمتر اجازه اجرا پیدا می کردند اما من برای اجرای «آسایشگاه» با مشکلی مواجه نشدم. سال ۸۹ – ۹۰ روی پایان نامه کارشناسی ارشدم کار می کردم که درباره سایکوفیزیک (تنی – روانی) بود. پایان نامه کارگردانی تئاتر دو بخش پژوهشی و عملی دارد که من برای بخش عملی پایان نامه به دنبال متنی می گشتم که در خور پژوهشی که انجام داده ام، باشد. از آنجا که کل متن های پینتر را خوانده بودم به این نتیجه رسیدم که این نمایشنامه مناسب پژوهشی است که انجام داده ام.

وی ادامه داد: از آنجا که نمایش قبلی که به صحنه برده بودم یک کار ایرانی بود، تصمیم گرفتم «آسایشگاه» را برای اجرای عمومی آماده کنم چون همیشه تلاشم این بوده که حتی اگر تجربه قبلی هم کار موفقی بوده است در اجرای بعدی آن شیوه اجرایی را تکرار نکنم و به دنبال متن و اجرایی متفاوت باشم.

کارگردان «چشم برهم زدن» درباره ویژگی های این نمایشنامه گفت: نمایشنامه های هارولد پینتر با هم متفاوت هستند اما ویژگی که در همه آثارش خیلی مشهود است و از آن به عنوان سبک پینتری نام می برند این است که نمایشنامه های وی نه ابزورد هستند نه رئال و بازی های زبانی و مکث و سکوت های او است که به آثارش شکل می دهند و خود پینتر هم از این مکث و سکوت ها لذت می برده است. یکی دیگر از خصوصیت هایی که در کارهایش وجود دارد ترس از فضای بسته و اینکه همیشه تهدیدی پشت در وجود دارد، است. این ویژگی در «آسایشگاه» خیلی بارز است تا جایی که کار را به سمت آثار ترسناک می رود.

زیکساری درباره تغییراتی که در اجرا نسبت به متن ایجاد شده است، توضیح داد: نمایشنامه برای اجرا کمی کوتاه شده است چون این روزها دیگر مخاطب حوصله نمی کند که دو ساعت در سالن نمایش بنشیند و تئاتر ببیند. از طرف دیگر تلاش کردم کمدی را که در خود متن است تقویت کنم تا باز هم اجرا بیشتر در خدمت مخاطب باشد.

بازیگر کاراکتر استاد کهنمویی در برنامه «خندوانه» درباره فضاسازی و طراحی صحنه نمایش یادآور شد: برای طراحی صحنه نمایش تصمیم داشتیم از فضایی لابیرنت گونه استفاده کنیم اما به دلیل اینکه سالن نمایش عمقی را که می خواستیم نداشت مجبور شدیم با استفاده از نورپردازی فضای لابیرنت را منتقل کنیم. ایده لابیرنت و فضای بسته در همه عناصر این نمایش و حتی در خطوط لباس کاراکترها نیز وجود دارد.

وی متذکر شد: برای اجرای این نمایش من ابتدا یک تهیه کننده داشتم اما از آنجا که وی تاکید داشت حتما باید از یکی دو چهره در کار استفاده کنم و من با این مساله مشکل داشتم، او را از دست دادم و خودم تهیه کنندگی نمایش را بر عهده گرفتم. معتقدم تئاتر رسالتی دارد که اگر قرار باشد به حضور چهره های سینمایی و تلویزیونی محدود شود ارزشش را از دست می دهد.

این استندآپ کمدین در پایان صحبت هایش اضافه کرد: به همین جهت تصمیم گرفتم در این نمایش با بازیگرانی که دوست داشتم کار کنم. این هنرمندان هیچ کدام چهره های شناخته شده ای نیستند اما همگی بازیگران خوبی هستند. برای اجرای این اثر نمایشی ما ۵ ماه تمرین مداوم داشتیم و خوشحالم که حاصل کار رضایت بخش از کار درآمده است.

نمایش «آسایشگاه» تا ۱۴ تیرماه هرشب ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه پالیز به صحنه خواهد رفت.

در خلاصه این اثر آمده است: رییس آسایشگاه از معاونش در خصوص بیمار ۶۴۵۷ توضیح می‌خواهد. این در حالی است که این بیمار مرده است و … »

محسن نوری، محمدحسین زیکساری، مهرداد مصطفوی، سروش شاکر، پرهام یدالهی، سمانه اسماعیلی، علی پویا قاسمی در این اثر به ایفای نقش می پردازند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید