شکست مذاکرات ۱۸ ساعته سران اروپا برای تعیین جانشین یونکر

    کد خبر :566427

سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا پس از ۱۸ ساعت بحث و جدل نتوانستند بر سر گزینه جانشینی رئیس کمیسیون اروپا به توافق برسند.

به گزارش بازتاب به نقل از بیلد، در حالی که مذاکرات طولانی مدت سران کشورهای اروپایی برای یافتن جانشینی برای «ژان کلود یونکر» بدون نتیجه به پایان رسیده است، اما منابع آگاه از «فرانس تیمرمانس» هلندی به عنوان گزینه اصلی جانشینی یونکر نام می برند.

در ادامه نشست شب گذشته مقامات اروپایی که تا ظهر امروز به طول انجامید، سخنگوی «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا اعلام کرد تصمیم گیری در این مورد به نشست سه شنبه موکول شده است.

روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع آگاه خود نوشت در مذاکرات ۱۸ ساعته اخیر بین مقامات اروپایی در مورد این مسائل گفتگو شده است:

– انتخاب «فرانس تیمرمانس» سوسیال دموکرات به عنوان رئیس کمیسیون و «مارگرته وستاگر» دانمارکی به عنوان نخستین زن به معاونت رئیس کمیسیون اروپا
– انتخاب «کریستالینا گئورگیه وا» رئیس کنونی دو موسسه بانک جهانی به ریاست شورای اروپا
– انتخاب «شارل میشل» نخست وزیر لیبرال بلژیک به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
– انتخاب «مانفرد وبر» نامزد فراکسیون اکثریت پارلمان اروپا به ریاست این پارلمان (به جای دو سال و نیم کنونی برای مدت ۵ سال)

در این مذاکرات هنوز در مورد نامزد خاصی برای جانشینی «ماریو دراگهی» رئیس بانک مرکزی اروپا اجماع نشده است.

امروز «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا پس از تعلیق نشست ویژه رهبران کشورهای اتحادیه اروپا با موضوع بررسی پست های مدیریتی اروپا اظهار داشت: رهبران کشورهای اروپایی نتوانستند درباره رئیس آتی کمیسیون اروپا به اتفاق نظر دست پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: آنچه که از گفتگوهای انجام شده تا پیش از تعلیق نشست مشخص بود این است که اکثر اعضا مخالفتی با ریاست «فرانس تیمرمانس» سیاستمدار هلندی ندارند، اما در عین حال تحقق این امر نیاز به وحدت رویه تمام اعضا دارد.

طبق قوانین اروپا، برای تصمیم گیری در این موارد باید اکثریت اعضا (دست کم ۲۱ کشور که ۶۵ درصد جمعیت کل اروپا را نمایندگی کنند) موافقت کنند.

مذاکرات سران اروپا در حالی پایان یافت که نامزدی «فرانس تیمرمانس» هلندی برای جانشینی «ژان کلود یونکر» نیز مخالفانی داشت، هر چند «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه موافق انتخاب وی است.

در همین ارتباط «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا می گوید کشورش با بسته ای از اسامی که شامل نام تیمرمانس هم باشد، مشکلی ندارد. در نشست شب گذشته بار دیگر برخی اعضا مخالفت شدید خود را با «مانفرد وبر» نامزد مورد حمایت آلمان برای ریاست کمیسیون اروپا اعلام کردند و به این ترتیب نام وی از فهرست نامزدهای این سمت کنار گذاشته شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید