شکست دیگر در جنگ گازی

    کد خبر :69682

باید دید که مسئولین ایرانی تا کی می خواهند اختلاف مالی با ترکمنستان را بهانه به تاراج دادن فرصت های ارزشمند ایران در بازار گاز قراردهند.

به گزارش خبرنگار مهر، به تازگی تاجیکستان از آغاز احداث بخش تاجیکی خط لوله چهارم صادرات گاز ترکمنستان به چین خبر داده است. احداث این خط لوله در حالی آغاز شده است که ایران نه تنها از گاز ارزان این همسایه شمال شرقی خود استفاده حداکثری نمی‌کند؛ بلکه با قطع واردات از ترکمنستان در سال جاری، دست خود را نیز از آن کوتاه کرده است. در همین زمان رقبای ایران در این بازار مانند چین، برای احداث خط لوله چهارم واردات گاز از این کشور گام برمی‌دارند.

در طی هفته جاری، تلویزیون ملی تاجیکستان خبر از آغاز احداث بخش تاجیکی خط لوله ترکمنستان-ازبکستان-تاجیکستان- قرقیزستان-چین داده است. بر طبق این خبر، عثمان علی عثمان، وزیر انرژی و آب تاجیکستان در یک نشست خبری بیان کرده است که این بخش از خط لوله در طی دو سال تکمیل خواهد شد. تاجیکستان از این خط لوله گازی دریافت نخواهد کرد و تنها سرمایه چین را برای احداث این خط لوله دریافت می‌کند.

طبق گفته وزیر انرژی تاجیکستان، شرکت ملی نفت چین فروش تجهیزات و ماشین آلات برای ساخت تونل‌های خط لوله در منطقه‌های کوهستانی تاجیکستان را آغاز کرده است. بخش تاجیکی خط لوله تاجیکستان-چین بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت. اجرای این پروژه، بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه از طریق چین به اقتصاد تاجیکستان تزریق خواهد کرد.

توقع داریم این خط لوله حداقل سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به چین منتقل کند. لازم به ذکر است توافق برای اجرای این خط لوله در سال ۲۰۱۳، در سطح دولتمردان به امضاء رسیده بود.

به این ترتیب، به نظر می رسد در غفلت مسئولان ایرانی و اعلام عدم ضرورت واردات از ترکمنستان؛ کشورهای دیگر به دنبال جذب فرصت های مسلم ایران در بازار گاز و افزایش سهم خود از این بازار هستند؛ حال باید دید که مقامات ایرانی، تا کی می خواهند اختلاف مالی با ترکمنستان را، بهانه به تاراج دادن فرصت های ارزشمند ایران در بازار گاز قرار دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید