شوک جدید در بازار دلار/ ترکش های جنگ قیمت طلا و سکه را صعودی کرد

    کد خبر :1029589
قیمت دلار - جنگ غزه

به دنبال افزایش تنش‌ها در نوار غزه، در بازار امروز شنبه ۶ آبان‌ماه؛ قیمت دلار در تهران و هرات سیر صعودی گرفت. طبق ادعای معامله‌گران نرخ دلار تهران در شروع معاملات نقدی امروز با گپ مثبت ۵۵۰ تومانی باز شد و تا مرز مقاومتی ۵۱ هزار و ۸۵۰ تومان بالا رفت. این پایان روند صعودی دلار در تهران نبود و در نیمه ظهر امروز اسکناس آمریکایی توانست مرز ۵۲ هزار تومان را هم فتح کند و در پله‌ی اول این کانال معامله شد.

از سوی دیگر، اتاق‌های معاملاتی هرات امروز بعد از ۲۰ روز تعطیلی بازگشایی شدند. طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده قیمت دلار در هرات که دو روز قبل در محدوده ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داده بود، در شروع معاملات نقدی امروز تا ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان پیشروی کرد. اما در ظهر امروز پای دلار در هرات اندکی لغزید و به پله پنج این کانال برگشت. با این‌ حال فاصله قیمتی آن در مقایسه با روز پنجشنبه گذشته رشد تقریباً ۴۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

به نوشته اقتصاد نیوز؛ فارغ از بازار دلار، همان‌طور که در پیش‌بینی صبح امروز در مورد قیمت دلار گفته شد، نرخ حواله درهم نیز عصر پنجشنبه در یک مرز حساس به کار خود پایان داد و در بازار امروز در کانال ۱۴ هزار تومان به سمت جلو خیز برداشت. قیمت درهم امروز با ۱۴ هزار و ۲۳۰ تومان روانه بازار شد و تا سطح ۱۴ هزار و ۲۸۰ تومان بالا رفت. فعالان بازار می‌گفتند که این اتفاق نیز در صعودی‌شدن سطح انتظارات برای دلار بی‌تأثیر نبوده است.

با تمام این اوصاف، تحلیلگران سیاسی و اقتصادی دلیل اصلی جهش قیمت‌ها در بازار ارز را ناشی از افزایش تنش‌ها بین حماس و اسرائیل می‌دانند. به باور فعالان بازار تشدید تنش‌ها بین حماس و اسرائیل کماکان مهم‌ترین خبری است که این روزها اکثر بازارها را تحت‌تأثیر قرار داده است. جمعه‌شب آسمان غزه به رنگ خون درآمد. آن‌طور که در خبرها آمده ارتش اسرائیل شب گذشته به حماس شبیخون زد و با حمله هوایی گسترده مناطق مختلف نوار غزه را هدف قرارداد و تمامی خطوط ارتباطی و اینترنت این منطقه را قطع کرد. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که هم‌زمان با افزایش درگیری‌ها، اکثر قیمت‌ها رشد قابل‌توجهی را ثبت کرد.

البته این افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هم مشهود بود. شب گذشته پس از آنکه ارتش اسرائیل اعلام کرد در حال «گسترش فعالیت زمینی» در غزه است، قیمت لحظه‌ای طلا بیش از یک درصد افزایش یافت و وارد ابر کانال ۲۰۰۰ دلاری شد. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار امروز تا سطح ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت؛ اما در زمان نگارش این گزارش در حدود ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت خورد که افرایش ۵۷ هزارتومانی را نشان می‌دهد.

بنا بر ادعای معامله‌گران شیب تند قیمت‌ها در بازار سکه بیشتر بود. قیمت سکه امامی دو روز قبل در حدود ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد و در بازار با ضربه صعودی قیمت دلار و قیمت طلای جهانی مرز ۳۰ میلیون تومان را شکست و بر روی ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت. البته در نیمه ظهر امروز از خریدهای هیجانی این فلز گران‌بهای داخلی کاسته شد و سکه به مرز ۳۰ میلیون تومان برگشت که نسبت دو روز قبل ۵۰۰ هزار تومان رشد کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید