شورش، درگیری و خشونت؛ در فرانسه چه خبر است؟

    کد خبر :1005455
خشونت و نا ارامی در فرانسه

نشریه “اسپکتیتور” در گزارشی با اشاره به قتل یک نوجوان فرانسوی و وقوع اعتراضات و شورش های گسترده خیابانی در فرانسه، وقوع اتفاقاتی از این نوع را محصول مستقیم رویکردهای نادرست دولت فرانسه ارزیابی کرده و مکرون را فردی دانسته که یا شرایط را در کشورش سامان می دهد یا آن را به ورطه نابودی خواهد کشاند.

بازتاببیراه نیست اگر بگوییم امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بدترین روزها در دوره ریاست جمهوری‌اش را می گذارند. فرانسه در روزهای اخیر شاهد شورش های خیابانی گسترده ای بوده است و عمده درگیر‌ی‌ها نیز در غربِ پاریس رخ داده است. منطقه ای که اخیرا پلیس فرانسه در آن اقدام به شلیک به سمت یک نوجوان 17 ساله و قتل وی کرد.

در جریان درگیری‌های اخیر در فرانسه، خودرو های پلیس به آتش کشیده شدند، ایستگاه های پلیس هدف حمله قرار گرفتند، برخی فروشگاه ها غارت شدند، ترامواها آسیب دیدند و حتی تلاش هایی جهت ورود به یک زندان در فرانسه نیز صورت گرفت که شکست خورد. شماری از معترضان فرانسوی در پاریس بازداشت شده اند با این حال، گزارش های مختلفی در مورد ناامنی در مناطقی نظیر لیون، لیل، و تولوز فرانسه نیز به گوش رسیده و می رسد.

در این شرایط، مکرون از مردم فرانسه خواسته که آرامش خود را حفظ کنند ولیکن اظهارات او، فقط و فقط بحران در این کشور را تشدید کرده است. مکرون مرگ نوجوان فرانسوی را غیرقابل قبول و غیرقابل توجیه توصیف کرده است. با این حال، مارین لوپن از جریان سیاسی راستِ فرانسه، صحبت های مکرون را غیر‌مسئولانه دانسته و گفته است: “قتل نوجوان فرانسوی غیرقابل توجیه بود؟ غیرقابل قبول بود؟ دادگاه های فرانسه باید این مسئله را بررسی کنند…رئیس جمهور فرانسه ظاهرا آماده می شود که اصول قانونی اساسی را جهت خاموش کردن شعله های آتش در فرانسه زیر پا بگذارد”.

یکی از اتحادیه های پلیس فرانسه نیز در پاسخ به مواضع مکرون اعلام کرده که کاملا غیرقابل قبول است که رئیس جمهور فرانسه نمی تواند مفهوم تفکیک قوا در فرانسه را درک کند و در شرایطی که حق ندارد، پلیس فرانسه را محکوم و نسبت به دستگاه قضایی این کشور نیز بی اعتنایی پیشه می کند.

برخی شخصیت ها محبوب و مشهور فرانسوی نیز موضع گیری هایی را انجام داده اند. به عنوان مثال، “کیلین امباپه” فوتبالیست مشهور فرانسوی در پیامی توئیتری گفته است: “من به دلیل آسیب رسیدن به کشورم فرانسه به شدت ناراحت هستم…عمیقا با خانواده و بازماندگان نوجوان 17 ساله فرانسوی که خیلی زود ما را ترک کرد همدردی می کنم”.

خشونت و راهپیمایی در فرانسه

با این همه، آنچه قتل نوجوان 17 ساله فرانسوی افشا کرد، شکاف های عمیقی است که در این کشور سر باز کرده اند. اکنون گروه های سیاسی و اجتماعی فرانسوی به نحوی قابل توجه به جان یکدیگر افتاده اند و هیچیک توان تحمل دیگری را ندارد.

در این رابطه، مثلا “مانوئل والس” نخست وزیر سابق فرانسه از جریان چپ این کشور عمیقا رویه های دولت کنونی فرانسه را تهدیدی جدی علیه دموکراسی در این کشور ارزیابی کرده و تاکید کرده این رویه ها صرفا خشونت و ناامنی در فرانسه را افزایش می دهند. او از پلیس فرانسه هم انتقادات زیادی کرده است. این در حالی است که در نقطه مقابل، بسیاری با پلیس فرانسه که اکنون شدیدا تحت فشار است همدردی کرده اند.

این طیف استدلال می کنند که پلیس فرانسه در سال های اخیر هدفِ اقدامات تهاجمی آنارشیست ها، طرفداران محیط زیست، جنبش جلیقه زردها و غیره بوده است. البته که آمارهای مختلف حاکی از این هستند که پلیس فرانسه با روند رو به رشدی از خشونت علیه خود و نیروهایش در داخل خاک این کشور نیز رو به رو است.

در این میان وضعیت مکرون به شدت بحرانی است. فردی که از یک سو با تهاجمی تر شدن رویه ها و رویکردهای جریان چپ فرانسه علیه خود رو به رو است و از سوی دیگر، جریان راست فرانسه نیز سوگیری های تازه ای را علیه او از خود نشان می دهد. عجیب آنکه برخی از هم حزبی های مکرون نیز کم کم از وی روی بر می گردانند و گویی پروژه عبور از وی را در دستورکار دارند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تحولات اخیر در فرانسه تقصیر پلیس این کشور نیست بلکه کاملا مرتبط با ناکارآمدی دولت این کشور است که عملا با سیاست های نادرست خود، زمینه را برای تشدید خشونت در جامعه فرانسه فراهم می کنند.

سال 2021، بیش از هزار ژنرال بازنشسته فرانسوی در نام‌های سرگشاده به مکرون از وی خواستند که بار دیگر بایستی نظم را به شهرهای مهم فرانسه بازگرداند. آن ها هشدار دادند که اگر مکرون کاری نکند، وقوع جنگ داخلی حتمی است و کشور فرانسه تنش و درگیری‌های فراوانی خواهد داشت.

در این راستا، بسیاری با اشاره به این نامه می گویند شاید آن آینده ای که ژنرال های فرانسوی در نامه سال 2021 خود به مکرون به آن اشاره کرده بودند، فرا رسیده است. اکنون تصاویری که از فرانسه به جهان مخابره می شود تصاویر کشوری است که به شدت درگیر هرج و مرج است. مکرون در شرایط کنونی یا باید وضعیت کشورش را سامان دهد یا فردی لقب گیرد که عملا کشورش را به ورطه نابودی کشانده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید