شورای نگهبان افزایش سن بازنشستگی را تایید کرد

    کد خبر :1047785
شورای نگهبان افزایش سن بازنشستگی

سخنگوی شورای نگهبان از تایید مصوبه مجلس مبنی بر افزایش سن بازنشستگی خبر داد.

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود اعلام کرد که مصوبه افزایش سن بازنشستگی در بررسی‌های صورت‌گرفته خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و مورد تایید این شورا قرار گرفت.

تایید شورای نگهبان به این معناست که مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی اکنون به قانون تبدیل شده و به لحاظ حقوقی، لازم‌الاجراست.

گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه ۲۸ آبان به افزایش تدریجی سن بازنشستگی در «برنامه هفتم» رأی مثبت دادند.

با تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، افرادی که بین ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند، به‌ازای هر سالی که تا زمان بازنشستگی‌شان باقی مانده، دو ماه به مدت‌زمان اشتغال آن‌ها اضافه می‌شود و این عدد برای شاغلینی با ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه بیمه، سه ماه؛ با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه، چهار ماه؛ و با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه پنج ماه در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب، به سن بازنشستگی کارگر یا کارمندی که ۲۰ سال سابقه بیمه دارد ۲/۵ سال اضافه خواهد شد چراکه طبق قانون، ۱۰ سال تا بازنشستگی او باقیمانده و بر اساس مصوبه جدید مجلس باید به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه (جمعا ۳۰ ماه) بیشتر کار کند تا بازنشسته شود.

البته اجرای این مصوبه یک شرط سنی هم دارد و آن اینکه “حداکثر سن بازنشستگی برای مردان ۶۲ سال و برای زنان ۵۵ سال” در نظر گرفته شده است؛ یعنی مردی که ۳۰ سال یا بیشتر سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، به محض رسیدن به سن ۶۲ سالگی بازنشسته می‌شود و نیازی به سنوات بیشتر ندارد.

همچنین به گفته محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، “حداکثر سال‌های خدمت نیز برای مردان ۳۵ سال و برای زنان ۳۰ سال” تعیین شده است. بنابراین، حتی کارگر یا کارمند مردی که سال اول خدمتش را می‌گذراند بجای ۳۰ سال نهایتا ۳۵ سال خدمت خواهد کرد و اینگونه نیست که طبق مصوبه مجلس حدود ۱۲ سال به زمان اشتغال او اضافه شود و مجبور باشد برای بازنشسته شدن ۴۲ سال کار کند.

بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند، مشمول اجرای این طرح نمی‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. رضا گفت:

    مگر خون کارگران از خون جنتی رنگین تر است که تا ۶۰ سالگی کار کنند امکان ندارد باید تا ۱۰۰ سالگی کار کنند.

  2. علی گفت:

    از کار مستقیم به گورستان ممنون از جمهوری اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید