شورای‌عالی فضای مجازی از سیاست‌زدگی رهایی نیافته است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ۱۱:۲۹
    کد خبر :643499

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه شورای‌عالی فضای مجازی از سیاست‌زدگی رهایی نیافته است، گفت: رویکرد رهبر انقلاب به فضای مجازی، مبتکرانه و فرصت‌گرا است.

 

حجّت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، در نشست تخصصی «بایسته‌های حکمرانی در فضای مجازی از منظر رهبر انقلاب» که صبح امروز (چهارشنبه ۲۲ آبان) در موسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی، نقش تحول‌آفرین فضای مجازی را انکار نمی‌کند.

 

وی با بیان اینکه تحولی که در فضای مجازی ایجاد شده، تحولی سطحی و نقطه‌ای نیست، اظهار داشت: بعد از انقلاب صنعتی، باید فضای مجازی را انقلابی فراگیر نامید که یا هنوز در آغاز آن هستیم و حتی به میانه راه نرسیده‌ایم.

 

به گزارش فارس،غلامی، رویکرد رهبر انقلاب به فضای مجازی را رویکردی تمدن‌ساز دانست و افزود: رهبر انقلاب، فضای مجازی را پایه‌گذار یک تمدن در جامعه بشری می‌دانند و از این روست که اهمیت فضای مجازی را مساوی با اهمیت اصل انقلاب دانسته‌اند.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا ادامه داد: برخلاف برخی که نسبت به فضای مجازی و فضای خارج از آن، رویکرد دوجهانی دارند و معتقد هستند این دو، جهان‌های متفاوتی هستند، در اندیشه رهبر انقلاب، فضای مجازی، فضایی حقیقی است که خود را مانند خون در جهان فعلی به جریان می‌اندازد و قواعد زیست اجتماعی را به نفع خودش تغییر می‌دهد.

 

وی رویکرد انقلاب اسلامی و رهبری نظام به فضای مجازی را، رویکردی مبتکرانه و فرصت‌گرا دانست و گفت: اینکه برخی می‌گویند ما در مقابل این فضا، منفعل بوده‌ایم، اشتباه است و ردّپای رویکرد فعالانه در قبال فضای مجازی را می‌توان در سخنان رهبر انقلاب پیدا کرد.

 

غلامی با بیان اینکه فضای مجازی، نه‌تنها برای ما بلکه برای همه جوامع، می‌تواند تهدید داشته باشد، گفت: هر جامعه‌ای که نسبت به این فضا، هوشمندی به خرج ‌دهد و در دو بُعد نرم و سخت افزاری، سرمایه‌گذاری کند، امکان اینکه فرصت‌ها را بر آسیب‌ها غلبه دهد بیشتر است.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه جمهوری اسلامی، نگاه تقلیدی به فضای مجازی را رد می‌کند، اظهار داشت: انقلاب، خط وابستگی و هضم شدن در جریان غربی و آمریکایی حاکم بر فضای مجازی را برنمی‌تابد.

 

غلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی نه‌تنها در صدد مقابله با فضای مجازی نیست، بلکه درپی بهره‌گیری حداکثری از این فضا برای منافع ملی و خیر جهانی است. منظور از خیر جهانی این است که مواجهه ما با فضای مجازی، یک مواجهه جهانی است و نسبت به آنچه در این فضا می‌گذرد، بی‌تفاوت نیستیم.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، با بیان اینکه ایجاد دوقطبی “فضای مجازی آری- فصای مجازی نه”، دوقطبی کاذبی است که از ذهن‌های سیاست‌زده متولد شده، تصریح کرد: هیچ‌گاه بحث بر سر عدم یا وجود فضای مجازی نبوده است، بلکه بحث بر سر شیوه مواجهه با این فضا و وابستگی و عدم وابستگی و نحوه مواجهه با تهدیدها در این فضا بوده که هنوز هم این بحث‌ها وجود دارد که مفید است.

 

وی با بیان اینکه از بیانات رهبر انقلاب روشن می‌شود که بهره‌گیری انقلاب از فصای مجازی، درون‌مرزی نیست و برون‌مرزی است، گفت: در این اندیشه، فضای مجازی باید قابل استفاده جهانی را داشته باشد و به بسط عدالت، آزادی و جلوگیری از استمرار امپراطوری سلطه کمک کند.

 

غلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی، بنای مواجهه جزیره‌ای با فضای مجازی را ندارد. درواقع قصد نداریم خود را محصور کنیم و به‌نحوی همه چیز را بومی کنیم که ارتباطی با جهان نداشته باشیم‌.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه انقلاب، نقش کلیدی خود را تغییر مناسبات حکمرانی در فضای مجازی که در دست آمریکاست می‌داند، گفت: رسیدن به این نقطه با نگاه جزیره‌ای حاصل نمی‌شود.

 

غلامی ادامه داد: بحش عمده‌ای از گردنه‌های فصای مجازی در اختیار آمریکا و ابرشرکت‌هایی است که تحت پارادایم آمریکا رشد کرده‌اند و طبیعتاً بخشی از ابزارهای فرمانروایی را هم در اختیار دارند.

 

وی با بیان اینکه فرمانروایی آمریکا در فضای مجازی، امکان استفاده مردم دنیا از این فضا را بین برده، افزود: مهم‌تر اینکه آمریکا، فضای مجازی را محلی برای گسترش سبک زندگی آمریکایی و اهداف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود قرار داده است.

 

غلامی ادامه داد: سیاست رهبر انقلاب، ایجاد ائتلاف جهانی برای به‌زیر کشیدن سلطه آمریکا در فصای مجازی است.

 

وی در ادامه گفت: هرچند در نگاه رهبر انقلاب، فاصله جمهوری اسلامی با نقطه مطلوب در فضای مجازی، زیاد است، اما ما جزء کشورهایی به‌شمار می‌رویم که زود نسبت به فضای مجازی به بیداری و هوشیاری دست پیدا کرد.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، ایجاد شورای‌عالی فضای مجازی را ابتکار رهبر انقلاب دانست و گفت: تاسیس این شورا در شرایطی بود که خیلی از کشورها که برخی کشورهای پیشرفته هم در بین آن‌ها بودند هنوز به بستر مناسبی درباره حکمرانی در فضای مجازی نرسیده بودند و چنین شورای فراقوه‌ای که مصوباتش معادل قانون باشد را نداشتند. بنابراین این از مصادق پیش‌روی جمهوری اسلامی نسبت به فضای مجازی است.

 

غلامی ادامه داد: هرچند این شورا هنوز از ویروس عقب‌افتادگی و سیاست‌زدگی جدا نشده و روسای جمهور ما هنوز موفق به مرزبندی بین منافع ملی و منافع جناجی نشده‌اند، اما این شورا، دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید