شهرها باید منابع مشروع و سالم درآمدی پیدا کنند؛ دولت آماده همکاری و تهیه لوایح لازم است

روحانی گفت: اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع درآمدی هستند، بایستی به فکر منابع درآمدی سالم برای اداره آنها بود و دولت آماده است با تهیه لوایح لازم برای شهرداری‌ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند.

حسن روحانی روز یکشنبه در پنجمین اجلاس بین المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی، گفت: تامین هزینه های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم فروشی، فروش حقوق مردم و نسل ها است.

 

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه با بیان اهمیت جستجوی راههای ایجاد درآمد مشروع برای شهرها، اظهارداشت: اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع درآمدی هستند، بایستی به فکر منابع درآمدی سالم برای اداره آنها بود و دولت آماده است با تهیه لوایح لازم برای شهرداری‌ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند.

 

روحانی با  تسلیت سالروز شهادت امام موسی بن جعفر(ع) و طلب توفیق از پیامبر(ص) و خاندان رسالت و ائمه هدی(ع)، اظهار داشت: در دنیای امروز موضوع مدیریت شهری و اداره زندگی مردم، بویژه در یک شهر بزرگ، جزو مدیریت‌های سخت و پیچیده است.

 

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه تمدن‌های بزرگ بشری معمولاً در کنار شهرها بوجود آمده و علم و فناوری و تمدن در شهرهای بزرگ ظهور و بروز پیدا کرده است، گفت: برای درک و فهم تمدن اسلامی، بهترین راه آن است که بعد از مطالعه کتب و آثار گذشتگان به آثار باقیمانده معماری در شهرهای مهم اسلامی و تمدنی که از مشرق زمین، شبه جزیره هندوستان، ساحل مدیترانه و شمال آفریقا و کشورهای مهم خاورمیانه از جمله کشور بزرگ ایران نگاه کنیم.

 

روحانی خاطر نشان کرد: آثار تمدنی در شهرهای بزرگ و نوع معماری‌ و ساختمان‌های بزرگ این شهرها از مهندسی، ابتکارات، دوستی و برادری میان مردم و استفاده درست از طبیعت در گذشته با انسان سخن می‌گویند.

 

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: در آثار بزرگ تمدنی در کشورهای مختلف جهان و از جمله کشورهای اسلامی، ریشه معماری شهرها و ساختمان‌ها از فرهنگ و اعتقادات مردم نشأت می‌گیرد و مساجد، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به عنوان مرکزیت شهرها، قبل از محله‌های مسکونی مردم، مد نظر بوده است.

 

روحانی افزود: مسجد محل اجتماع مردم و جایگاهی است که مردم با هم برای انجام مراسم دینی و فرهنگی‌شان‌ در آنجا شور و مشورت می‌کنند. حتی تصمیم برای دفاع از شهرها از مساجد آغاز می‌شود و مسجد به عنوان مرکز فرهنگی محسوب می‌شود که مردم با آداب و رسوم و مسیر زندگی آشنا می‌شوند.

 

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: مدارس و دانشگاه‌ها، معمولاً در کنار مساجد ساخته می‌شوند و مقبره بزرگان دینی، مذهبی و حتی فرهنگی و هنری معمولاً در کنار مساجد ساخته می‌شوند و سپس در کنار این فرهنگ و هویت، اقتصاد ظهور و بروز یافته و بازار ساخته می‌شود و بازار مکانی است که صادرات و واردات، شهری و روستایی و حتی بین کشورها از آنجا آغاز می‌شود و بازار همچنین به عنوان بخشی از مراکز تولیدی فرهنگی و هنری محسوب می‌شود. بنابراین ابتدا فرهنگ و هویت و سپس اقتصاد و اداره آن، شکل می‌گیرد و در کنار فرهنگ، اقتصاد و علم، محل سکونت مردم تشکیل می‌شود و همزمان این مراکز مسکونی با اماکن تولیدی و کشاورزی پیوند می یابند.

 

روحانی تصریح کرد: از تمدن گذشته می‌آموزیم که از سوداگری در خانه‌سازی، شهر ایجاد نمی‌شود  و می‌آموزیم که ریشه‌های فرهنگی، اساس شهرسازی است و نحوه معماری‌ها هم به گونه‌ای است که مردم بتوانند، راحت‌تر زندگی کنند، نه آنکه ساختمان‌ها پرسودتر ساخته شود.

 

رییس‌ جمهور اظهارداشت: ساختمان باید محل سکونت و آرامش مردم باشد و به همین دلیل آن را مسکن نام‌گذاری کردند و در چنین حالتی است که نیازمندی‌های فرهنگی جوانان و نیز نیازمندهای اقتصادی و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی مردم، تعریف و تبیین می‌شود.

 

روحانی با تأکید بر اینکه متأسفانه در بسیاری از اهداف بلند شهرسازی فاصله ایجاد شده و به مسایل فرهنگی و حتی حریم خصوصی و شرایط اجتماعی مردم، کم‌توجهی می‌شود، گفت: شهرها باید مکانی امن برای همه مردم باشد و نحوه ارتباط مردم در آن به راحتی شکل بگیرد و زنان و کودکان جامعه با کمال امنیت و آرامش بتوانند در آنجا رفت و آمد کنند. لذا قبل از هر چیز امنیت و آرامش شهروندان حائز اهمیت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید