همراه با نمایش فیلم‌ها در کاخ جشنواره؛ روز دوم

«شنای پروانه» در پردیس ملت

    کد خبر :681488

روز دوم سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را می‌توان روز موضوعات داغ نامگذاری کرد. فیلم‌هایی که موضوعات آن‌ها حول محور یک دختر نه‌ساله، دعوای گنده‌لات‌های تهران و شرط‌بندی روی اسب و فوتبال می‌چرخد.

روز دوم نمایش کاخ جشنواره با اکران فیلم سینمایی شنای پروانه ساخته محمد کارت آغاز می‌شود. فیلم سینمایی که چندی قبل یک ویدیوی غیررسمی چندثانیه‌ای از بازی و گریم متفاوت امیر آقایی منتشر شد. کاراکتر امیر آقایی همانطور که در کلیپ هم اشاره می‌شود، گنده‌لات تهران است. کسی که به دوربین زل زده و بقیه را تهدید می‌کند.

از داستان این فیلم سینمایی که ساعت ۱۳:۳۰ امروز (یکشنبه ۱۳ بهمن) در کاخ جشنواره به نمایش در می‌آید، یک جمله بیشتر منتشر نشده «در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کند» اما از ظواهر این‌طور برمی‌آید که این فیلم گنده‌لات‌های تهران و ماجرای کل‌کل‌های‌شان با یکدیگر را به تصویر می‌کشد.

محمد کارت سال قبل و با فیلم کوتاه بچه‌خور توانمندی خود در فضاسازی در جنوب شهر تهران را به اثبات رساند، وی پیش از این نیز مستندهای دیگری از جمله بختک، معلق و خون‌مردگی را کارگردانی کرده و در عرصه مستند نام آشنایی است، و اکنون باید منتظر بود و دید در فیلم تازه‌اش چه می‌کند.

جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و آبان عسکری بازیگران این فیلم هستند.

تهیه‌کنندگی فیلم را رسول صدرعاملی، کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران و بیشتر در ژانر سینمای اجتماعی برعهده دارد و از آثاری است که علاوه‌بر بخش سودای سیمرغ در بخش نگاه نو نیز روی پرده می‌رود و داوری می‌شود.

 

بی‌صدا حلزون

فیلم سینمایی که بهرنگ دزفولی‌زاده با آن در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می‌کند، بی‌صدا حلزون نام دارد و داستان زندگی زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است. ایفای یکی از شخصیت‌های اصلی برعهده بازیگر خردسال و ناشنوای فیلم است. دزفولی زاده که سابقه طولانی در عکاسی و تصویربرداری پشت صحنه فیلم های مختلف را در کارنامه کاری خود دارد، امسال برای اولین بار با فیلم بی‌صدا حلزون در جشنواره شرکت می‌کند.

هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی، محسن کیایی، علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، الهه حسینی و بیژن بافکار بازیگران بی‌صدا حلزون هستند. این فیلم سینمایی ساعت ۱۶:۳۰ در کاخ جشنواره برای اهالی سینما به نمایش در می‌آید.

 

تومان

مرتضی فرشباف بیشتر ساخت فیلم‌های تجربه‌گرا را در کارنامه کاری‌اش دارد و طی چند سالی که فیلم‌هایش در رقابت‌های داخلی و خارجی حضور داشته‌اند، جوایز زیادی را کسب کرده‌اند. فیلم کوتاه سوگ و فیلم بهمن پیش از این توسط این کارگردان ساخته و نمایش داده شده اند. کارگردان فیلم‌های سوگ، بهمن، درخت سفید و باد هر کجا بخواهد می‌وزد در تازه‌ترین اثر خود به نام تومان زندگی فردی را به تصویر کشیده که از راه شرط‌بندی روی اسب و فوتبال تلاش می‌کند یک‌شبه طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد.

در این فیلم سینمایی میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، پردیس احمدیه، ایمان صیاد برهانی و حامد نجابت به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم تومان به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرشباف و تهیه‌کنندگی سعید سعدی ساخته شده است. این فیلم سینمایی در سومین سانس و راس ساعت ۱۹:۳۰ به اکران در می‌آید.

 

قصه دختران فروغ- دابُر

سانس چهارم جشنواره ساعت ۲۲:۳۰ آغاز می‌شود و مانند روز قبل تماشاگران می‌توانند به تماشای یک مستند یک فیلم کوتاه بنشینند. قصه دختران فروغ به کارگردانی خاطره حناچی درباره زندگی دختران و پسران بدسرپرست ساکن شهر مشهد است. این فیلم که در جشنواره سینماحقیقت امسال نیز نشان داده شده روایتی از زندگی این دختران و پسران به دست می دهد که مدت زمان زیادی همراه با زوجی در یکی از مراکز خصوصی وابسته به بهزیستی زندگی کرده‌اند اما بعد از گذشت چند سال، تعدادی از جوانان این مرکز علیه این زوج که زمانی آن‌ها را پدر و مادر خودشان می‌دانستند، شکایت می‌کنند.

فیلم کوتاه دابر دومین اکران در سانس چهارم است که برای اهالی رسانه به نمایش در می‌آید. سعید نجاتی کارگردان این فیلم در توضیحات فیلمش اعلام کرده که دابر به موضوعی می‌پردازد که همه جا «تابو» است. روایتی جسورانه که به موضوع بلوغ دختران می‌پردازد. مجید پتکی، مهری سادات آل آقا و فرن حسنی نیا بازیگرانی هستند که هسته اولیه خانواده سه نفری این فیلم را تشکیل می‌دهد. نوجوانی که مشکلات او در دوره بلوغ به چالش کشیده می‌شود، دختر ۹ ساله‌ایست که مادرش از خانه قهر کرده و او که به اجبار پدرش در غیاب مادر راهی خانه می‌شود، در میانه راه بلوغ را تجربه می‌کند.

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال جاری همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود. در این دوره جشنواره آمار نهایی فیلم‌های پذیرفته شده ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو، ۱۰ فیلم در بخش فیلم کوتاه و ۱۰ فیلم در بخش مستند به نمایش در می‌آیند که بعضی آثار پذیرفته شده در بخش نگاه نو در بخش سودای سیمرغ نیز با دیگر آثار رقابت دارند.

این جشنواره شامل بخش های مختلف؛ از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچیک از رویدادها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)، نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)، مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است.

جز پردیس ملت به عنوان کاخ اصلی جشنواره که محل نمایش فیلم ها برای اصحاب رسانه است، پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایران‌مال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما در مناطق مختلف شهر تهران، سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید