شناسایی پروتئینی که سرما را حس می کند

    کد خبر :602811

محققان در پژوهشی جدید پروتئین های حس کننده سرما را شناسایی کرده اند. این پروتئین ها سبب می شود بدن نسبت به سرمای زیاد واکنش نشان دهد.

گروهی از محققان بین المللی پروتئین های حس کننده سرما را شناسایی کرده اند که به ارگانیسم ها کمک می کند نسبت به سرمای زیاد واکنش نشان دهند.

این پروتئین در حقیقت یک مولکول است که سیگنال های شیمیایی را از خارج سلول دریافت می کند و به واکنش سلولی یا بافتی منجر می شود. هنگامی که سطح دما کاهش می یابد، پروتئین در عصب های حسی در پوست تغییرات را حس می کند و اطلاعات را به مغز می فرستد.

در تحقیقی جدید، پژوهشگران دانشگاه میشیگان (آمریکا)، دانشگاه علم و فناوری هواژونگ (چین) و انستیتو ملی علم و فناوری اولسان در کره جنوبی از کرم های الگانس (Caenorhabditis elegans) به عنوان مدل مطالعه مکانیسم حسگر سرما استفاده کردند. این نوع کرم ژنومی ساده دارد.

طبق تحقیق مذکور که در ژورنال Cell منتشر شده، محققان متوجه شدند هنگامیکه دمای هوا به کمتر از ۱۸ درجه سانتیگراد رسید، کرم های الگانس بدون ژن glr-۳ نسبت به سرمای شدید واکنشی نشان ندادند.

ژن مذکور عامل کدگذاری پروتئین GLR-۳ است که نشان می دهد جاندار باید سرما را حس کند.

به گفته محققان ژن glr-۳ در جانداران مختلف و همچنین انسان ها وجود دارد. آنها نسخه ای از ژن glr-۳ که به پستانداران تعلق دارد را به کرم های الگانس فاقد این ژن تزریق کردند. در نتیجه این اقدام کرم های مذکور نسبت به سرما واکنش نشان دادند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید