شمارش معکوس برای بازگشت ارز ۴٢٠٠ تومانی به گمرک/ فیلم

    کد خبر :924562

كمتر از ۵۰ روز پس از خارج شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسباتِ حقوقِ وارداتِ كالا در گمرک، دولت لايحهٔ دوفوريتی بازگشت این ارز را به مجلس فرستاد.

تغییرِ مبنایِ ارزِ محاسباتی از ۴٢٠٠ به ٢۵ هزار تومان در گمرک، اقدامی بود که بسیاری از کارشناسان پیش از این نسبت به آن هشدار داده بودند. اتاق بازرگانی نیز همان زمان درباره این حذف نظر داد که: این اقدام درباره نهاده‌های تولید و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای، معضلِ سرمایه در گردش تولیدکنندگان را تشدید خواهد کرد.

حالا خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره دلایل عقب‌نشینی از جراحی اقتصادی گفته: برای آنکه قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ بیش از این افزایش پیدا نکند دولت تصمیم دارد به نرخِ محاسباتیِ گمرک به همان سیاقِ سالِ گذشته بازگردد.

همتی، رییس سابقِ بانک مرکزی می‌گوید: بعد از ۴ ماه می‌گویند ارز ۴٢٠٠ تومانی باید به محاسبات گمرک بازگردد، حالا رقابت کالای داخلی با وارداتی چه می‌شود؟

دولتی که مدعی بود جراحی اقتصادی را برای بهبود وضعیت و سالم‌سازی فضای اقتصادی در دستور کار قرار داده، یکی یکی در حال بازگشت از اقدامات انجام گرفته توسط تیم اقتصادی است.

در حالی که هنوز خبری از تحقق وعدهٔ تخصیص کالابرگ به جای یارانهٔ نقدی نیست، شمارش معکوس برای بازگشت ارز ۴٢٠٠ تومانی به گمرک آغاز شده است. آیا این نشانهٔ عقب‌نشینی بزرگتری در آستانه یک سالگی دولت است؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید