شفاف سازی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص اخراج علی احمدی

    کد خبر :1030132
علی احمدی
 دانشگاه علامه‌طباطبائی دلیل اخراج علی احمدی، عضو هیات علمی این دانشگاه را «غیبت غیرمجاز طولانی» اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبررسانی دانشگاه علامه‌طباطبائی، این دانشگاه در اطلاعیه‌ای به توییت اخیر علی احمدی استاد اخراجی این دانشگاه پاسخ داد.

در این اطلاعیه آمده است:
«1- آقای دکتر علی احمدی، عضو هیئت علمی پیمانی پایه 5 گروه روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه که به علت مشکلات خانوادگی مرتباً در حال سفر به فرانسه است و کلاس‌های خود را به صورت مجازی برگزار کرده، عملاً از مهرماه 1400 در دانشگاه حضور نداشته و حتی پس از رفع محدودیت‌های حاصله از ویروس کرونا نیز به محل خدمت خود مراجعه نداشته است.

2- مسئولان دانشگاه با وجود غیبت‌های مکرر ایشان به جهت تداوم سفر به فرانسه، نهایت مساعدت را به عمل آورده و از ارجاع پرونده به هیئت تخلفات انتظامی اعضای هیئت علمی خودداری می‌نمایند تا نامبرده بتواند دوباره به وظایف قانونی متوقف شده خود ادامه دهد. لکن به علت مشکلات شخصی و خانوادگی، آقای دکتر احمدی امکان حضور در ایران را ندارد و متعاقباً نامبرده از دانشگاه تقاضا می‌کند که با مرخصی بدون حقوق وی موافقت نمایند.

3- صرف‌ نظر از اینکه هیچ مجوز یا موافقتی از گروه مربوطه برای ایشان برای اعطای مرخصی صادر نشده است، اعطای مرخصی بدون حقوق تنها با وجود شرایط قانونی از قبیل: شرایط ضروری و استثنایی و همچنین فراهم بودن امکان واگذاری دروس به سایر اعضای هیئت علمی همکار و امثالهم میسر است. با وجود این، مسئولان دانشگاه در جهت کمک به ایشان با اعطای مرخصی بدون حقوق از 30 شهریور 1401 به مدت 4 ماه موافقت می‌نمایند.

4- حسب مستندات و مکاتبات متعدد اداری، نامبرده به طور کامل و حتی بیش از مدت قانونی از مرخصی بدون حقوق استفاده نموده، لکن پس از انقضای مدت یاد شده در دانشگاه حاضر نشده و مجدداً تقاضای مرخصی بدون حقوق را مطرح می‌نماید که برابر آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی اعطای مرخصی بدون حقوق به ایشان قانوناً امکان‌پذیر نیست.

5- با وجود اینکه عملاً نامبرده از سال 1400 در دانشگاه به طور مرتب حضور نداشته، لکن حسب بررسی‌های به عمل آمده تا آبان 1401 به ایشان حقوق پرداخت شده است. در حالی که به لحاظ قانونی، دست کم مشارالیه مهر و آبان 1401 در مرخصی بدون حقوق بوده و حق دریافت حقوق را نداشته است.

6- به جهت تداوم غیبت غیرمجاز نامبرده، حسب تکلیف قانونی و مطابق تبصره ماده 89 آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور که مقرر می‌دارد: (عضو هیئت علمی پیمانی در موارد ضروری و استثنایی، مشروط به آنکه به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه لطمه نزند، صرفاً در مدت قرارداد، مجاز به استفاده از مرخصی بدون حقوق، حداکثر به مدت 4 ماه خواهد بود.)

وضعیت مشارالیه برای رسیدگی به هیئت بدوی تخلفات دانشگاه ارسال می‌شود و این هیئت پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم، به علت حضور نامبرده در خارج از کشور، در اجرای ماده ۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور و ماده ۷۳ قانون آیین دادرسی مدنی، اقدام به آگهی ابلاغ اتهام به تاریخ 15/01/1402 در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار می‌نماید که به رغم انقضای مهلت یک ماهه قانونی دفاعیاتی از ایشان به هیئت واصل نشده است.

به رغم اینکه برابر مقررات آیین دادرسی تکلیفی برای ابلاغ یا اطلاع رسانی از طریق ایمیل پیش بینی نشده، موضوع اتهام از طریق ایمیل دانشگاهی نیز در تاریخ 27/3/1402 از سوی کارگزینی دانشگاه به ایشان اطلاع داده شده است.
7- در نهایت هیئت بدوی انتظامی اعضای هیئت علمی مطابق تبصره ماده 89 آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور که مقرر می‌کند: عضو هیئت علمی پیمانی در موارد ضروری و استثنایی، مشروط به آنکه به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه لطمه نزند، صرفاً در مدت قرارداد، مجاز به استفاده از مرخصی بدون حقوق، حداکثر به مدت 4 ماه خواهد بود و نظر به اینکه آقای دکتر علی احمدی از تاریخ 30/06/1401 لغایت 30/10/1401 به مدت 4ماه (به طور کامل) از مرخصی اعطا شده از سوی دانشگاه استفاده کرده و لکن پس از گذشت مدت یادشده در محل کار خود حضور نیافته است؛

به اتفاق آرا با احراز غیبت غیرموجه، موضوع تخلف بند 1 از ماده 7 و مستند به ماده 11 قانون مقررات انتظامی هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور مصوب 1364، آقای دکتر علی احمدی را به مجازات اخراج از دانشگاه محکوم می‌نماید.
یادآوری این نکته ضروری است که مجازات غیبت غیرمجاز تنها اخراج است و مجازات دیگری قابل اعمال نیست.
8- در حکم هیئت بدوی آمده است: این رأی به استناد ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ظرف مدت یک ماه برای افراد داخل کشور و دو ماه برای افراد خارج از کشور از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظر در هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیئت علمی و پس از آن به استناد ماده ۱۶ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ظرف مدت سه ماه برای اشخاص داخل کشور و شش ماه برای افراد مقیم خارج از کشور در دیوان عدالت اداری قابل تجدیدنظرخواهی است

تأسف دانشگاه از اقدام دکتر احمدی و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی

انتظار می‌رفت دکتر احمدی به عنوان عضو هیئت علمی پیمانی که سابقه طولانی در دانشگاه ندارد و در بدو ورود در سال 1396 با پایه 2 وارد دانشگاه شده و بخش قابل توجهی از مدت زمان یادشده نیز در غیبت غیرمجاز طولانی به سر برده و نهایت مساعدت نسبت به ایشان انجام شده است، موضوع را طوری وانمود نکند که گویا مسئولان دانشگاه در حق ایشان اجحافی انجام داده‌اند. مناسب بود نامبرده به جای مظلوم نمایی، دست کم به علت و چرایی اخراج خود اشاره می‌کرد.

همانطورکه مشخص است تنها علت اخراج ایشان از دانشگاه، «غیبت غیرمجاز طولانی» بوده است. ضمن اینکه حکم قطعی نشده و امکان تجدیدنظر در هیئت تجدیدنظر اعضای هیئت علمی دانشگاه و همچنین دو مرحله رسیدگی در دیوان عدالت اداری وجود دارد.

در پایان اعلام می‌شود: این نوع رفتار آقای دکتر علی احمدی، شایسته عضو هیئت علمی نبوده و مایه تأسف است.
ضمن اینکه دانشگاه علامه‌طباطبائی حق خود را به سبب انتشار خبرهای کذب توسط برخی رسانه‌ها بدون تحقیق و بررسی مقدماتی علیه این دانشگاه در خصوص موضوع مذکور را محفوظ می‌داند و متعاقباً در فرصت مقتضی اقدام قانونی انجام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید