شرایط حساس ۲ وزنه‌ بردار ایران

  • ورزشی
  • یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ ۹:۵۷
    کد خبر :1041697
۲ وزنه‌ بردار ایران

۲ وزنه‌بردار ۱۰۲ کیلوگرم ایران در قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ باید قوی‌تر ظاهر شوند تا علاوه بر نهایی کردن سهمیه المپیک ایران در این وزن، امیدها را برای گرفتن مدال المپیک بالا ببرند.

مسیر کسب سهمیه المپیک وزنه‌برداری در حال نزدیک شدن به پایان است و تنها قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ و جام جهانی تایلند باقی مانده ‌اند تا پس از آن مسافران المپیک پاریس مشخص شوند.

وزنه‌برداری ایران در بخش مردان می تواند سه سهمیه المپیک بگیرد که سهمیه ایران در رنکینگ دسته ۸۹ و ۱۰۲+ کیلوگرم تقریبا قطعی است اما در دسته ۱۰۲ کیلوگرم شرایط کمی متفاوت است.

در دسته ۱۰۲ کیلوگرم، رضا دهدار و رسول معتمدی به دنبال حضور در المپیک هستند. دهدار با رکورد ۳۹۰ کیلوگرم که در قهرمانی جهان ۲۰۲۲ ثبت کرد، نایب قهرمان جهان شد و توانست جزو ۱۰ نفر اول رنکینگ باشد. در حال حاضر نیز با همان رکورد در رنکینگ المپیک که از هر کشور تنها یک نماینده حضور دارد، در جایگاه هشتم است. این وزنه بردار در قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ کره جنوبی و قهرمانی جهان ۲۰۲۳ عربستان خوب کار نکرد و موفق نشد رکوردی بالاتر از ۳۹۰ کیلوگرم را به ثبت برساند.

دهدار در قهرمانی آسیا با رکورد ۳۸۳ کیلوگرم پنجم و در قهرمانی جهان با رکورد ۳۸۶ کیلوگرم در رده نهم قرار گرفت.

رسول معتمدی هم قبل از قهرمانی جهان ۲۰۲۲ مصدوم شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و او هنوز نتوانسته به رکوردهای خوب قبل خود باز گردد.

معتمدی قبل از مصدومیت در آخرین مرتبه که در دسته ۱۰۲ کیلوگرم وزنه زد، بازی های کشورهای اسلامی بود که رکورد مجموع ۴۰۰ کیلوگرم را به ثبت رساند. بعد از مصدومیت هم در قهرمانی جهان ۲۰۲۳ وزنه زد که رکورد ۳۵۸ کیلوگرم را ثبت کرد.

مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ ازبکستان، حساس‌ترین رقابت برای این دو وزنه‌بردار ۱۰۲ کیلوگرم ایران خواهد بود. دهدار سال ۲۰۲۳ را به خوبی پشت سر نگذاشت و در قهرمانی آسیا و جهان ۲۰۲۳ و بازی‌های آسیایی هانگژو ناکام بود. از این رو انتظار است در این قهرمانی آسیا قوی‌تر ظاهر شود و علاوه بر محکم‌تر کردن جایگاه خود در رنکینگ المپیک نشان دهد هنوز می‌توان به مدال آوری او امیدوار بود.

معتمدی هم اگر دنبال سهمیه المپیک است باید در قهرمانی آسیا خودش را نشان دهد و هر چه در توان دارد را بگذارد. این وزنه بردار در دو گرندپری کوبا و قطر وزنه نزد و تنها وزن‌کشی کرد و در قهرمانی جهان عربستان به نسبت سبک کار کرد و رکورد مجموع ۳۵۸ کیلوگرم را ثبت کرد. این وزنه بردار در ازبکستان این فرصت را دارد تا با ثبت رکورد بالا برای گرفتن سهمیه المپیک بجنگند.

معتمدی و دهدار چاره‌ای جز افزایش رکورد ندارند. جدا از بحث گرفتن سهمیه، به دلیل زیاد بودن مدعیان در دسته ۱۰۲ کیلوگرم، تنها راه رسیدن به مدال المپیک این است که رکورد مجموع نمایندگان ایران به بیش از ۴۰۰ کیلوگرم برسد بنابراین این دو وزنه‌بردار باید بیشتر ازقبل در تمرینات تلاش کنند تا هر کدام که سهمیه نهایی را به دست آورد و به المپیک پاریس رفت، صرفا شرکت کننده نباشد و بتواند برای مدال بجنگد.

بیشترین رکوردها در کسب سهمیه المپیک دسته ۱۰۲ کیلوگرم:

۱- لیو هوان هوا از چین با ۴۰۴ کیلوگرم

۲- فارس الباخ از قطر با ۴۰۰ کیلوگرم

۳- یئونهاک جانگ از کره جنوبی با ۳۹۹ کیلوگرم

۴- لزمن پریدیس از بحرین با ۳۹۷ کیلوگرم

۵- تسیخانتسو از بلاروس با ۳۹۴ کیلوگرم

۶- گاسپاریان از ارمنستان با ۳۹۴ کیلوگرم

۷- ایرالکی چخیدزه از گرجستان با ۳۹۱ کیلوگرم

۸- رضا دهدار از ایران با ۳۹۰ کیلوگرم

۹- تئودور براتو از مولداوی با ۳۹۰ کیلوگرم

۱۰- رسول بیکوف از قرقیزستان با ۳۸۸ کیلوگرم

برخی کشورها بیش از یک وزنه‌بردار در لانگ لیست دارند که رکورد خوبی ثبت کرده اند مانند کره جنوبی و ارمنستان اما از این دو کشور تنها یک وزنه‌بردار می‌تواند شرکت کند.

به گزارش ایسنا، یونگ سئونگ جین از کره جنوبی رکورد ۳۹۸ کیلوگرم و کاراپتیان از ارمنستان رکورد ۳۹۳ کیلوگرم را ثبت کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید