شرایط جدید رجیستری اعلام شد

    کد خبر :847583
شرایط جدید رجیستری اعلام شد

با اعلام بازنگری مجدد در روند رجیستری گوشی تلفن همراه در مبادی ورودی، طی بررسی و مصوبات صورت گرفته، فرآیند به نحوی برنامه‌ریزی شده است که ایستایی در مبادی ورودی به حداقل رسیده و محدود به احراز هویت مسافر و گوشی تلفن خواهد شد و مابقی به بعد از ورود منتقل می‌شود.

اوایل شهریورماه خاندوزی-وزیر اقتصاد- در بازدیدی از گمرک امام خمینی (ره) در جریان روند رجیستری قرار گرفت و طی آن مسئولان گمرک اعلام کردند با توجه به شرایط حاکم، ایستایی در رجیستری در مبادی ورودی وجود دارد که نیاز به اصلاح فرایند و حداقل حضور است.

به دنبال آن وزیر اقتصاد طی نامه‌ای به رئیس کل گمرک تاکید کرد که با تشکیل کارگروه، شرایطی تشکیل شود که رجیستری حضوری به کمترین زمان کاهش یافته و یا حتی حذف شود.

آخرین وضعیت تغییر فرایند رجیستری در مبادی ورودی موضوعی است که در گفت‌وگو با معاون فنی گمرک مورد بررسی قرار گرفت و وی توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، ارونقی گفت: با توجه به تکلیف تعیین شده مبنی بر حذف کلیه ایستایی های موجود در فرآیند رجیستری گوشی تلفن همراه مسافرین ورودی و انجام فرآیند به صورت غیرحضوری، با تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه چالش‌های موجود مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی در این رابطه تصویب شد.

فقط احراز هویت مسافر و گوشی در مبادی ورودی

به گفته وی با توافقات و مصوبات اخیر در گمرکات صرفا احراز هویت شخص مسافر و گوشی تلفن همراه وی در مبادی ورودی توسط گمرک در حداقل زمان ممکن انجام خواهد شد.

معاون فنی گمرک ایران ادامه داد: کلیه کنترل‌های لازم بعدی در راستای رجیستر کردن گوشی از جمله کنترل گذرنامه از طریق سرویس ناجا و وجود سیم کارت به نام مسافر ورودی، به طور کاملا غیرحضوری و در فرصت یک ماه از تاریخ ورود مسافر در سامانه مربوطه انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در گمرک ایران با تاکید بر این که هیچ فرآیند اضافی از جمله تکمیل فرم، پرداخت حقوق ورودی و یا سایر فرآیندها در مبادی ورودی گمرک انجام نخواهد شد، یادآور شد که به گمرکات تذکر داده ایم در صورت وجود هرگونه ایستایی در این زمینه با آنها برخورد خواهد شد.

ارائه برخط سرویس مسافری روی اینترنت

وی همچنین با بیان این که گمرک ایران به زودی نسبت به ارائه برخط سرویس مسافری بر روی اینترنت اقدام می‌کند، گفت: بر این اساس مسافرین ورودی می‌توانند پیش از ورود یا هنگام ورود به کشور نسبت به وارد کردن اطلاعات و IMEI گوشی تلفن همراه خود به شرط کنترل اولیه توسط گمرک اقدام کند که این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

ارونقی با اشاره به این که ارزش کلیه مدل‌های گوشی تلفن همراه در سامانه، جهت ادامه فرآیند رجیستری تعریف و اعمال شده است، اضافه کرد: مسافرین ورودی می‌توانند در هنگام رجیستر کردن گوشی تلفن همراه با مراجعه به سامانه اطلاعات لازم در این خصوص را مورد استفاده قرار دهند.

این تغییرات در حالی رخ می‌دهد که فرآیند رجیستری از سال گذشته به صورت حضوری در گمرک بسیار محدودتر از قبل شده بود؛ به طوری که از نیمه مهرماه ۱۳۹۹، با تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های مربوطه، انجام رجیستری گوشی باید در مبادی ورودی و به صورت کاملا حضوری انجام می‌شد اما تشکیل صف‌های طولانی و معطلی فراوان موجب اعتراضات زیادی از سوی مسافران شد.

در عین حال که گمرک ایران نیز به دلیل ازدحام جمعیت با مشکلاتی در این رابطه مواجه شده بود که در مجموع در شرایط کرونایی موجود امکان رعایت کامل پروتکل های بهداشتی فراهم نبوده و عاملی برای شیوع بیماری کووید-۱۹ شده بود.

بر این اساس در آذرماه ، گمرک ایران در نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا با ارائه گزارشی از شرایط موجود درخواست کرد که با توجه به تبعات رویه حضوری، اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل، عمدتا به صورت غیرحضوری و پس از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک انجام شود که به دنبال آن مقرر شد از اول دی‌ اجرایی شود که در دستور کار نیز قرار گرفت، ولی با شرایط جدید این فرایند نیز کوتاه تر و ایستایی کمتر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید