شرایط بحرانی است؛ ناچاریم به طرح کارورزی تن دهیم

    کد خبر :45755

معاون سابق وزیر کار با اشاره به اینکه طرح های کارورزی و مهارت آموزی اشتغال بیشتر جنبه آموزشی دارد تا اشتغالزایی گفت: یکی از مزایای این طرح این است که افراد به جای اینکه خانه نشین باشند در محیط کار آموزش یک حرفه مشخص را ببینند.

علی اکبر لبافی در گفت وگو باخبرگزاری تسنیم، درباره ارزیابی طرح کارورزی دولت یازدهم گفت:این طرح بیشتر از آنکه اشتغالزا باشد، آموزشی است. افرادی که در این طرح مشغول می شوند از شش ماه تا 2سال آموزش می بینند ولی بنگاه اقتصادی تکلیفی برای جذب آنها ندارد.

وی با اشاره به طرح آموزش مهارت در محیط کار واقعی اظهار داشت: رویکرد این طرح آموزش و جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی به منظور کاهش بحران بیکاری در جامعه است که بخشی از هزینه های آن بر عهده دولت است. در حقیقت طرح کارورزی یا طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار همان طرح استاد شاگردی است. این طرح ها طبیعتاً دارای اشکالاتی است که به راحتی نمی توان از آن عبور کرد اما در زمانی که بحران بیکاری در کشور غوغا می کند و بیش از سه میلیون بیکار منتظر ورود به بازار کار هستند چاره دیگری جز اجرای چنین طرح هایی وجود ندارد.

وی ادامه داد:یکی از مزایای این طرح این است که افراد به جای اینکه خانه نشین باشند در محیط کار آموزش یک حرفه مشخص را ببینند. تجربه نشان داده است بخشی از افرادی که طرح استاد- شاگردی را گذرانده اند، یعنی از کف بازار بالا آمدند نسبت به کسانی که غیر از این روش وارد بازار کار شدند در بنگاه های اقتصادی حضوری بیشتری داشته اند.

معاون سابق وزیر کار با بیان اینکه لازمه جذب هر بنگاه اقتصادی نیاز آن بنگاه و رشد اقتصادی است افزود:تا زمانی که ظرفیت سازی در اقتصاد صورت نگیرد نباید انتظار داشت که چنین طرح هایی منجر به ایجاد اشتغال پایدار در کشور شود.

لبافی گفت: طرح کارورزی، طرحی آموزشی با رویکرد اشتغال است یعنی بر فرض مثال اگر صد هزار نفر ثبت نام کنند بدین معنا نیست که صد هزار شغل ایجاد خواهد شد چرا که ممکن است با پایان یافتن دوره آموزشی بنگاه اقتصادی نیازی به کارآموز نداشته باشد.

وی افزود: بخشی ازاین افراد جذب بازار کار می شوند یا می توانند با سرمایه شخصی خود بنگاه اقتصادی کوچکی را دایر کنند. به نظر بنده این طرح نسبت به دوره های مهارت آموزی که توسط سازمان فنی و حرفه ای اجرا می شود کارآمد تر و حرفه ای تر است، بنابراین نسبت به آن موفق تر خواهد بود.

لبافی بیان کرد: بی شک با توجه به اینکه در شرایط عادی اشتغال به سر نمی بریم و هرچند طرح کارآموزی تبعات و ایرادات خاص خود را دارد باید به این طرح تن دهیم. طبیعتاً زمانی که سالانه یک میلیون وصد هزار نفر به جمعیت بیکاران کشور افزوده می شود ما در شرایط عادی نیستیم که تبعات و آسیب های چنین طرح هایی را شناسایی ومانع انجام آن شویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید