شبی که دیگر یلدا نیست/ سفره مردم نسبت به پارسال دوبرابر کوچکتر شده است

    کد خبر :768193

روزهای پایانی پاییز در حال سپری شدن است و تا چند روز دیگر شب یلدا از راه می رسد، خانواده های ایرانی براساس رسمی قدیمی، آخرین شب پاییز را در کنار هم جشن می گیرند اما امسال و با توجه به محدودیت های کرونایی، یلدا دیگر رونق سال های گذشته را ندارد و خبری از دورهمی های خانوادگی نیست؛ با این حال هنوز هم حال و هوای یلدا در برخی از بازار ها و بازارچه های سطح شهر دیده می شود.

جبر روزگار باعث شده تا خانواده های ایرانی یلدای امسال را به تنهایی سحر کنند ولی این موضوع سبب نشده تا هر خانواده برای یک میهمانی خصوصی مهیا نشود، در این میان افزایش چشمگیر قیمت آجیل، میوه و ماهی نسبت به سال گذشته سفره شب یلدای خانواده های ایرانی را کوچکتر کرده است.

بازتاب– زهره علامی؛ نگاهی به بازار خوراکی های شب یلدا به خوبی نشان از افزایش دو برابری قیمت ها نسبت به سال قبل دارد و خانواده هایی که برای خرید تنقلات، آجیل، هندوانه و ماهی دست به کار شده اند، به خوبی افزایش قیمت ها را لمس می کنند.

بازتاب گزارشی از قیمت خوراکی های اصلی شب یلدا تهیه کرده و مقایسه ای هم با قیمت ها در سال گذشته داشته است تا به خوبی معنای آب رفتن سفره ها نسبت به سال قبل احساس شود.

با معروفترین خوراکی شب یلدا یعنی هندوانه شروع می کنیم، قیمت هنداونه برای شب یلدای امسال حدود 9 هزار تومان است، قیمت این میوه شیرین در سال گذشته حدود 4 هزار تومان بود؛ اما انار هم از آن میوه هایی است که حضور آن در سفره شب یلدا از ضروریات است، امسال قیمت هر کیلو انار شیراز بین 10 تا 16 هزار تومان، قیمت هر کیلو انار دماوند 12 تا 19 هزار تومان و انار ساوه هم قیمتی بین 7 تا 12 هزار تومان دارد ، سال گذشته انار دماوند کیلویی بین 7تا 12 هزارتومان، انار شیراز بیش از 8 هزار تومان و انار ساوه هم بین 5 تا 9 هزارتومان قیمت داشت.

 

قیمت های نجومی آجیل شب یلدا

با توجه به محدودیت های کرونایی ایجاد شده برای فعالیت صنف آجیل فروشان، بسیاری از آنها فروش را به صورت آنلاین انجام می دهند و در روزهای اخیر با معرفی بسته های ویژه شب یلدا در حال تلاش برای ترغیب مشتریان به خرید هستند.

اما قیمت پسته از کیلویی 220 هزار تومان آغاز می شود و تا 360 هزار تومان هم قیمت گذاری شده است این درحالی است که سال گذشته قیمت هر کیلو پسته بین 160 تا 190 هزار تومان فروخته می شد، بادام هندی هم امسال از حدود 320 هزار تومان تا 380 هزار تومان قیمت خورده اما سال گذشته این مغز بین 170 تا 210 هزار تومان قیمت داشت.

قیمت گردو نسبت به سال گذشته رشد دوبرابری داشته است، درحال حاضر قیمت گردو با پوست بالای 110 هزار تومان است و قیمت مغز گردو هم تقریبا دو برابر شده و بالای 260 هزار تومان به فروش می رسد، مغز گردو در سال گذشته بین 70 تا 130 هزار تومان قیمت فروخته می شد.

قیمت تخمه کدو هم که طرفداران خودش را در سفره شب یلدا دارد امسال افزایش داشته و در حالی که سال گذشته هر کیلو از آن بین 30 تا 45 هزار تومان، قیمت خورده بود امسال از 50 هزار تا 100 هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت هر کیلو تخمه ژاپنی(جابانی) هم بالای 70 هزار تومان قیمت خورده است، در سال گذشته هر کیلو تخمه ژاپنی بین 45 تا 65 هزار تومان، فروخته می شد.

دراین میان باید از محصولات لوکسی مانند ماکادمیا یا چلغوز بگذریم که برای هر کیلو از آن باید به ترتیب بالای 1 میلیون و 200 هزار تومان و 800 هزار تومان پیاده شوید، این محصول فقط در سفره شب یلدای تعداد اندکی از خانواده های ایرانی پیدا می شود.

 

افزایش چشمگیر قیمت ماهی طی یکسال گذشته

شب یلدا با سبزی پلو و ماهی اش در خاطره بسیاری از ما نقش بسته است، اما گرانی ماهی در سال های اخیر باعث شده نه تنها ماهی به طور کلی در سفره های ایرانی کمرنگ شود بلکه حتی در شب یلدا و شب عید هم خرید ماهی برای بسیاری از خانواده ها غیر ممکن شود، در این میان چندی پیش مدیر بخش آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، هشدار داد که قیمت ماهی تا شب یلدا گران تر می شود.

در حال حاضر در بازار ماهی سفید با قیمت هر کیلوگرم 60 تا 130 هزار تومان، شیر 70 تا 120 هزار تومان و هر کیلوگرم ماهی قزل آلا هم با قیمتی حدود 42 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار و با قیمت 45 تا 48هزار تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شود.

در روزهای پایانی پاییز سال گذشته و در آستانه شب یلدا قیمت هر کیلو ماهی سفید پرورشی حدود 32 هزار تومان، ماهی قزل آلا بالای 50 هزار تومان، شیر جنوب 60 هزار تومان و قزل آلا حدود 35 هزار تومان فروخته می شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید