شبه‌دولتی‌ها به رقابتی شدن کسب و کار لطمه زدند

رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران به ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در زمینه رقابتی کردن فضای کسب و کار و مبارزه با فساد پرداخت و تصریح کرد تلاش برای مبارزه با فساد یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم است.

یلدا راهدار  ‌اظهار کرد: مهمترین اقدام در زمینه رقابتی کردن فضای کسب و کار بهبود شاخص‌های کسب و کار و دیگری موضوع جلوگیری از مداخله دولت در فضای کسب و کار است.

وی ادامه داد: طبیعتا هر چقدر که این فضا آزادتر باشد و اقتصاد آزاد و شفاف‌تر وجود داشته باشد مطمئنا فضا رقابتی تر خواهد شد. دولت یازدهم در زمینه تلاش بیشتری نسبت به دولت‌های نهم و دهم برای رقابتی کردن فضای کسب و کار انجام داد اگرچه موفقیت مناسبی بدست نیاورد.

شبه دولتی‌ها مانع جدی رقابتی شدن فضای کسب و کار

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: سال‌ها ست که درباره شفاف سازی در فضای اقتصادی صحبت می‌شود و گفته می‌شود که بخش خصوصی واقعی باید در فضای کسب و کار حضور داشته باشد و شرایط برابری در پروژه‌هایی که دولتی‌ها و شبه دولتی‌ها می‌توانند ورود کنند برای بخش خصوصی هم وجود داشته باشد اما این اتفاق هنوز محقق نشده است.

راهدار با اشاره به یکی از موانع رقابتی کردن فضای کسب و کار گفت: یکی از مسائل منفی که در فضای رقابتی کشور از سال‌های قبل‌تر وجود داشته این بوده است که تعدادی شرکت از درون خود دولت‌ها به وجود آمدند و امور دولتی‌ها را به این شرکت‌ها که معمولا اسم‌شان هم شرکت‌های تعاونی است واگذار شد. این شرکت‌ها دقیقا به بنگاه‌های خرد و کوچک آسیب می‌زنند و بنگاه‌های بزر گ آسیبی از آن‌ها ندیدند.

پیگیری‌های زیادی برای مبارزه با فساد در دولت یازدهم انجام شد

رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت سلامت اداری در دولت یازدهم عنوان کرد:‌ در زمینه سلامت اداری هم بزرگترین دستاورد دولت یازدهم بحث صداقت در مبارزه با فساد اداری بود و پیگیری مناسبی از طرف دولت و مجلس اتفاق افتاد و برای همین باعث شد که موضوع مبارزه با فساد در این دولت بیش از دولت‌های دیگر دیده و شنیده شود که البته هنوز کافی نیست.

وی اضافه کرد:‌ به هر حال باید توجه داشت که جراحی این همه درد و مشکل در اقتصاد نیاز با زمان بیشتر و دوران نقاهت طولانی‌تری دارد و در  کنار آن هم باید برنامه و استراتژی مشخصی برای سلامت اداری تعیین شود.

گردش آزاد اطلاعات لازمه مبارزه با فساد اداری

راهدار تصریح کرد:‌ دولت دوازدهم در اختیار هر کسی باشد باید یکی از موضوعاتی که به طور جدی روی آن تمرکز کند بحث سلامت اداری است چرا که به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح است. ما تا زمانی که گردش آزاد اطلاعات در سازمان‌ها و ادارات شیشه‌ای اتفاق نیفتد نمی‌توانیم مانع فساد شویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید