شایع ترین بیماری فصل سرما

    کد خبر :184718

یک فوق متخصص عفونی گفت: عمده‌ترین بیماری‌هایی که در فصل زمستان گریبان‌گیر افراد می‌شود عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است که به علت نزدن واکسن آنفلوآنزا تشدید می‌شود.

به گزارش بازتاب ،دکتر مسعود مردانی گفت:عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی شامل سرماخوردگی و آنفلوآنزا و عوارض آنها عمده‌ترین بیماری‌های فصل زمستان است.

وی ادامه داد: متاسفانه خیلی از افرادی که در کشور در معرض خطرند و جزو افراد بیمار با ریسک بالا محسوب می‌شوند به علت اطلاع‌رسانی ناقص در کشور و عدم آگاهی، واکسن آنفلوآنزا را نزده‌اند و به این عفونت‌ها دچار می‌شوند.

مردانی اضافه کرد: افراد بالای ۶۰ سال، خانم‌های باردار، افراد دارای نارسایی کلیه، بیماران دارای بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین ایدز باید قبل از شروع فصل سرد سال این واکسن را می‌زدند. خیلی از اینها دچار بیماری آنفلوآنزا می‌شوند و عوارض این بیماری در این گروه‌های حساس بیشتر از افراد سالم است.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا تصریح کرد: خیلی از تخت‌های بیمارستانی از افرادی پر شده که دچار سینه پهلو شده‌اند و برخی از آنها نیز در بخش آی سی یو بستری و در معرض خطر مرگ هستند که می‌توانستند با یک واکسن به موقع این بیماری را رفع کنند.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از بروز عفونت‌ها، تاکید کرد: بهترین کار برای پیشگیری از این بیماری‌ها رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است. بچه‌های بیمار از رفتن به مدرسه و کارمندان بیمار از رفتن به محل کار باید امتناع کنند تا ضمن بهبودی زودتر خود، از انتقال بیماری به سایرین جلوگیری شود.

مردانی افزود: این افراد باید از دست دادن، روبوسی، بغل کردن و دست زدن به لوازم مشترک خودداری کنند، ضمن اینکه دفع بهداشتی ترشحات مخاطی از بینی با دستمال کاغذی و به صورت بهداشتی باید انجام شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شستشوی مکرر دست با آب و صابون باعث قطع روند انتقال ویروس در فصل زمستان و از یک فرد به فرد دیگر می‌شود. تمام اعضای خانواده در صورت وجود فردی که این بیماری را دارد باید شستشوی دست را انجام دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید