شانس بارداری پس از ۶ بار سقط مکرر بیش از ۵۰ درصد است

    کد خبر :448812

یک جراح و متخصص زنان و زایمان، گفت: در خصوص سقط مکرر با علل ناشناخته، پس از ۵ الی ۶ بار سقط، همچنان شانس موفقیت بارداری بیش از ۵۰ درصد است.

زهره داوودی مقدم جراح و متخصص زنان، زایمان و ناباروری، در خصوص مراقبت های دوران بارداری، گفت: هدف نهایی از مراقبت های دوران بارداری، سلامت مادر، زایمان مطلوب و تولد نوزاد سالم هست به همین علت توصیه می­شود مراقبت های دوران بارداری در زنان، قبل از اقدام برای بارداری شروع شود تا کشف بیماری‌ها و مشکلات زمینه ای احتمالی به منظور دست یافتن به یک بارداری مطلوب فراهم شده و مشکلات کنترل شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، در خصوص ضرورت وجود مراکز مراقبت های بارداری در مراکز درمان ناباروری، افزود: چنانچه زوجینی که با مشکلات ناباروری مواجه هستند به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند، پس از گرفتن شرح حال، مورد بررسی و معاینه قرار گرفته و آزمایش‌ها، مشاوره­ ها و بررسی‌های لازم به صورت تخصصی و متمرکز برای آنها انجام می شود. بنابراین، تشخیصی واحد در خصوص علت ناباروری به دست می آید و یک برنامه درمانی تهیه می شود.

وی ادامه داد: پس از آنکه در این افراد بارداری اتفاق افتاد یا به صورت خود به خود و یا ویژه به مراقبت نیاز پیدا کنند، با توجه به برررسی های قبلی و تشخیص مشکلات زمینه ای و عوارض بارداری در این افراد نسبت به دیگر بیماران، مراقبت های خاص تر و ویژه تری به کار گرفته می­شودتا یک بارداری سالم و بدون مشکل را سپری کنند. بنابراین وجود مراکز مراقبت های بارداری در مراکز درمان ناباروری بسیار ضروری است و با ایجاد ارتباط بسیار نزدیک میان متخصصان ناباروری با متخصصان کلینیک های بارداری، می‌تواند راهگشا بوده و به حل مشکل این زنان کمک کند.

داوودی مقدم با اشاره به اینکه علل سقط مکرر شامل علل کروموزومی، ایمونولوژیک، محیطی، علل ساختمانی رحمی و هورمونی است که مجموعه ای از علل شناخته شده هستند و ۴۰ درصد از علل سقط مکرر را تشکیل می دهند، تصریح کرد: در حدود ۶۰ درصد از علل سقط مکرر نیز ناشناخته بوده که با توجه به موقعیت بیمار و علت سقط و برنامه های درمانی متفاوت هستند و البته در خصوص سقط مکرر با علل ناشناخته، پس از ۵ الی ۶ بار سقط، همچنان شانس موفقیت بارداری بیش از ۵۰ درصد است.

وی افزود: تشخیص، درمان و مراقبت همه علل سقط مکرر یکسان نیست و بسته نوع علت و بیماری، برنامه های درمانی و مراقبتی متفاوت است. در کلینیک سقط مکرر این مراقبت ها به تفکیک برای هر بیمار مراجعه کننده شخصی سازی می شود و تا پایان دوران بارداری ادامه پیدا می­کند.

به گزارش مهر، این متخصص زنان و زایمان، در تشریح پیگیری های مورد نیاز برای مبتلایان به سقط مکرر و یا افرادی که از درمان‌های جایگزین و روش‌های کمک باروری استفاده می‌کنند، گفت: در کلینیک سقط مکرر پس از اولین مراجعه خانم، پرونده قبلی او بررسی شده و شرح حالی از مشکلش ارائه می شود که سبب جلب مشارکت و اعتماد بیمار برای ادامه روند درمان می شود. پس از آن در هر جلسه، برنامه آینده همچون برنامه درمانی، داروهای مورد استفاده و مشکلات پیش رو ارائه می‌شود. حضور افرادی که به صورت تمام وقت به سوالات بیماران پاسخ داده با پزشک بیمار در ارتباط بوده و به پرونده بیماران دسترسی دارند، سبب می شود تا بیمار در صورت بروز هرمشکلی اقدام لازم را قبل از مراجعه بعدی انجام داده و سر در گم نشود.

وی خاطرنشان شد: مراقبت های دوران بارداری از ابتدای مثبت شدن تست بارداری خانم باردار تا به هنگام زایمان و حتی تا ۶ هفته پس از زایمان ادامه می یابد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در خصوص مراقبت های ویژه دوران بارداری زنانی که از طریق روش ها و تکنیک های ژنتیکی همچون PGD باردار شده­اند، گفت: به طور کلی باید علت کاربرد تکنیکPGD وPGS را درباره آنها بدانیم و اگر به منظور کشف بیماری کروموزومی خاصی در جنین که ممکن بود از والدین خود ارث ببرد، انجام شده باشد، باید پس از بارداری توصیه های متخصص ژنتیک را مورد توجه قرار دهد. اما اگر انجام PGD وPGS صرفاً به دلیل این است که جنینی با کیفیت بهتر به داخل رحم مادر منتقل شود، عموماً به مراقبت های ویژه ای نیاز نیست.

داوودی مقدم با بیان اینکه اغلب داروها در دوران بارداری قابل استفاده هستند، گفت: توصیه عمومی این است که به طور مثال، به محض سرما خوردن دارو مورد نیاز نیست. بسیاری از این مشکلات در طی دوران بارداری از طریق استراحت و تغذیه مناسب برطرف می‌شود. اما در صورتی که بیماری عارضه‌ای برای خانم های باردار به دنبال داشت، از طریق مشورت با متخصصین مربوطه و ذکر اینکه باردار هستند، می­توانند داروهای بی‌خطر و مناسب را دریافت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید