شاسی بلند پرچمدار برقی مرسدس EQS SUV معرفی شد

    کد خبر :903886

سال گذشته مرسدس بنز سدان الکتریکی پرچم‌دار EQS را معرفی کرد و حالا پرده‌ها را از چهرهٔ همتای بلندقامت آن با نام EQS SUV کنار زده است. این یک شاسی‌بلند لوکس سه ردیفه است که قصد دارد در صدر سگمنت خود قرار گیرد.

بازتاب -این خودرو در ابتدا در آمریکای شمالی با دو نسخهٔ مختلف عرضه خواهد شد که نام آن‌ها با EQS سدان یکسان است. نسخهٔ پایه که EQS 450+ SUV نام دارد، از یک موتور الکتریکی در عقب با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۸ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند.

نسخهٔ بعدی اما با نام EQS 580 4Matic SUV در هر محور خود یک موتور دارد که مجموعاً ۵۳۶ اسب بخار قدرت و ۸۵۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. نکتهٔ قابل‌توجه اینکه هردو نسخهٔ EQS SUV کمی قدرت بیشتری از همتای سدان خود دارند. به گفتهٔ مرسدس، با استفاده از شارژرهای سریع DC می‌توان از ۱۰ تا ۸۰ درصد از باطری‌های هردو نسخهٔ این شاسی‌بلند الکتریکی را ظرف تنها ۳۱ دقیقه شارژ کرد درحالی‌که این کار با شارژرهای AC حدود ۱۱.۵ ساعت طول می‌کشد. حداکثر ظرفیت شارژ این خودرو نیز ۲۰۰ کیلووات اعلام شده است.

به گفتهٔ مرسدس بنز، این ماشین طبق معیارهای WLTP می‌تواند با هر بار شارژ بیش از ۶۰۰ کیلومتر را طی کند. البته گفته نشده که کدام نسخه می‌تواند چنین بردی داشته باشد. درهرحال، این برد به میزان قابل‌توجهی از سدان بشدت آئرودینامیک EQS کمتر است که می‌تواند تا ۷۷۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند. البته به لطف تکنولوژی شارژ سریع، با تنها ۱۵ دقیق شارژ می‌توان ۳۰۰ کیلومتر به برد EQS SUV اضافه کرد.

درست مثل EQS سدان، این نسخهٔ شاسی‌بلند نیز از تمام تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ مرسدس بنز بهره می‌برد. نسخهٔ ۴۵۰+ به‌صورت استاندارد با نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲.۸ اینچی و صفحه آمپر ۱۲.۳ اینچی ارائه می‌شود. این مدل همچنین به سانروف پانوراما و گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌ها هم مجهز بوده و امکان سفارش صندلی‌های ردیف سوم هم برای آن وجود خواهد داشت که ظرفیت سرنشین را به هفت نفر افزایش می‌دهد.

اما کسانی که نسخهٔ ۵۸۰ ۴Matic را انتخاب کنند از هایپراسکرین عظیم ۵۶ اینچی بهره‌مند خواهند شد که سه نمایشگر مجزا زیر آن قرار دارد. علاوه بر این، امکان سفارش سیستم سرگرمی عقب هم وجود خواهد داشت که دو نمایشگر ۱۱.۶ اینچی را به همراه یک تبلت در کنسول مرکزی به همراه دارد. این تبلت را می‌توان با خود از خودرو بیرون برد و در محدودهٔ معقولی نزدیک به خودرو از آن استفاده کرد.

EQS SUV به‌صورت استاندارد به سیستم تعلیق بادی AirMatic با کمک‌فنرهای تطبیقی، سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و سیستم داینامیک سلکت با حالت‌های اقتصادی، راحت، اسپرت و شخصی مجهز است. در بخش سیستم‌های کمک‌راننده نیز این ماشین از مواردی مثل کروز کنترل تطبیقی، دستیار فعال حفظ حرکت میان خطوط، دستیار نقاط کور، دستیار فعال فرمان، دستیار فعال ترمز و… بهره می‌برد. در همین حال، از طریق اسکنر اثرانگشت در کنسول میانی خودرو می‌توان حداکثر هفت پروفایل کاربری را ذخیره کرد و سپس هرکدام از آن‌ها را به یکی از صندلی‌ها اختصاص داد تا سرنشینان بتوانند به‌راحتی به تنظیماتی که قبلاً تعیین کرده‌اند دسترسی پیدا کنند.

اصلی‌ترین رقبای EQS SUV را می‌توان تسلا مدل X و بی‌ام‌و iX دانست هرچند که شاسی‌بلند پرچم‌دار مرسدس از لحاظ مشخصات روی کاغذ خیلی به آن‌ها نزدیک نیست. بااین‌حال، EQS SUV با ۵,۱۳۰ میلی‌متر طول، ۱,۹۵۵ میلی‌متر عرض و ۱,۷۲۷ میلی‌متر ارتفاع، کمی از دو رقیب مذکور بزرگ‌تر است و بنابراین باید کابین جادارتری داشته باشد. فاصلهٔ محوری ۳,۲۰۰ میلی‌متری این خودرو با EQS سدان یکسان است ولی ۱۹۸ میلی‌متر ارتفاع بیشتری دارد. صندلی‌های ردیف دوم EQS SUV را می‌توان تا ۱۲۷ میلی‌متر به جلو یا عقب کشید و درنتیجه فضای زانو در این ردیف بین ۸۳۸ تا ۹۶۵ میلی‌متر متغیر خواهد بود.

فروش مرسدس بنز EQS SUV از اواخر امسال آغاز خواهد شد ولی قیمت آن هنوز اعلام نشده است. بااین‌حال، انتظار می‌رود قیمت این شاسی‌بلند پرچم‌دار برقی نزدیک به نسخهٔ سدان با قیمت پایهٔ ۱۰۲ هزار دلاری باشد. در این صورت، شاسی‌بلند مرسدس بسیار گران‌تر از بی‌ام‌و iX و تسلا مدل X خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید