سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران؛ این‌بار حضوری و در مصلی

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۲۰
    کد خبر :908562

نمایشگاه کتاب تهران که یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور محسوب می شود، هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می شود. این نمایشگاه که در چند سال گذشته به جهت فراگیری کرونا به صورت مجازی برگزار شد، در اردیبهشت 1401، سی و سومین دوره خود را در تهران برگزار می کند.

بازتاب- نمایشگاه کتاب تهران فرصت مناسبی برای کتاب دوستان و به خصوص دانشجویان است تا از اقصی نقاط کشور به این نمایشگاه آمده و با قیمتی مناسب تر کتاب های خود را تهیه کنند. این نمایشگاه در سی و سومین دوره برگزاری خود پذیرای ۱۷۰ ناشر خارجی و هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی در بخش حضوری و مجموعا دو هزار ۸۰۰ ناشر در بخش مجازی است که محصولات انتشاراتی خود در یک دهه اخیر را به نمایش عمومی می‌گذارند.

پیشینه نمایشگاه کتاب تهران

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 14 تا 22 آبان ماه سال 1366 شکل گرفت. این نمایشگاه از اولین دوره تا سال 1385 یعنی در 19 دوره، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. اما به دلیل ترافیک شدید بزرگراه چمران، افزایش تعداد ناشران وکمبود فضای موجود و هم چنین افزایش مخاطبان، محل برگزاری این نمایشگاه در سال 1386 به مصلی امام خمینی (ره) منتقل شد.

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال ۱۳۹۵ در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در آزادراه تهران-قم برگزار شد که به علت دوری راه با انتقادهای فراوانی روبرو شد و در سال ۱۳۹۷ دوباره به مصلای امام خمینی تغییر مکان یافت.

برگزارکننده نمایشگاه کتاب تهران

خانه کتاب و ادبیات ایران مجری و برگزارکننده نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و دیگر نمایشگاه های کتاب است.

سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران

سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران از ۲۱ اردیبهشت ماه به مدت ده روز با شعار «با کتاب سلامتیم» از ۱۰ صبح تا هشت شب به صورت حضوری در مصلی و به صورت شبانه روزی در بخش مجازی برگزار می شود.

نحوه برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا به دو شکل فیزیکی در محل مصلی تهران و مجازی در سایت نمایشگاه به نشانی ketab.ir برگزار می‌شود. هر ناشر مجاز است با توجه به ضوابط و مقررات نمایشگاه در هر دو شکل نمایشگاهی (فیزیکی و مجازی) یا صرفا در شکل مجازی شرکت کند.

سال مبنای عرضه کتاب برای فروش در شکل فیزیکی کتاب های منتشرشده سال 1397 به بعد و در شکل مجازی نیز کتاب‌های منتشر شده سال 1391 به بعد در نظر گرفته شده است.

ناشران متقاضی شرکت در شکل فیزیکی نمایشگاه می‌توانند برای نمایش و فروش کتاب‌های خود طبق شرایط و ضوابط اعلام شده نسبت به دریافت غرفه مستقل یا اعطای نمایندگی اقدام کنند.

تعداد عناوین لازم برای حضور در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران

مبنای ثبت‌نام برای ناشران علاوه بر دارا بودن پروانه نشر معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تفکیک هر حوزه و بر اساس تعداد کتاب‌های منتشر شده برای دریافت غرفه مستقل در شکل فیزیکی، به این شرح است:
– ناشران بخش کتاب‌های عمومی، دانشگاهی و آموزشی: 40 عنوان کتاب
-ناشران بخش کتاب‌های کودک و نوجوان: 45عنوان کتاب
-ناشران بخش الکترونیک: 45 عنوان کتاب الکترونیک.

بیشتر بخوانید: تغییر ناگهانی محل برگزاری نمایشگاه کتاب

مبنای ثبت‌نام برای حضور در شکل مجازی، فعال بودن ناشر طی 10 سال منتهی به سال برگزاری نمایشگاه با هر تعداد چاپ کتاب است.

بر اساس ضوابط اعلام شده آن دسته از ناشرانی که شرایط ثبت نام و دریافت غرفه مستقل را از لحاظ دارا بودن تعداد عناوین منتشره را ندارند، می‌توانند در صورت تمایل برای حضور در نمایشگاه نسبت به اعطای نمایندگی اقدام کنند یا برای دریافت غرفه مستقل ثبت‌نام موقت انجام دهند. درخواست این دسته از ناشران در صورت وجود فضا برای اختصاص غرفه مستقل در کمیته ناشران داخلی مورد بررسی واقع خواهد شد.

برنامه‌های سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش ایسنا، معاون بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران در تشریح برنامه‌های این بخش نمایشگاه گفت: برنامه‎‌های متنوعی همچون بازار جهانی کتاب، مهمان ویژه، دعوت و میزبانی از مهمانان، رؤسای نمایشگاه‌ها و بورسیه‌ها، دعوت و جانمایی سفارتخانه‌ها و مراکز فرهنگی داخلی و خارجی و نشست‌ها و فعالیت‌های فرهنگی را در دستور قرار داده‌ایم.

مهمانان بخش بین‌الملل

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال نمایندگان فرهنگی ۳۲ کشور مهمان بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب هستند و با نگاهی که دولت مردمی به گسترش تعاملات منطقه ای با همسایگان خود دارد، از بین چند کشور مورد نظر، قطر به دلیل تعاملات فرهنگی گسترده با ایران، به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه انتخاب شده است.

نکات مهم در بخش ضوابط فعالیت در نمایشگاه

-غرفه تخصیصی به هر ناشر، صرفا برای عرضه و فروش کتاب‌های منتشرشده توسط آن ناشر است و نگهداری و نمایش و فروش کتاب‌های غیرمجاز و نیز عرضه کتاب‌های سایر ناشران، تخلف محسوب می‌شود و با بالاترین سطح مجازات پیش‌بینی‌ شده در مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.

-عرضه یا نگهداری کتاب‌های سایر ناشران در غرفه مستقل، موجب طرح مراتب در هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه، تعطیلی غرفه و حداقل یک سال محرومیت از حضور در دوره‌های بعدی نمایشگاه به تشخیص هیئت رسیدگی به تخلفات خواهد بود.

-ارائه و فروش کتاب‌های فاقد مجوز و کتبی که به صورت متقلبانه و غیرمجاز تکثیر و منتشرشده باشد، موجب تشدید مجازات پیش‌گفته و محرومیت از حضور در نمایشگاه تا سه دوره و رسیدگی به صلاحیت ناشر در مراجع قانونی (هیئت رسیدگی به تخلفات، هیئت انتظامی استان و …) خواهد بود.

-نمایش و فروش کتاب اُفست خارجی در نمایشگاه، در صورتی مجاز است که علاوه بر دارا بودن شناسنامه و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشر اصلی یا نماینده رسمی وی، آن کتاب را در بخش ناشران خارجی نمایشگاه عرضه نکرده باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید