سی ان ان: ایرانی ها از زمان کوروش بزرگ، یک قدرت منطقه ای بوده اند/ پیشنهاد جان بولتون برای جلوگیری از تکرار «سناریوی شاه ایران» در عربستان

  • تیتر یک
  • چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۳۲
    کد خبر :142697

خبرها و تحلیل های 24 ساعت گذشته خاورمیانه نیز پیرامون رقابت های ایران و عربستان در منطقه و از جمله در لبنان می چرخید، به ویژه اینکه هشدارهایی از سوی رسانه ها و تحلیلگران زیادی به گوش می رسد، مبنی بر اینکه عربستان قصد دارد اقدامات فزاینده ای علیه ایران در منطقه آغاز کند.

به گزارش تابناک؛ در همین زمینه، «جان بولتون»، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد که مواضع ضد ایرانی او معروف است، روز سه شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: با توجه به تنش فزاینده بین ایران و عربستان سعودی، بهتر است آمریکا طرح‌های احتیاطی را برای آینده منطقه در صورت بروز «سناریوی شاه ایران» در عربستان، آماده کند.

بولتون در این گفت‌وگو اظهار داشت: «شک ندارم که ایرانی‌ها در حال پیشروی هستند و سعودی و دیگران در خلیج (فارس) بسیار نگرانند و باید هم نگران باشند.»

بولتون که از اوت سال ۲۰۰۵ تا دسامبر ۲۰۰۶ نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بود، در پاسخ به اینکه آیا با توجه به بازداشت‌های اخیر و تمرکز قدرت در دستان یک شاهزاده ۳۲ ساله، عربستان امن است، با بیان اینکه «محمد بن سلمان» در ماه‌های گذشته در حال افزایش قدرت خود بوده و گفته می‌شود، شاید هر لحظه به پادشاهی برسد، گفت: «ایالات متحده باید یک طرح احتیاطی برای سناریوی “شاه ایران” داشته باشد. فکر نمی‌کنم که این پایان کار در عربستان سعودی باشد.»


وی افزود: «همچنین فکر نمی‌کنم، ستیز بین کشورهای خلیج (فارس) و قطری که اینک در انزوا به سر می‌برد، نیز پایان یافته باشد. فکر نمی‌کنم این ماجراها تمام شده باشد.»

او با بیان این پیش‌بینی که احتمالا تنش در خاورمیانه همچنان رو به افزایش باشد، گفت: این مسأله می‌تواند بر قیمت نفت در جهان اثرگذار باشد.

فشار کنگره به دولت آمریکا برای انتقال سفارت به قدس

تارنمای واشنگتن فری بیکن از قصد کنگره آمریکا برای افزایش فشار بر دولت ترامپ برای تسریع در انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس خبر داد.

روز چهارشنبه (به وقت واشنگتن) کمیته فرعی امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا، جلسه ای درباره این موضوع خواهد داشت که هدف از آن، افزایش فشار بر دولت ترامپ برای تسریع در این فرآیند است.

به نوشته این تارنما، «ران دو سانتیس»، رئیس این کمیته فرعی پیشتر در ماه مارس (فروردین 96) در سفری به فلسطین اشغالی مکان های احتمالی برای انتقال سفارت را بررسی کرده است.


کنگره آمریکا در سال 1995 مصوبه ای برای انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس گذراند، اما تا کنون همه دولت های پس از آن، این قانون را به دلیل احتمال افزایش تنش میان صهیونیست ها و فلسطینیان تعلیق کرده اند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا نیز تاکنون دو بار این قانون را تعلیق کرده اما ضرب الاجل تعلیق اخیر در دهم آذر به پایان می رسد.

سوریه: اجازه حمله به حزب الله لبنان را نخواهیم داد

مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گفت: دمشق هرگز اجازه نخواهد داد حزب الله یکجانبه هدف قرار گیرد، چون سرنوشتمان مشترک است.

«بثینه شعبان» در گفت و گو با شبکه خبری المیادین افزود: ایجاد رعب و وحشت از سوی عربستان، شبیه اقدامات رژیم صهیونیستی است و ریاض هرگز نمی تواند امنیت لبنان را بر هم بزند.

وی همچنین گفت: رژیم صهیونیستی به خوبی از توانایی محور مقاومت آگاه است و از این روی، ماجراجویی تازه ای نخواهد کرد.


مشاور بشار اسد با بیان اینکه امنیت لبنان و سوریه مشترک است، گفت: استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان در یک کشور دیگر، شایسته و درخور لبنان نبود.

وی افزود: همکاری دمشق با حزب الله و ایران از اهمیت بسیار بالایی برای همه طرف ها برخوردار است.

بثینه شعبان از ایجاد چرخش در مواضع برخی کشورها در قبال سوریه خبر داد و گفت: برخی کشورها می کوشند مخفیانه با سوریه ارتباط برقرار کنند.

وی با بیای اینکه اقدامات ترکیه در شمال سوریه خروج از توافقنامه آستانه است، افزود: حضور نیروهای ترکیه در خاک خود را اشغالگری می دانیم.

قاهره به دنبال اقدام علیه حزب الله لبنان نیست

به گزارش «سی ان بی سی»، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر اعلام کرد که کشورش در فکر اقدام علیه حزب الله لبنان نیست.

با وجود اینکه عربستان خواستار تحریم حزب الله به وسیله کشورهای عربی شده است، السیسی در پاسخ به خبرنگار شبکه سی ان بی سی در خصوص اینکه آیا قاهره هم این پیشنهاد را مورد بررسی قرار می دهد، گفت: موضوع ارتباطی با اقدام علیه حزب الله ندارد. به دلیل آنچه در سوریه، عراق، یمن، لیبی و سومالی رخ می دهد، ثبات در خاورمیانه به شدت ناپایدار است و ما بدون شک به ثبات بیشتری نیاز داریم، منطقه ما نمی تواند تنش و بحران های جدیدی را تحمل کند.

رفت و آمد حریری به امارات و عربستان

جریان المستقبل لبنان اعلام کرد: سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان، به ریاض پایتخت سعودی بازگشته است. وی پس از سفر به ابوظبی برای دیدار با محمد بن زاید، ولیعهد امارات به ریاض بازگشت.

یادآور می شود، محمد بن زاید روابط بسیار نزدیکی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دارد. طبق گزارش های موثق، محمد بن سلمان بازداشت های گسترده ای را داخل خاندان پادشاهی سعودی آغاز کرده تا زمینه جانشینی خود را به جای پدر فراهم آورد.

پیش از این اعلام شده بود، سعد حریری بعد از سفر به امارات به بحرین و پس از آن به کویت خواهد رفت.

سی ان ان: کشورهای عربی در برابر ایران آماتور هستند

شبکه سی ان ان در گزارشی نوشت: آمریکا، عربستان و متحدانشان هرکاری کردند تا ایران را محدود کنند جواب عکس گرفتند و قدرت و نفوذ ایران در کل خاورمیانه بیشتر و بیشتر شد.

سی ان ان در ادامه با اشاره به قدرت و نفوذ روزافزون ایران در خاورمیانه می‌نویسد: ایران از زمان ساقط شدن صدام حسین نفوذ گسترده‌ای در عراق به دست آورده است. منافع ایران و متحدانش در سرتاسر خاورمیانه بسیار قدیمی و عمیق هستند. ایرانیها تاریخ خود را نه دهه‌ها و سده‌ها بلکه هزاران ساله می‌دانند.

هرچه آمریکا و متحدانش بیشتر تلاش کردند تا ایران را منزوی و مهار و این اقتصاد نفتی و 80 میلیون نفری را تحریم کنند، قدرت و نفوذ ایران نه تنها در میان کشورهای عربی بلکه در سراسر خاورمیانه گسترش یافت. ایران اکنون حتی با ترکیه و روسیه نیز روابط نزدیکی برقرار کرده است.

یک استاد ارشد دانشگاه بیروت می‌گوید: از زمان کوروش کبیر ایرانی ها یک قدرت منطقه‌ای بوده‌اند. آنها می‌دانند چگونه حکومتشان را اداره کنند، در مقابل کشورهای عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس که آماتور هستند و اکنون در لبنان دارند، هرکاری می‌کنند تا نشان دهند آدم های سرسختی هستند، ولی این تلاش بیهوده است.

عربستان سعودی، اسرائیل و مجموعه‌ای از دولت های مختلف آمریکا مکررا تلاش کرده‌اند تا حزب الله مهمترین متحد ایران را کنار بزنند و محدودش کنند؛ اما هر تلاش آنها نتیجه معکوس داده است و هر دفعه حزب الله و ایران قوی تر از قبل شده‌اند.

سی ان ان در پایان نوشت: دوران خاورمیانه پس از داعش تفاوت زیادی با دوران قبل از داعش ندارد؛ فقط کمی خطرناک تر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید