سیگنال مثبت اعلام نتایج انتخابات بر بازار سرمایه؛ اوضاع بورس در ماه های آینده چگونه خواهد بود؟

    کد خبر :819138
بازارسرمایه

شاخص کل بازار سرمایه که در روزهای گذشته روندی نزولی را در پیش گرفته بود، امروز (29 خردادماه) با رشدی 1.25 درصدی همراه شد، افزایشی که به گفته کارشناسان اقتصادی، اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری عامل اصلی آن بوده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- تجربیات سال های گذشته حکایت از آن دارد که بازار سرمایه به انتخابات ریاست جمهوری واکنش مثبتی نشان می‌دهد و علت آن هم تغییر نگرشی است که انتظار می‌رود با روی کارآمدن رئیس جمهور جدید در بورس اجرایی شود، برای همین شاخص کل بازار سرمایه امروز با رشد 14 هزار واحدی در مرز یک میلیون و 161 هزار واحد قرار گرفت.

براساس بررسی ها از سال 76 تاکنون شش دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده که در زمان اعلام نتایج چهار دوره از آن، شاخص بازار سرمایه رشد کرده است و در دوره هایی که شاهد انتخاب مجدد رئیس جمهور‌ها بودیم، شاخص واکنش کمتری به این موضوع داشته که علت آن هم عدم تغییر سیاست های اصلی اقتصادی کشور بوده است.

بروز اثرات کوتاه مدت بورس

نگاهی به رفتار سهامداران بازار سرمایه طی یک هفته گذشته و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نشانگر آن است که اغلب آن فقط به رصد بازار پرداختند، اگرچه برخی از سرمایه‌گذاران محافظه کار در روزهای پایانی هفته قبل، بخش عمده سرمایه خود را نقد کردند.

اما براساس نظرسنجی که چندی پیش یکی از سایت های اقتصادی انجام داد، در هفته جاری و همگام با اعلام نتیجه انتخابات سه نوع رفتار در بورس پیش بینی شده است، نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که یک سوم از پاسخگویان روند را نزولی، یک سوم روند را متعادل و یک سوم دیگر هم روند شاخص را صعودی پیش بینی کردند.

حالا و با اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و نگاهی به شاخص کل بازار سرمایه مشخص شد که روند صعودی بر بورس غالب شده است اما سوال این است که آیا این مسیر ادامه دار خواهد بود؟ فرزین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بورس به بازتاب می گوید: پیش بینی می شد که رسانه ای شدن نتیجه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، اثرات کوتاه مدت و بلند مدتی بر بورس داشته باشد، که امروز و با اعلام اولیه نتایج شمارش آرا شاهد اثرات کوتاه مدت آن بودیم.

آقابزرگی می افزاید: بازار سرمایه در ابتدای امروز سمت و سوی مشخصی نداشت اما با انتشار نخستین گزارش ها از انتخابات، بلافاصله راه خود را پیدا کرد و روندی متعادل در پیش گرفت.

او ادامه می دهد: برای تعیین اثرگذاری سیاست های دولت آینده بر بورس باید نگاهی به بازه زمانی روی کار آمدن دولت سیزدهم داشته باشیم، در شهریور و مهرماه سالجاری دولت تغییر می کند و با فاصله حدودا دو ماهه، وزرای کابینه و سپس مدیران از جمله مدیران مالی مشخص می شوند که باانجام آخرین مراحل تغییر به سه ماهه پایانی سال می رسیم، درواقع از زمستان تحولات اساسی در بازار سرمایه اجرایی می شود.

روزهای خوش بازارسرمایه 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه با توجه به اصلاح رخ داده در بورس طی سه چهار ماه گذشته و اصلاح قیمت 50 درصد شرکت ها، انتظار می رود که برخلاف سال 98، 99 که شاهد بازدهی 180 و 150 درصدی بودیم، بازار سرمایه در سال 1400 چنان پربازده نخواهد بود.

آقا بزرگی اظهار می کند: در پایان سه ماهه اول سال جاری، 11 درصد بازدهی منفی در شاخص کل داشتیم که متاثر از رشدهای بی رویه در سال 99 بود.
او ادامه می دهد: تعیین تکلیف سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با سناریوهای مختلف به عنوان یکی از ریسک های بزرگ بازار ارزیابی می شد که با انتخاب آقای رئیسی و به واسطه اعلام برنامه های اقتصادی ایشان، می توان امیدوار بود که بازار سرمایه روزهای خوبی را پیش رو داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان می کند: یکی از سرفصل های برنامه های انتخاباتی رییس جمهور منتخب، ایجاد اتاق فکری از خبرگان اقتصادی بود که هیچ کدام از کاندیداهای دیگر، چنین طرحی را ارائه نکردند بنابراین فعالان بازار امیدوارند که بازار سرمایه در ماه های آتی روندی معقول و متناسب را طی کند و جهشی هم نداشته باشد.

در حال حاضر بازار سرمایه 50 میلیون ذی‌نفع و سهامدار دارد که از وضعیت موجود بازار ناراضی هستند و منتظر هستند که دولت بعدی مشکلات آنها را حل کند چون به تنها 45 روز از عمر دولت دوازدهم باقی ماند و پیش بینی می شود که این دولت برنامه ای برای بازکردن گره های کور بازار سرمایه را ندارد، بنابراین انتظار می رود که دولت سیزدهم با توجه به برنامه های اقتصادی ارائه شده توسط رییس جمهور منتخب در مناظره ها، آرامش را به بازار سرمایه بازگرداند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید