سیمرغ بر شانه های موقعیت مهدی

    کد خبر :887418
سیمرغ بر شانه های موقعیت مهدی

در شبی که سیمرغ‌ها لو رفت، فیلم «موقعیت مهدی» هادی‌حجازی‌فر برگزیده چهلمین جشنواره فجر شد.

در شبی که لو رفتن اسامی برگزیدگان مراسم اختتامیه جشنواره را تحت‌الشعاع قرار داده بود، «موقعیت مهدی» که با نامزدی در ۱۴ رشته پیشتاز نامزدی جایزه بود، با دریافت ۵ سیمرغ بلورین، از جمله سیمرغ بهترین فیلم، فاتح اصلی فجر چهلم لقب گرفت تا سیمرغ ها به خاکریز بازگردند.

اولین ساخته بلند سینمایی هادی حجازی فر بیشترین جایزه را به خانه برد پیش از آغاز جشنواره، کمتر کسی انتظار داشت اولین ساخته بلند هادی حجازی‌فر این میزان مورد توجه قرار گیرد. حجازی فر با «موقعیت مهدی» تحسین منتقدان، توجه تماشاگران و اقبال داوران را یک جا به دست آورد. دانش‌آموخته تئاتر، باسابقه اجرای چند نمایش و کارگردانی سریالی برای تلویزیون، به عنوان چهره ای تازه با «ایستاده در غبار» (محمد حسین مهدویان) به شهرت رسید.

بازی در نقش احمد متوسلیان در فیلمی جنگی که برای مستند نمایی سراغ شیوه ای متفاوت رفته بود؛ مقدمه ای بر حضور مداوم هادی حجازی فر در سینمای ایران شد. ایفای نقش برون گرای کمال در «ماجرای نیمروز» (محمد حسین مهدویان) حجازی فر را به شهرت رساند و بعد از آن او در فیلم ها و سریال‌های مختلفی بازی کرد. از کمدی تا عاشقانه و درام اجتماعی و از فیلم سینمایی تا مجموعه تلویزیونی و سریال شبکه نمایش خانگی. پر کاری محصول مستقیم شهرت به دست آمده از حضور در فیلم های مهدویان بود و حجازی فر گاهی تیپ شکل گرفته در ماجرای نیمروز را در فیلم ها بازتولید می کرد و در مواردی هم نقش هایی را بازی می کرد که ارتباطی با پرسونای محبوبش نداشت.

بهترین حضور این سال هایش را می شود در «بی همه چیز» (محسن قرایی) مشاهده کرد که جلوه و درخشش بیشتر از همه بازیگران این فیلم پر بازیگر است و البته «آتابای» (نیکی کریمی) که در آن علاوه بر بازی، فیلمنامه را هم نوشته است. حجازی فر که در مقام بازیگر توانسته بود از زیر سایه متوسلیان ایستاده در غبار و کمال ماجرای نیمروز خارج شود، این بار این کار را با اولین فیلمش در مقام کارگردان انجام داد. فیلمی زندگینامه ای درباره شهید مهدی باکری که حالا ستاره فجر چهلم شده است.

رضا میرکریمی برای «نگهبان شب» سیمرغ بهترین کارگردانی را گرفت که قابل پیش بینی هم بود. شگفتی مراسم پایانی، توجه ویژه هیات داوران جشنواره به فیلم «برف آخر» بود که ۴ سیمرغ دریافت کرد؛ که شاید مهم‌ترینش جایزه بهترین بازیگر مرد برای امین حیایی بود. به این ترتیب این بار هم پژمان جمشیدی که در «علف‌زار» درخشیده بود به نامزدی سیمرغ بسنده کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، طناز طباطبایی دیگر بازیگر چهره ای بود که دیشب با سیمرغ از مراسم اختتامیه خارج شد. طباطبایی برای بازی در فیلم «بی رویا» بهترین بازیگر نقش اول زن فجر چهلم شد. جشنواره ای که میان فیلم اولی هایش بعد از موقعیت مهدی، علف زار با ۴ سیمرغ بیشتر مورد توجه قرار گرفت و به عنوان یکی از معدود فیلم های جشنواره که داستانش را بی لکنت تعریف می کرد جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت، در تدوین برگزیده شد و سیمرغ بهترین بازیگر مکمل زن را هم برد. ناکام بزرگ جشنواره، فیلم «دسته دختران» بود که به عنوان محصول فاخر بنیاد فارابی به جشنواره آمد و جز دیپلم افتخار بازیگر زن برای فرشته حسینی، تنها یک سیمرغ برای جلوه های بصری گرفت. درست مثل «خائن کشی» که به عنوان فن سالارانه ترین فیلم جشنواره، تنها سیمرغ طراحی لباس را دریافت کرد. جشنواره چهلم این گونه به پایان خط رسید و پرونده اش بسته شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید