سیدمهدی هاشمی: اگر قالیباف سرلیست شورای وحدت و جلیلی سرلیست پایداری شود مردم ترکیبی رأی می‌دهند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ ۹:۲۵
    کد خبر :583068

نماینده مورد حمایت جبهه پایداری در مجلس نهم گفت: اگر نگاه و رویکردش انتخاب افراد کارآمد، متعهد، توانا و متخصص باشد، قطعا به لیست پایداری اقبال می شود اما اگر این ویژگی ها در انتخاب نامزدها مورد بی مهری قرار بگیرد طبیعی است که نمی تواند آن اقبال عمومی را جلب کند.

اردوگاه اصولگرایی خود را برای حضور در صحنه انتخابات مجلس آماده می کند.

سیدمهدی هاشمی دوره ای در دولت محمود احمدی نژاد سرپرست وزارت کشور بود و سپس با لیست جبهه پایداری وارد مجلس نهم شد. او در سال 96 رئیس ستاد انتخابات تهران سیدابراهیم رئیسی بود. با سیدمهدی هاشمی درباره معادلات انتخاباتی جریان اصولگرا به گفتگو نشستیم.

شما در انتخابات مجلس نهم با لیست جبهه پایداری از حوزه انتخابیه تهران وارد پارلمان شدید، در انتخابات مجلس آینده نیز شواهد و قرائن حکایت از این می کند که به احتمال زیاد اصولگرایان و جبهه پایداری هر کدام لیست اختصاصی خود را خواهند داشت، در این صورت چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش نامه نیوز:امروز کارآمدی نیاز کشور است بنابراین باید تدوین فهرست انتخاباتی را فراتر از نگاه های سیاسی دید. در واقع لیستی باید عرضه شود با توجه به نیازهای مردم و راه های پیشرفت کشور تدوین شده باشد. لیستی که جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم داد، کارآمدتر بود چون بخشی از نامزدهای آن فهرست، کسانی بودند که از صحنه عمل و میدان اجرا می خواستند به صحنه قانونگذاری ورود کنند. این ویژگی تاحدی باعث اقناع افکارعمومی شد. البته فهرست جبهه پایداری یکسری از اشتراکات لیست ها را هم توانست تأمین کند.

که شما هم از جمله آن افراد اجرایی بودید که می خواستید وارد مجلس شوید.

من، آقای سلیمانی، آقای طلا، آقای میرکاظمی و آقای بذرپاش جزء آن افراد بودیم که موجب یک اقبال عمومی به فهرست شد چون رأی دهندگان می دانستند این جریانی که آمده، همان جریانی هست که در صحنه عمل کارآمدی خودش را تا حدزیادی نشان داده است.

به نظر شما جبهه پایداری برای انتخابات مجلس یازدهم نیز می تواند چنین لیستی ببندد؟

اگر نگاه و رویکردش انتخاب افراد کارآمد، متعهد، توانا و متخصص باشد، قطعا به این لیست اقبال می شود اما اگر این ویژگی ها در انتخاب نامزدها مورد بی مهری قرار بگیرد طبیعی است که نمی تواند آن اقبال عمومی را جلب کند.

شعار پایداری انتخاب اصلح است، جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم شما را اصلح دانست و نام تان را در لیست خود قرار داد، فکر می کنید همچنان اصلح هستید؟

اصلح یک معیار نسبی است. شاید من در مقایسه با خیلی افراد اصلح نباشم ولی اگر آنها انتخاب یا کاندیدا نشوند و افراد درجه پایین تری نسبت به آنها بخواهند در صحنه حضور پیدا کنند ممکن است من نسبت به آنها اصلح شناخته شوم بنابراین از الان نمی توان گفت چه کسی اصلح است یا چه کسی اصلح نیست.

درباره لیست انتخابات مجلس نهم جبهه پایداری این نکته مطرح بود که جبهه پایداری از رانت دولت آقای احمدی نژاد استفاده کرد و به توفیق رسید. شما خودتان سابقه حضور در وزارت کشور و سرپرستی این وزارتخانه را داشتید، آقای طلا پیش از نامزدی برای مجلس فرماندار تهران بود یا آقایان بذرپاش، سلیمانی و میرکاظمی از وزرای دولت بودند. حالا که این امکان وجود ندارد و حتی خیلی از مدیران رده پایین وزارت کشور نیز عوض شدند آیا فکر می کنید همچنان مانند دوره نهم اقبال به لیست جبهه پایداری باشد؟

آن موقعی که من در لیست قرار گرفتم 3 سال از دولت وقت خارج شده بودم و در آن حضور نداشتم. ولی مردم بخشی از طعم شیرین خدمت را در دولت آقای احمدی نژاد مزه کرده بودند. حالا شاید بر اثر گذر زمان بخشی از آن خدمات فراموش شده باشد اما اگر شعارها و انتخاب ها منطبق با کارآمدی ها و خدمت رسانی ها باشد به نظرم می رسد که مردم اقبال خواهند داشت ولی صرف نگاه سیاسی نمی تواند آن اقناع عمومی را ایجاد کند.

شما هم مدیر اجرایی بودید و هم فضای مجلس را تجربه کردید، اگر دو فهرست در تهران از اردوگاه اصولگرایی بیرون بیاید سرلیست شورای وحدت آقای قالیباف و سرلیست جبهه پایداری آقای سعید جلیلی باشد مردم به کدام فهرست اقبال می کنند؟

اگر چنین اتفاقی بیفتد مردم به لیست ترکیبی رأی می دهند. هر دوی آقایان قالیباف و جلیلی کارآمد هستند، سرلیست گرچه در جذب اقبال مردم تأثیر دارد و ترکیب زیرمجموعه نیز مهم است. در مجموع بعید می دانم دولیست شکل بگیرد که بالای یک لیست آقای جلیلی باشد بالای لیست دیگر نام آقای قالیباف قرار بگیرد.

شورای وحدت از آقای لاریجانی برای حضور در جلسات خود دعوت نکرد، این مسئله به کارآمدی شورای وحدت لطمه می زند یا عامل تقویت آن است؟

اگر نگاه غیر اصولی باشد در عمل نتیجه مورد انتظار گرفته نخواهد شد. شاید یکی از دلایل عدم دعوت این باشد که مدعی هستند انطباق با اصول وجود ندارد. البته {تجربه نشان داده که} آخر کار خیلی از اصول و مبانی نادیده گرفته می شود. حالا باید جلوتر برویم ببنیم چه اتفاقی می افتد.

جبهه پایداری از شما برای ورود به انتخابات مجلس یازدهم دعوت کرده است؟

هیچ جریانی تاکنون کسی را دعوت رسمی نکرده است، البته صحبت های متفرقه احزاب و گروه ها وجود داشته و خواهد داشت. به نظر من گروه های مختلف اصولگرایی باید بیشتر با هم روی معیارها و شاخص های اصلح اتفاق نظر پیدا کنند، بعد آن معیارها را با کاندیداهای پیشنهادی تطبیق دهند.

به طور غیررسمی هم پایداری با شما صحبتی برای حضور در انتخابات مجلس نداشته است؟

خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید