سیدحسن خمینی: شوراها نماد مردم سالاری هستند

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۴۹
    کد خبر :278567

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) با بیان اینکه شوراها نماد مردم سالاری هستند، گفت: شوراها باید نقش سندیکاهای‌ بزرگ جامعه شهری را اجرا کنند.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) در ششمین جلسه شورای عالی استان‌ها حضور یافت.

وی با اشاره به اینکه بیستمین سالگرد تأسیس و راه‌اندازی شوراها در جمهوری اسلامی است، گفت: واقعیت امر آن است که دوام نظام در دو رکن دین‌داری و مردم سالاری است و هر که این دو رکن را تضعیف کند، پایه‌های نظام را تضعیف‌ کرده است و هر چه در این دو رکن تلاش کنیم، سرمایه‌های اجتماعی و معنوی جامعه خود را تعالی می‌بخشیم‌.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی در خصوص وجه ممتاز انقلاب‌ ایران از حیث‌ ایدئولوژیک در دنیا در میان انقلاب‌هایی که در قرن گذشته رخ داده است و با اشاره به انقلاب فرانسه در 300 سال پیش با پیام بزرگ لیبرالیست‌، انقلاب انگلیس علیه برده‌داری، انقلاب روسیه‌ با پیام تاریخی کومونیسم و عدالت‌ و انقلاب چین در شرق‌ آسیا گفت: برخی از انقلاب‌های کوچک و بزرگ در دنیا موجود است که بسیاری از آن‌ها کودتا هستند و برای ارزشمند کردن خود از واژه انقلاب استفاده می‌کنند، مانند انقلاب عراق‌ که کودتایی(کودتای عبدالکریم‌ قاسم‌) بیش از کودتای مصر (کودتای جمال عبدالناصر) نبود.

وی انقلاب ایران را به عنوان آخرین انقلاب قرن 20 دانست و گفت: پیام بزرگ این انقلاب معنویت‌گرایی، دین‌گرایی و بازگشت دین در مقطعی از زمان بود که نیمی از جهان با تفکر ماتریالیسمی‌ و شعار ماکس‌ که دین را مخدّر‌ جامعه می‌دانست و در مجموع در فضایی که دید دنیا نسبت به دین منفی بود، صورت گرفت و انقلاب ایران آب سردی بر تمام آن تفکر‌ها ریخت.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی با اشاره به اینکه در ساختمان مجلس قدیمی اتفاق‌های بزرگی از جمله تشکیل قانون اساسی شکل گرفته است، گفت: محوریت دین و فقه‌ به عنوان نتیجه انقلاب توسط منتخبین‌ مردم شکل گرفت و امتیاز فلسفی انقلاب همین امر است.

وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر هم گاهی مردم تظاهرات کردند و کم و زیاد تحولات اجتماعی و گسل‌های اجتماعی شکل گرفت، گفت: اتفاق بزرگی که در هر جامعه صورت گرفته است توسط مردم‌ بود و مرحوم آیت الله طالقانی درباره خطبه‌ معروف‌ امیرالمؤمنین‌(ع) گفت: پیام این خطبه آن است که جامعه را غربال‌ می‌کند و لازم به ذکر است، تحولات در همه جوامع بوده است. در انقلاب اسلامی بحث دین‌داری به عنوان نقطه اول و بحث مردم‌داری به عنوان نقطه‌ دوم تفاوت این انقلاب با سایر انقلاب‌ها مطرح است.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی افزود: هیچ جریان سیاسی در دنیا نبوده که در کمتر از 2 ماه خود را به رأی مردم بگذارد و از کوپولیسم‌ خارج شود و به رأی‌ توده‌های مردمی که نه در اثر هیجان، بلکه با عقل رأی می‌دهند، قرار دهد و انقلاب از آغازین لحظات‌ خود، خود را در معرض‌ آزمایش خردورزانه‌ مردم قرار داده است.

وی مردم‌سالاری و حضور مردم در جامعه را یک واقعیت بی بدیل دانست و گفت: مردم‌سالاری، گره‌گشای مسائل است و باید بدانیم هر جا مردم حضور دارند، گره‌ها باز می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی با بیان اینکه امام راحل همواره ساده صحبت می‌کردند، گفت: صحبت‌های امام راحل بر خلاف کتاب‌هایشان که قلم سنگینی دارند، بسیار ساده و روان بود و مردم در هر سطحی از تحصیلات می‌توانستند صحبت‌های او را درک کنند.

وی با اشاره به اینکه پس از کودتا قرار بود هواپیماهای‌ دشمن ایران را بمباران کند، گفت: امام راحل در آن زمان مطرح کردند که بر فرض ایران را بمباران‌ کردید، اما هواپیماهایتان‌ به هر حال فرود می‌آیند و با مردم این کوچه و بازار چه خواهید کرد؟ آن‌ها آماده دفاع هستند و اگر من به عنوان رهبر، شخص رئیس جمهور و غیره نباشم، مردم که هستند.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی خاطرنشان کرد: واقعیت نظام جمهوری اسلامی آن است که تا زمانی که‌ مردم هستند ما هستیم، فایده، نفع و اثر داریم و می‌توانیم مشکل‌گشا باشیم. حضور مردم در عرصه تصمیم‌گیری حمایت و هدایت جامعه جزء دو رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی تأکید کرد: شوراها تمرین دموکراسی نیستند، بلکه شوراها تمام دموکراسی جمهوری اسلامی هستند؛ شورا به عنوان نماینده مردم و هویت و حیثیت‌ جمهوری اسلامی ایران است، حیثیت‌ این نظام مردم آن است.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی با بیان اینکه اگر مردم نباشند نه مشروعیت داریم و نه توان اجرایی، گفت: در صورت حضور مردم هیچ شخصی توان ضربه زدن به جمهوری اسلامی را ندارد، چراکه عزم ملی برای مقابله با هر تهدیدی کافی است.

وی با اشاره به خرد جمعی مردم گفت: شوراها نماد مردم‌سالاری جمهوری اسلامی ایران هستند که در ابتدای انقلاب تأسیس و در مقاطعی به صورت ضعیف اجرا شدند و در حال حاضر بعد از 20 سال به بلوغ رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی با اشاره به فرآیند دموکراتیک‌ در انتخاب شوراها گفت: دولت باید با استناد به قانون اساسی‌ اصول شوراها را اجرایی کند. انقلاب باقی می‌ماند و ما می‌رویم، هزاران سال دیگر اندیشمندانی پیرامون انقلاب ایران تحقیق می‌کنند و به عقیده من بزرگترین‌ دستاورد امام راحل و انقلاب ایران را در کنار دیگر دستاوردهایش‌، عزّت‌ می‌شناسند‌.

وی افزود: قبل و بعد از مشروطه‌، ذ‌لت ما در مقابل خارجی‌ها مردم را اذیت‌ می‌کرد. درست است که هیچگاه‌ مستعمره‌ نشده‌ایم، اما در دوره‌های مختلف‌ مردم ایران احساس ذلت‌ کردند و مشروطه کار بزرگی بود.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی با اشاره به قرارداد 1919 وثوق‌الدوله‌ و با تأکید بر اینکه این قرارداد یک امر بسیار ذلیلانه‌ بود، گفت: زمانی که مدرس‌ با آن مخالفت کرد، علت آن را‌ این طور‌ بیان کرد که قراردادی که در آن در ابتدا انگلیس برای ایران تصمیم‌گیری‌ کرده باشد را ذلیلانه‌ می‌دانم، به همین خاطر احمد‌شاه آن را امضاء نکرد و قاجار از بین رفت، پس از آن رضا شاه آمد‌ و گفت‌ من را روی کار آوردند، اما خودم روی پای خودم ایستادم.

وی خاطرنشان کرد: بعدها مشخص شد رضا شاه را هم روی کار آوردند و هم از کار بر‌کنارش کردند، حتی رفتن شاه‌ از ایران قبل از انقلاب‌ هم به خاطر مشورت‌ با سفرای‌ خارجی بود.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی با اشاره به وجود ذلت‌ و عدم استقلال سیاسی مردم در زمان قبل از انقلاب گفت: علت انقلاب مردم همین امر بود.

وی با تأکید بر اینکه بزرگترین‌ دستاورد انقلاب اسلامی عزت است، گفت: عزت به معنی آن است که به منافع خودمان توجه کنیم و نه اینکه‌ توجه ما به آن سوی‌ مرزها‌ باشد. همچنین عزت به معنای نتر‌سیدن از قمپز‌ در کردن‌های دیگران است، عزت اسلامی و ملی یک امر بسیار مهم است و اگر احیا‌ناً نسبت به او تزلزلی‌ انجام دادیم، باید بدانیم با دستاورد انقلاب بازی کرده‌ایم. این عزت‌ را نمی‌توان جز با همدلی، انسجام و وحدت‌ حفظ کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی با اشاره به صحبت‌های امام خمینی(ره) گفت: امام همواره علت بقای جمهوری اسلامی را همان علت پدید آورنده آن دانستند و گفتند: فکر نکنید انقلاب با علتی‌ پدید آمده و با علت‌هایی دیگر باقی می‌ماند.

وی اتکای به خدا، ایمان، گم نشدن در ارزش‌های مادی دنیا و وحدت کلمه را عوامل بقای جمهوری اسلامی دانست و گفت: مگر می‌توانیم عزت‌ جامعه اسلامی را برای برون رفت از بحران‌ها بدون انسجام و بدون وحدت کلمه‌ برطرف‌ کنیم؟

حجت الاسلام و المسلمین خمینی خاطرنشان کرد: تردید ندارم‌ هر گلویی‌، هر دستی‌، هر قلمی‌ و هر تریبونی‌ که نفرت‌ پراکنی‌ می‌کند و جامعه را از انسجام خارج و آن را چند شقه‌ می‌کند، خواسته یا ناخواسته در راستای اهداف ایران ستیزانه‌ و اهداف دشمن حرکت کرده‌ است.

وی با تأکید بر اینکه همه ما یک ملت هستیم و یک آب و خاک داریم، گفت: از آن سوی چابها‌ر تا ماکو، خرمشهر‌ تا سرخس‌ یکی هستیم، درد ما یک درد، شادی ما یک شادی و خنده ما یک خنده است.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی با بیان اینکه جامعه، جامعه‌ عزیزی است، گفت: دیروز مقام معظم رهبری به نکته‌ای اشاره کردند و فرمودند عزت این جامعه مهمترین‌ چیزی است که نه مسئولان‌، بلکه فرد فرد‌ ملت نسبت به حفظ آن مسئولیت دارند‌ و این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه با هم وحدت داشته باشیم و در مقابل کسانی که بین ما از هم گسیختگی‌ ایجاد می‌کنند، بایستیم‌.

وی گفت: شوراها نماد مردم سالاری هستند، اما باید توجه داشته باشند که نماینده مردم هستند و باید زبان اعتراضات‌ و انتقادات مردم باشند.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی افزود: اگر گروهی از مردم به موضوعی انتقاد دارند، نباید در میدانی جمع شوند، بلکه‌ شوراهای شهر باید آن انتقادات‌ را به گوش مسئولان‌ برسانند‌. شوراها باید نقش سندیکاهای‌ بزرگ جامعه شهری را اجرا کنند.

وی ولایت فقیه‌ و مردم‌سالاری را به عنوان ارکان فلسفی نظام و عزت‌ اسلامی دانست و گفت: هر چه می‌خواهد رخ دهد، بدهد. عزت ما نباید دستخوش‌ طمع شود؛ عزّت به خِر‌دِ افراد است و به تندروی‌های آن‌ها مربوط نیست‌.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی در پایان خاطرنشان کرد: باید با اندیشه در مسیر آینده قدم برداریم و این مهم جز با همدلی، همراهی و شستن‌ دل‌ها از کینه‌ محقق نمی‌شود و باید با برادری، تلخی‌های به حق یا نا به حق را فراموش‌ کرد؛ چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید