سیاست ایران توسعه روابط همکاری با کشورهای همسایه است

    کد خبر :652152

وزیر نیرو گفت: سیاست اصولی ایران بر توسعه روابط و همکاری با کشورهای همسایه استوار بوده و در همین چارچوب از امضای موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال می‌کند.

 

رضا اردکانیان امروز در همایش تجاری ایران و اوراسیا، گفت: جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا بعد از چندین سال مذاکره در اردیبهشت سال 1397 موفق به امضای قرارداد موقت تجارت آزاد شد.

 

وزیر نیرو بیان داشت: مقرر است این موافقت‌نامه بعد از 3 سال اجرای آزمایشی به قرارداد تجارت آزاد تبدیل شود. از این رو این دوره 3 ساله از بُعد اجرا واجد اهمیت فراوان است و لذا متولیان اجرای این موافقت‌نامه از سوی طرفین باید در تعامل نزدیک با یکدیگر باشند و تلاش فراوان به عمل آورند.

 

به گزارش فارس،اردکانیان بیان داشت: از هم اکنون مقدمات لازم برای گسترش مذاکرات در جهت تجارت کاملاً آزاد که از سال آینده فراهم می‌شود را باید ایجاد کرد و همچنین ضروری است با مساعی یکدیگر موانع اجرای دقیق موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد که از 5 آبان ماه امسال رسماً وارد فاز اجرایی شده را مرتفع نموده و طبق موافقت‌نامه عمل شود.

 

وی بیان داشت: بدون شک این موافقت‌نامه در صورت اجرای جدی زمینه را برای بست مناسبات اقتصادی و توسعه روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا فراهم می‌کند و به توسعه اقتصادی این دسته از کشورها منجر می‌شود.

 

اردکانیان گفت: بدیهی است همگرایی اقتصادی به ویژه با کشورهای همسایه جزو اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و از این زاویه می‌توان شکل‌گیری بلوک جدید اقتصادی در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به فال نیک گرفت.

 

وزیر نیرو افزود: در واقع شکل‌گیری اتحادیه اقتصادی اوراسیا را می‌توان نمونه خوبی از همکاری منطقه‌ای و سیاست منطقه‌گرایی در دهه اخیر برشمرد و امید می‌رود با گسترش و توسعه آن زمینه همگرایی اقتصادی کشورهای منطقه بیش از پیش فراهم و صلح و آرامش بیشتری را در منطقه به ارمغان آورد.

 

وی بیان داشت: طبیعی است به دنبال آن آسیب‌پذیری کشورهای منطقه در قبال تحولات مختلف اقتصادی جهان و شوک‌های محتمل آن را کاهش می‌دهد.

 

اردکانیان بیان داشت: معتقدم با توسعه کمی و کیفی این اتحادیه و گسترش جغرافیای آن می‌توان بازار بزرگی در منطقه ایجاد و تجارت میان اعضا را ارتقا داد و تسهیلات فراوانی را برای یکدیگر به ارمغان آورد.

 

وزیر نیرو گفت: منطقه‌گرایی اقتصادی جایگزین مناسب بی‌بدیل و مکمل اقتصادی منطقه به ویژه کشورهای همسایه است.

 

وی اظهار داشت: سیاست اصولی ایران بر توسعه روابط و همکاری با کشورهای همسایه استوار بوده و در همین چارچوب از امضای موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توسعه تجارت با 5 کشور عضو این اتحادیه استقبال و آن را زمینه مناسبی برای افزایش حجم مبادلات تجارت طرفین مدنظر می‌داند.

 

اردکانیان گفت: ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی میان کشورهای اوراسیا، خلیج‌فارس و دریای عمان و با برخورداری از منابع فسیلی و توانمندی‌های فنی و قرار گرفتن در بازار وسیع می‌تواند شریک مناسبی برای اوراسیا باشد.

 

وزیر نیرو افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه و به دلیل برخورداری از مزیت همسایگی با کشورهای آسیای میانه و قفقاز و دریای خزر و روسیه می‌تواند منافع این کشورها را پیوند داده و خود نیز از منابع وسیع آن بهره‌مند شود.

 

وی افزود: برای تحقق این مهم و توسعه مناسبات تجاری ضروری است با مساعی یکدیگر بر توسعه زیرساخت‌های موردنیاز بپردازیم زیرا عدم توسعه زیرساخت‌های ضروری و به ویژه حمل‌ونقل موجب افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و افزایش ضایعات صادرات می‌شود و از سوی دیگر علاوه بر رفع موانع تعرفه‌ای‌ و به کارگیری روش‌های مختلف از جمله شفافیت، استاندارد و رویه‌های گمرکی باید در جهت رفع مشکلات و موانع غیرتعرفه‌ای همت گمارد و تجارت درون منطقه‌ای را وسعت بخشید و در چارچوب این توافق‌نامه به توسعه همکاری مشترک در زمینه تجارت الکترونیک و تسهیل گردشگر و یکسان‌سازی مقررات و نوع تعرفه‌های حمل‌ونقل و ایجاد پنجره واحد گمرکی پرداخت.

 

اردکانیان افزود: در مجموع ما سعی می‌کنیم با ایجاد یک تشکل اقتصادی منطقه‌ای حرکت کنیم و این اقدامات نقش مؤثری در مقاوم‌سازی اقتصاد کشورهای منطقه دارد و افق‌های جدید را پیش‌روی ما قرار خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید