سیاستمدار آلمانی: به رسمیت شناختن گوایدو در ونزوئلا، خروج از قوانین بین‌المللی است

    کد خبر :532125
گوایدو

احزاب سیاسی در آلمان درباره موضع گیری برلین در قبال بحران ونزوئلا و به رسمیت شناختن “خوان گوایدو” اختلاف نظر داشته و برخی احزاب این موضع برلین را مورد انتقاد قرار داده اند.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه “زوددویچه سایتونگ”، “هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان بر اساس اعلان دولت این کشور با همتای ونزوئلایی خود البته نه در ونزوئلا بلکه در کشور همسایه آن کلمبیا دیدار کرده است.

«خوان گوایدو» سوم بهمن ماه 1397 خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند و دونالد ترامپ و برخی کشورهای اروپایی هم از این اقدام وی حمایت کرده و او را به رسمیت شناختند.

گوایدو روز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در ونزوئلا شد و به دنبال آن، دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «کودتایی کوچک» را دفع کرده است.

برلین هم این دولت را به رسمیت شناخته است. البته این اقدام دولت آلمان در برلین و در بین احزاب مختلف با انتقادهایی همراه بوده است. سیاستمداران در برلین این پرسش را مطرح می کنند که آیا این مانور برلین کمی عجولانه نبوده است.

البته برلین رسما بر این موضع خود تاکید دارد و “هایکو ماس“، وزیر امور خارجه آلمان هم در سفر اخیر خود به آمریکای لاتین بر این مسئله تاکید کرد. وی در این سفر اعلام کرد که «حمایت ما برای “خوان گوایدو” هرگز تغییر نکرده است». ماس البته تاکید کرد که گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا برای آماده سازی به منظور برگزاری انتخابات مجدد است.

احزاب آلمانی در این باره با هم اختلاف نظر دارند که آیا رفتار دولت آلمان با بحران ونزوئلا درست است.

“هایک هانسل”، سیاستمدار خارجی حزب چپ آلمان در این باره گفته است که دولت آلمان با به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به خروج از قوانین بین الملی روی آورده است.

“یورگن تریتن”، از سیاستمداران حزب سبز آلمان هم اظهارات مشابهی را ایراد کرده و در گفتگویی با روزنامه “زوددویچه سایتونگ” اظهار داشته است که متاسفانه اروپا دیگر نمی تواند در یک راه حل عاری از خشونت در ونزوئلا سهیم باشد. هایکو ماس همراه با اروپا زودتر از موعد خود را پشت موضع دونالد ترامپ در حمایت بدون شرط از گوایدو قرار داده است. اما کسی که خود را در یک جبهه قرار می دهد دیگر نمی تواند میانجی گری کند.

نیکلاس مادور، رئیس جمهور ونزوئلا به این موضع گیری دولت آلمان واکنش نشان داده و در ماه مارس سفیر آلمان را به عنوان عنصر نامطلوب ارزیابی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید