سگ‌گردانی در بوستان‌های تهران مجاز نیست

    کد خبر :978880
سگ‌گردانی در بوستان‌های تهران مجاز نیست

در هفته‌های پایانی دوره پنجم شورای شهر تهران، طرح جداسازی حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان‌ها در پارلمان شهری پایتخت به تصویب رسید، براسای این طرح قرار شد حضور حیواناتی نظیر سگ و گربه به همراه صاحب آنها در برخی بوستان‌های تهران مجاز باشد، اما شهرداری برنامه‌ای را برای جداسازی محل حضور حیوانات خانگی از زمین بازی کودکان تدوین کند.

البته در همان زمان برخی اعضای دوره ششم یعنی دوره کنونی شورای شهر که به عنوان منتخبان این دوره مشخص شده بودند، با این مصوبه مخالفت کردند و پلیس تهران بزرگ نیز اعلام کرد که هرگونه سگ‌گردانی در بوستان‌های پایتخت ممنوع است، با این وجود اما هنوز مصوبه‌ای در رد طرح جداسازی حیوانات خانگی در بوستان‌ها در دوره جدید شورای شهر به تصویب نرسیده است.

در چنین شرایطی سوال مهم این است که آیا در حال حاضر حضور سگ‌های خانگی در پارک‌های تهران مجاز است یا بوستان ها و محل‌های مشخصی برای این کار در نظر گرفته شده است یا خیر؟ این سوال را از سرهنگ سید هادی موسوی، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران که مسئولیت حراست از برخی بوستان‌های بزرگ تهران نظیر سرخه‌حصار، لویزان، ملت، گفت‌وگو، چیتگر، دانشجو، لاله و … برعهده یگان تحت مدیریت او قرار دارد، پرسیدیم.

سرهنگ موسوی گفت: در حال حاضر تعدادی از افراد با سگ‌های خانگی در بوستان‌های تهران حاضر می‌شوند، در چنین شرایطی اگر یک شهروند نسبت به حضور سگ به همراه یک شهروند دیگر به نیروهای مستقر یگان حفاظت شهرداری در پارک‌ها معترض شود، نیروهای ما وظیفه دارند فردی که سگ به همراه خود دارد را متوقف کنند و موضوع را به مقام انتظامی آن محدوده منعکس کنند.

وی افزود: در حال حاضر ماموریت ویژه‌ای برای مقابله با سگ‌گردانی در پارک‌ها به یگان حفاظت شهرداری تهران ابلاغ نشده است، اما اگر چنین دستوری ابلاغ شود، حتما برای اجرای این دستور آمادگی داریم. البته باید توجه داشت حسب اعلام قبلی مقامات انتظامی تهران بزرگ، اساسا سگ‌گردانی در هیچ‌کدام از بوستان‌های پایتخت مجاز نیست.

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران ادامه داد: در حال حاضر در برخی مواقع، مواردی از آسیب رساندن سگ‌های خانگی افراد به دیگر شهروندان به نیروهای ما گزارش می‌شود. در چنین شرایطی، ما حتما براساس وظیفه ذاتی خود با صاحب سگ برخورد می‌کنیم، یعنی او را متوقف می‌کنیم و مراتب را با مقام انتظامی هماهنگ می‌کنیم تا حسب نظر مقام قضایی، درباره آن فرد و سگ او تصمیم‌گیری شود.

برنامه یگان حفاظت شهرداری تهران برای یگان ویژه بانوان

موسوی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره برنامه یگان حفاظت شهرداری تهران برای به‌کارگیری نیروهای زن توضیح داد: با توجه به این که در اجرای برخی احکام قضایی مربوط به شهرداری و همچنین در امر حراست از بوستان‌های بانوان تهران نیاز به استفاده از نیروهای زن داریم، اخیرا به شهردار محترم تهران پیشنهاد داده‌ایم که یگان حفاظت ویژه بانوان تشکیل شود. آقای زاکانی نیز با این موضوع موافقت کردند و قرار شده است که شهرداری این مساله را در قالب یک لایحه به شورای شهر تهران ارائه دهد.

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران ادامه داد: ما اعلام کرده‌ایم که به 200 نیروی زن برای راه‌اندازی یگان حفاظت ویژه بانوان احتیاج داریم و این موضوع را با دوستان شورای شهر نیز در میان گذاشته‌ایم و آنها هم با اصل تشکیل یگان حفاظت بانوان زیر نظر یگان حفاظت شهرداری تهران موافق هستند. هنوز این یگان راه‌اندازی نشده است، اما ساختار مربوط به آن را به شهرداری پیشنهاد داده‌ایم و اگر این ساختار در شهرداری تایید شود و سپس به تصویب شورای شهر رسد، می‌توانیم با هماهنگی فراجا در ابتدای سال 1402 این یگان را تاسیس کنیم.

موسوی در ادامه تاکید کرد: تشکیل یگان حفاظت بانوان یکی از ضروریات شهر تهران است، زیرا همین حالا در بوستان‌های بانوان بعضا درباره مشکلاتی که برای خانم‌ها پیش می‌آید، گزارشاتی به دست ما می‌رسد. بنابراین معتقدیم که باید یگان حفاظت شهرداری بر بوستان‌های بانوان نیز نظارت داشته باشد که این کار حتما با استفاده از نیروهای زن میسر خواهد بود. در حال حاضر بوستان‌های بانوان توسط پیمانکاران شهرداری مدیریت می‌شود، ولی بازهم حضور یگان حفاظت که بخشی از نیروهای آن را نیروهای انتظامی تشکیل می‌دهند، می‌تواند سطح حفاظتی در این بوستان‌ها را افزایش دهد.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر بوستان‌های بانوان در فهرست بوستان‌های تحت حراست یگان حفاظت شهرداری تهران قرار ندارند، ولی قصد داریم که با تشکیل یگان حفاظت بانوان و استفاده از نیروهای خانم، به این بوستان‌ها نیز ورود کنیم، به نحوی که در پارک‌های بانوان، ایستگاه‌هایی را دایر خواهیم کرد تا ماموران خانم بتوانند در این بوستان‌ها حضور دائمی داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید