سونی و معرفی گوشی های پرچمدار Xperia 1 III و Xperia 5 III

    کد خبر :802071

شرکت سونی به تازگی دو پرچمدار جدید معرفی کرده که به عنوان Xperia 1 III و Xperia 5 III شناخته می‌شوند و از مشخصات کلیدی قدرتمند در کنار صفحه نمایش پروضوح و سریع بهره می‌برند.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار– اگر از نام‌گذاری عجیب سونی بگذریم این گوشی‌ها نسل سوم از خانواده اکسپریا تازه سونی هستند.

Xperia 1 III با طراحی بسیار آشنا نسبت به Xperia 1 II عرضه می‌شود و Xperia 5 III هم شباهت زیادی به آن دارد. پرچم‌دار اصلی یعنی اکسپریا وان مارک 3 با نمایشگر ۶.۵ اینچی از نوع OLED و با وضوح 4K عرضه می‌شود که نسبت تصویر سینمایی ۲۱:۹ دارد. این نمایشگر از محتوای HDR پشتیبانی کرده و نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتزی دارد.

نمایشگر Xperia 5 III اما اندازه کوچک‌تر ۶.۱ اینچی داشته و فول اچ‌دی است. نرخ تازه‌سازی بالا، پشتیبانی از HDR و نسبت تصویر ۲۱:۹ اما بدون تغییر هستند. هر دو گوشی به اسپیکرهای استریو قدرتمند و کاهش تاری تصویر (motion blur) در بازی‌ها با نرخ ۲۴۰ هرتزی مجهز هستند. میکروفون‌های این گوشی‌ها هم در بازی‌ها با قابلیت حذف نویز تجربه بازی گروهی بهتری را فراهم خواهند کرد.

هر دو گوشی از محافظ شیشه‌ای گوریلا گلس 6 برای پشت بدنه استفاده می‌کنند اما اکسپریا وان در جلو میزبان گوریلا گلس ویکتوس است. هر دو گوشی همچنین به استاندارد IP65/68 برای جلوگیری از نفوذ آب و گردوغبار هم مجهز هستند. سونی اکسپریا وان مارک 3 را در رنگ‌های مشکی مات، خاکستری مات و بنفش مات عرضه می‌کند. در حالی‌که نسخه کوچک‌تر در رنگ‌های مشکی، سبز و صورتی عرضه خواهد شد.

جالب است بدانید هر دو گوشی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را هم با فناوری DSEE HX حفظ کرده‌اند. به این ترتیب می‌توانید از هدفون‌های باکیفیت خود با صدای بهتری روی این دو گوشی استفاده کنید. هر دو گوشی جدید سونی به تراشه اسنپ‌دراگون 888 کوالکام مجهز هستند. با این‌حال نسخه بزرگ‌تر ۱۲ گیگابایت و نسخه کوچک‌تر ۸ گیگابایت رم دارد.

سونی برای پرچم‌دار اصلی خود ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و برای Xperia 5 III بین ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته است. هر دو گوشی درگاه دو سیم‌کارت هیبریدی دارند که می‌توانید درون آن‌ها کارت حافظه microSD هم قرار دهید.

سونی برای گیمرها قابلیت ضبط ویدئو از محیط بازی را با نرخ 1080p@120fps فراهم کرده‌اند. نکته جالب این‌که با فناوری Rewind time هر بار اقدام به فیلم‌برداری کنید، محتوا از ۳۰ ثانیه قبل ضبط می‌شود! در واقع گوشی همواره درحال فیلم‌برداری ۳۰ ثانیه اخیر بازی شماست تا چیزی را از دست ندهید.

سونی حتی ظرفیت باتری‌ها را هم مشابه و ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی در نظر گرفته است. هر دو گوشی با شارژ سریع ۳۰ واتی در ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ می‌شوند. اکسپریا وان III اما این‌بار شارژ بی‌سیم و شارژ بی‌سیم معکوس را هم اضافه کرده است.

حتماً‌ می‌دانید برخی گوشی‌های هوشمند مثل گلکسی اس 21 اولترا یا میت 40 پرو به دو دوربین تله‌فوتو برای دو فاصله کانونی مختلف مثلا 3X و 10X مجهز هستند. اما سونی خلاقیت به خرج داده تا فاصله کانونی متغیر را به دوربین گوشی‌های پرچم‌دارش بیاورد. با فناوری لنز پریسکوپی جمع‌شدنی، می‌توانید با دوربین این گوشی‌ها فاصله کانونی را بین ۷۰ و ۱۰۵ میلی‌متر یعنی بین حدود 2.9X و 4.4X به صورت اپتیکال بدون کاهش کیفیت تغییر دهید. زوم دیجیتال هیبرید هم البته با نام سوپر رزولوشن هوش مصنوعی حضور دارد. با کمک این فناوری می‌توانید فاصله کانونی تا ۳۰۰ میلی‌متر را هم شبیه‌سازی کنید.

این دوربین تله‌فوتو از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی سونی با دیافراگم متغیر f/2.3 یا f/2.8 استفاده می‌کند. دوربین اصلی هم ۱۲ مگاپیکسلی با سنسور نسبتاً قدیمی ۱۲ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۱.۷ اینچ است. این سنسور پشت لنزی با دیافراگم f/1.7 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار گرفته است. با این‌حال خبری از سنسورهای تازه و بزرگ‌تر سونی که در گوشی‌هایی مثل وان پلاس 9 پرو دیده بودیم نیست. سرانجام دوربین سوم باز هم ۱۲ مگاپیکسلی و فوق عریض است. این دوربین سنسوری ۱/۲.۶ اینچی داشته و به فوکوس خودکار و دیافراگم f/2.2 مجهز شده است.

برای بهبود عملکرد دوربین، سونی لنزهای زایس را با پوشش T روی آن‌ها قرار داده است. قابلیت‌های نرم‌افزاری دوربین‌های آلفا سونی مثل تشخیص چشم برای انسان‌ها و حیوانات هم وجود دارد. این دوربین‌ها می‌توانند با وضوح 4K و نرخ 120fps فیلم‌برداری کرده و با فناوری SteadyShot لرزش‌گیری خوبی دارند. دوربین سلفی هم ظاهراً نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و کماکان یک سنسور ۸ مگاپیکسلی دارد. به نظر تنها تفاوت دوربین Xperia 1 III و Xperia 5 III در وجود سنسور تشخیص عمق 3D ToF در مدل بزرگ‌تر است.

هر دو گوشی Xperia 1 III و Xperia 5 III از اتصال 5G پشتیبانی می‌کنند. حسگر اثر انگشت در این گوشی طبق انتظار در لبه‌های گوشی قرار گرفته است. اندروید ۱۱ با رابط کاربری سبک سونی نیز نرم‌افزار این گوشی را تشکیل می‌دهد. هر دو اسمارتفون اوایل تابستان با قیمتی بیش از 900 دلار عرضه خواهند شد.

منبع

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید