سونی بزودی بزرگترین سنسور تصویربرداری جهان را معرفی می کند

    کد خبر :897583

سونی فرآیند توسعه سنسورهای تصویربرداری CMOS را در سال 1996 آغاز کرد و نخستین حسگر تجاری این شرکت با نام Sony IMX001 در سال 2000 روانه بازار شد. از آن زمان بیش از 20 سال گذشته و اکنون کمپانی ژاپنی کنترل 46 درصد از بازار سنسورهای تصویربرداری را در دست دارد. در این مدت سونی به نتایج چشمگیری دست یافته است.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_سنسورهای تولیدی این شرکت به آسانی خریداری و روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند. به‌عنوان مثال حسگر شناخته شده IMX766 سونی هم‌اکنون در بیش از 100 مدل اسمارت‌فون موجود در بازار مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که این سنسور دارای فرمت اپتیکی 1/1.56 اینچی و پیکسل‌هایی با اندازه 1 میکرون است. افزایش سایز سنسور و پیکسل‌های تعبیه شده در آن امکان جذب نور بیش‌تر را فراهم می‌کند.

سال گذشته شرکت سونی از اسمارت‌فون اکسپریا PRO-I رونمایی کرد. این هندست مجهز به یک سنسور 1 اینچی و مشخصه فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص فاز بود. البته در ادامه مشخص شد که این سنسور بیش از آنکه کاربردی باشد؛ برای اهداف بازاریابی توسعه یافته است. همچنین مشخص شد که اسمارت‌فون سونی تنها از 60 درصد پتانسیل بالقوه این هندست استفاده می‌کند. با این‌حال غول ژاپنی نیز به این واقعیت اذعان کرد و در وبسایت خود مدعی شد که تنها 60 درصد از مساحت واقعی این سنسور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

اکنون سونی سرگرم توسعه و تست یک سنسور جدید است که بزرگ‌ترین نمونه موجود در صنعت محسوب می‌شود. این سنسور از فرمت اپتیکی 1/1.1 اینچی و رزولوشن 50 مگاپیکسلی برخوردار است. بر اساس اطلاعات پیش‌تر منتشر شده در فضای وب، این سنسور اسرارآمیز احتمالا با نام تجاری Sony IMX8XX روانه بازار می‌شود. شایعات نشان می‌دهند که این حسگر جدید احتمالا در پرچم‌داران آینده شیائومی، هواوی و ویوو به‌کار گرفته خواهد شد.

موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics نتایج مطالعات خود در زمینه بازار جهانی حسگرهای تصویربرداری مخصوص دوربین‌های اسمارت‌فونی را منتشر کرده است. نتایج نشان می‌دهند که میزان تقاضا در صنعت برای سنسورهایی با رزولوشن بالا و سیستم‌های دوربین چند ماژوله کاملا چشمگیر است.

برآوردها نشان می‌دهند که ارزش مالی این بازار طی سال 2021 به 15.1 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در مقایسه با سال 2020 رشد تقریبا 3 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین نرخ رشد این بازار در 3 ماهه پایانی سال گذشته بالغ بر 10 درصد بوده است.

سونی بزرگ‌ترین تامین‌کننده سنسورهای تصویربرداری برای دوربین دستگاه‌های موبایلی در جهان است. سال گذشته این شرکت به لحاظ مالی، کنترل تقریبا نیمی از بازار جهانی (به بیان دقیق‌تر 45 درصد آن) را در اختیار داشت. سامسونگ با سهم تقریبی 26 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. شرکت Omnivision نیز با تصاحب سهم 11 درصدی از بازار، رتبه سوم را به خود اختصاص داد. بنابراین 3 تامین‌کننده برتر مجموعا کنترل 82 الی 83 درصد بازار سنسورهای تصویربرداری را در دست دارند. بنابراین کلیه بازیگران دیگر این صنعت مجموعا تنها 17 درصد از حجم نقدینگی موجود را کنترل می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید