سنگ‌اندازی برخی پزشکان در توسعه واکسیناسیون آنفلوآنزا

    کد خبر :349732

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم گفت: با عرضه واکسن آنفلوآنزای چهار ظرفیتی برای نخستین بار در ایران احتمال اینکه فردی این واکسن در ابتدای فصل سرمای امسال تزریق کند و باز هم مبتلا به آنفلوآنزا شود بسیار کمتر از سال‌های گذشته خواهد بود.
شروین شکوهی در حاشیه مراسم لانچ واکسن آنفلوآنزا جدید چهار ظرفیتی شرکت سانوفی پاستور فرانسه در ایران با اشاره به اینکه در زمینه مقابله با بیماری آنفلوآنزا پیشگیری مهمتر از درمان است، توضیح داد: واکسن آنفلوآنزا از مدت‌ها قبل وجود داشته و اثربخشی آن نیز قابل قبول بوده است. همیشه توصیه کردیم که همه افراد بالای 6 ماه سن و به ویژه گروه‌های پرخطر قبل از شروع فصل سرما این واکسن را تزریق کنند.

وی افزود: متاسفانه یک سری افراد که از همکاران بنده نیز هستند، در این زمینه سنگ‌اندازی می‌کنند و اعتقاد دارند عوارض تزریق این واکسن زیاد است و ممکن است تزریق آن عارضه‌دار باشد به ویژه در زنان باردار. در این زمینه با متخصصین زنان بسیار صحبت کرده‌ایم که از تزریق واکسن آنفلوآنزا جلوگیری نکنند. حتی در بین همکاران خودمان شامل پزشکان، پرستاران و … در بیمارستان لقمان بسیاری واکسن آنفلوآنزا را نمی‌زنند که این یک ایراد بزرگ است و نیاز به فرهنگ سازی بیشتر دارد و پیش‌زمینه فرهنگ سازی هم کارهای علمی در این زمینه چه از طریق کنفرانس‌های علمی و چه از طریق رسانه‌ها است. باید به صورت ساده به مردم توضیح داده شود که اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا نه فقط خود برای خود آن فرد بلکه برای کل جامعه است چرا که از تزریق واکسیناسیون تعداد زیادی از افراد یک جامعه احتمال انتقال بیماری در آن جامعه نیز به شدت کاهش می‌یابد.

این متخصص عفونی و فوق تخصص عفونت بیماران سرطانی و پیوندی افزود: عوارض ناشی از تزریق واکسن آنفلوآنزا به میزانی نیست که برخی از همکاران ما و برخی از مردم فکر می‌کنند و واقعا می‌ارزد که این واکسن حتما تزریق شود. یکی از عوارضی که پزشکان را نگران تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌کند عارضه عصبی بسیار بسیار نادر گیلن باره است و همچنین ترس از زایمان زودرس زنان باردار. برخی از پرسنل پرستاری هم به خاطر عارضه سرماخوردگی و بدن درد از تزریق خودداری می‌کنند. این در حالیست که این عوارض یا اصلا مهم نیستند و یا بسیار بسیار نادر و قابل چشم پوشی. همکاران ما باید در زمینه ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا توجیه شوند و به مردم هم توصیه کنند که تزریق این واکسن هم برای خودشان و هم برای جامعه مفید است. همکاران باید توجیه شوند و به مردم هم توصیه کنند. قانع کنند. نه فقط برای خودشان و خانواده برای جامعه.

وی درباره عرضه واکسن آنفلوآنزای چهار ظرفیتی در کشور برای نخستین بار توضیح داد: سازمان بهداشت جهانی هر سال حدس می‌زند که چه ویروسی در گردش خواهد بود که البته ممکن است این حدس اشتباه هم از آب دربیاید. از سال 2013 تلاش شد که واکسن‌های عرضه شده هر دو نوع ویروس B را پوشش دهند و در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا سعی کردند که واکسن چهار ظرفیتی را استفاده کنند اما در ایران تاکنون این واکسن وجود نداشت و به زودی در دسترس مردم قرار می‌گیرد که بسیار اتفاق خوبی است. بنابراین با تزریق این واکسن تعداد کسانی که در سال‌های گذشته واکسن آنفلوآنزا را تزریق می‌کردند اما باز هم به این بیماری مبتلا می‌شدند بسیار کمتر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید