سنای آمریکا: موسسه‌های آموزش زبان و فرهنگ چینی، کمونیسم را ترویج می‌کنند

    کد خبر :498018
موسسه‌های آموزش زبان و فرهنگ چینی

پژوهشگران سنای آمریکا موسسه های چینی که به منظور ترویج زبان و فرهنگ چینی در این کشور تاسیس شده را به ترویج دیدگاه های حزب کمونیست چین متهم کرده و خواستار تغییر یا تعطیلی این موسسه ها شدند.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته فرعی پژوهش سنای آمریکا در گزارشی پیرامون موسسه های موسوم به کنفوسیوس در مدارس ابتدایی و دبیرستان های آمریکا، این موسسه ها را بازوی تبلیغی دولت چین دانست.
در این گزارش موسسه های کنفوسیوس که در سال 2004 برای ترویج زبان و فرهنگی چینی تاسیس شده اند، به تبلیغ دیدگاه های حزب حاکم کمونیست چین متهم شدند.
این کمیته فرعی سنای آمریکا با بیان اینکه این موسسه ها به صورت مستقیم از سوی پکن کنترل می شوند، خواستار تغییر یا تعطیلی آن ها شد.
در این گزارش آمده است که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) از فعالیت های این موسسه ها نگران بوده و وزارت خارجه این کشور موسسه های کنفوسیوس را «قدرتمندترین صحنه های قدرت نرم» چین می داند.
این گزارش همچنین از وزارت دادگستری آمریکا خواسته است که درباره لزوم ثبت نام این موسسه ها یا کارکنان آن ها به عنوان عامل خارجی تصمیم گیری کند.
گزارش این کمیته سنای آمریکا اگرچه احتمال جاسوسی توسط کارکنان موسسه های کنفوسیوس را رد کرد، اما تاکید کرد در طول این تحقیقات دریافته برخی از این کارکنان روادید نامربوط به فعالیتشان داشته اند.
محققان سنای آمریکا همچنین مدعی هستند که دریافته اند 70 درصد از دانشگاه های آمریکا که سالانه دست کم 250 هزار دلار کمک مالی از دولت چین دریافت می کنند، این مبلغ را به وزارت آموزش کشورشان گزارش نکرده اند.
انتشار این گزارش در حالی است که واشنگتن و پکن درگیر یک جنگ تجاری پرهزینه هستند که طی آن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چین را متهم به استفاده از دانشجویان به عنوان جاسوس، سرقت مالکیت معنوی و فناوری های حساس و اتهام های دیگر کرده است.
در حالی که دو طرف تعرفه های سنگینی بر بخش مهمی از واردات خود از طرف دیگر اعمال کرده بودند، با توافق ترامپ و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین برای آغاز مذاکرات تجاری، اعمال تعرفه ها تعلیق شد.
آمریکا و چین در حال حاضر در آتش بس تجاری مشغول مذاکره برای رسیدن به توافقی تجاری هستند اما مقام های دولت ترامپ گفته اند که واشنگتن باید امکان تهدید اعمال تعرفه ها را برای سال ها به صورت بالقوه حفظ کند.
افزون بر موسسه های کنفوسیوس در 100 مدرسه ابتدایی و دبیرستان در آمریکا، چین بیش از 500 کلاس کنفوسیوس را که به تدریس زبان و فرهنگ چینی در مدارس آمریکایی اختصاص دارد، تامین مالی می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید