سلمان رشدی کیست و چرا ترور شد؟

    کد خبر :931405

سر احمد سلمان رشدی متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۴۷، نویسنده و مقاله‌نویس بریتانیایی-هندی و نویسنده کتاب آیات شیطانی است. وی که تبعه بریتانیا است در آگوست سال  2022 ترور شد.

بازتاب- سلمان رشدی نویسنده تبعه انگلیس و هندی‌تبار  است که با نگارش کتاب «آیات شیطانی» مورد خشم و اعتراض مسلمانان قرار گرفت و در سال 2022 هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک را داشت، مورد حمله قرار گرفت.

زندگی نامه

سلمان احمد رشدی ۲۸ خرداد ۱۳۲۶ش در شهر بمبئی هند در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمد. پدرش وکیل و فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج بود که به تجارت روی آورد. او در کتاب خاطرات خود در سال ۲۰۱۲ نوشته پدرش نام رشدی را از نام ابن رشد، اخذ کرده است.

سلمان رشدی پس از تحصیلات ابتدایی در بمبئی به یک مدرسه انگلیسی در هند با عنوان کلیسای جامع و مدرسه جان کانن رفت.

سلمان رشدی برای ادامه تحصیل در ۱۴ سالگی عازم انگلستان شد. در مدرسه «راگبی» انگلیس درس خواند و به دانشگاه کمبریج راه‌یافت و در رشته تاریخ، تحصیل کرد. او در انگلستان با نوشتن مقالات تبلیغی به تأمین مخارج زندگی پرداخت، شناسنامه انگلیسی گرفت و تبعه آنجا گردید. 

گفته شده سلمان رشدی چهار بار ازدواج کرده که هر چهاربار به علت شرایط خاص پنهانی‌اش، به طلاق کشیده شد.

بیشتر بخوانید:

آثار

سلمان رشدی نویسنده داستان و رمان و کتاب‌ها و مقاله‌هایی است. برخی از آثار وی عبارتند از:

بچه‌های نیمه‌شب، شرم، آیات شیطانی، هارون و دریای قصه‌ها، در حسن نیت، جادوگر شهر اُز، شرق، غرب، ماهاتما گاندی، زمین زیر پای او، تصور کن هیچ بهشتی وجود ندارد، خشم، گامی به آن سوی خط، شالیمار دلقک، جادوگر فلورانس، بهترین داستان‌های آمریکایی، یک ترشی خوب، لوکا و آتش زندگی، جوزف آنتون (خاطرات)، دو سال و هشت ماه و بیست و هشت شب، کاخ طلایی.

کتاب آیات شیطانی 

سلمان رشدی عضو انجمن سلطنتی ادبیات انگلستان در سال ۱۹۸۸ میلادی، اثر خود به نام آیات شیطانی را به سفارش انتشارات صهیونیستی وایکینگ پنگوئن با دستمزد ۵۸۰۰۰۰ پوند، منتشر کرد. وی در این کتاب، مقدسات اسلامی و مسلمانان را با دست‌مایه افسانه غرانیق، در قالب یک داستان بلند و در ۹ فصل، به گونه‌ای اهانت آمیز و تمسخر آلود، به تصویر کشید که همین مسئله موجب اعتراضات گسترده مسلمانان جهان شد. در کتاب آیات شیطانی، به رسول خدا، یاران و همسران وی و نیز فرشته وحی، جبرائیل، توهین شده است.

این کتاب با اعتراض مسلمان از کشورهای مختلف به خصوص هند- زادگاه سلمان رشدی- و کشورهای اطرافش، کشورهای عربی و ایران مواجه شد. هند اولین کشوری بود که ورود کتاب سلمان رشدی را ممنوع کرد.

حکم ارتداد و زندگی مخفیانه

سلمان رشدی بعد از انتشار رمان «آیات شیطانی» در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی مورد خشم مسلمانان قرار گرفت و امام خمینی (ره) حکم ارتداد وی را صادر نمودند.در این حکم آمده است که مؤلف کتاب آیات شیطانی و همچنین ناشرین آگاه از محتوای آن، محکوم به اعدام هستند. هر مسلمانی در هر نقطه‌ای آنان را یافت، آنها را اعدام کند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین کند. طبق این حکم، هر کسی در این راه کشته شود، شهید است. به همین دلیل سلمان رشدی به یک زندگی مخفی در انگلیس روی آورده بود. وی تا سال ۱۹۹۸ در انگلیس تحت حفاظت بسیار شدید قرار داشت و پلیس انگلیس سالانه یک میلیون دلار برای محافظت از سلمان رشدی هزینه می‌کرد. او در نهایت مجبور شد به شهر منهتن ایالت نیویورک آمریکا مهاجرت و زندگی کند.

اعلام ارتداد در سازمان کنفرانس اسلامی

دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار آن شد که موضوع کتاب آیات شیطانی در دستور کار وزرای خارجه و سران کشورهای عضو کنفرانس اسلامی قرار گیرد. نمایندگان ۴۷ کشور اسلامی در سازمان کنفرانس اسلامی نیز در هجدهمین اجلاس وزیران امور خارجه در اسفند ۱۳۶۷ کتاب آیات شیطانی را کفرآمیز خوانده و انتشار آن را به عنوان توهین به مقدسات امت مسلمان محکوم ساختند و نیز رشدی را مرتد اعلام نمودند.

 

همچنین در اواخر اسفند سال ۱۳۶۷ نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای با بیش از ۱۷۰ امضا، خواستار برخورد مناسب کنفرانس بین‌المجالس با مساله انتشار کتاب آیات شیطانی شدند.

ترور

سلمان رشدی ساعت ۱۱ صبح جمعه (به وقت محلی) در ۱۲ اوت ۲۰۲۲ هنگامی که قصد سخنرانی در مرکز «چوتوکوآ» در غرب نیویورک داشته، مورد حمله واقع می‌شود.

ضارب سلمان رشدی

به گزارش فارس، «علی قاسم تحفه» یکی از مقامات محلی منطقه «یارون» در جنوب لبنان، بعدازظهر روز شنبه 22 مرداد 1401، در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «النشره» در لبنان گفت که «هادی مطر» ضارب «سلمان رشدی» نویسنده مرتد و موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) اصالتی لبنانی دارد.

علی قاسم تحفه در این باره گفت: «پدر و مادر هادی مطر جوان که دیروز، نویسنده [موهن] سلمان رشدی را با چاقو زد، اهل منطقه یارون هستند؛ اما هادی در آمریکا به دنیا آمده و در آنجا زندگی کرده و اصلا به لبنان نیامده است.»

پیش از این، فرماندهی پلیس نیوجرسی در آمریکا اعلام کرده بود که جوانی ۲۴ ساله به نام هادی مطر ساکن ایالت نیوجرسی به سلمان رشدی با سلاح سرد حمله کرده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید