سفیر سوئد: اجرای پیوسته برجام از سوی همه طرف ها حیاتی است

    کد خبر :42741

سفیر سوئد در تهران، برجام را موفقیت نخستین دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، پیشرفت مهم سیاست خارجی ایران و نقطه عطفی برای دیپلماسی بین المللی دانست و گفت: اجرای پیوسته برجام از سوی همه طرف ها حیاتی است.
[سفیر سوئد: اجرای پیوسته برجام از سوی همه طرف ها حیاتی است/ خواهان گسترش روابط ایران و سوئد هستم]

هلنا سانگلند در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره دیپلماسی دولت یازدهم و تاثیر آن بر روابط تهران – استکهلم افزود: در نخستین دوره مدیریت رئیس جمهوری ایران و دولت او، موفق به دستیابی به توافق نامه هسته ای (JCPOA) با 6 قدرت جهانی و اتحادیه اروپا شدند، این مساله یک پیشرفت مهم سیاست خارجی و یک نقطه عطف برای دیپلماسی بین المللی بود.
وی ادامه داد: دولت سوئد متعهد به عدم اشاعه و خلع سلاح است و برجام گامی مهم در این زمینه است. علاوه بر این، لغو تحریم های مرتبط با مساله هسته ای، فرصت های جدیدی را برای تجارت، سرمایه گذاری و همکاری های دیگر فراهم می کند.
سفیر سوئد در ایران درمورد موضوعات منطقه ای نیز گفت: ایران بدون شک نقش مهمی در منطقه ایفا می کند، سوئد امیدوار است که ایران بتواند با همسایگان خود و جامعه بین المللی همکاری کند تا بحران ها و درگیری ها در منطقه، همچون سوریه به طور مسالمت آمیز حل شود.
سانگلند با بیان این که تحت مدیریت آقای روحانی، دولت ایران با اجرای شماری از برنامه های سازمان ملل متحد تعامل سازنده داشته است، افزود: ایران قرارداد آب و هوایی پاریس را امضا کرده و به اهداف توسعه پایدار متعهد است. پس از تصویب توافق نامه پاریس توسط ایران، استکهلم و تهران می توانند به طور سازنده به اجرای آن عمل کنند.
وی به مساله پذیرش مهاجران و پناهندگان هم اشاره کرد و ادامه داد: ایران همچون سوئد، پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین و پناهندگان افغانستانی است که باید از ایران به دلیل تلاش برای ارائه آموزش و مراقبت های بهداشتی به این گروه آسیب پذیر بزرگ قدردانی شود.
این دیپلمات سوئدی همچنین درمورد مناسبات دو جانبه سوئد و ایران گفت: ما از روابط دوجانبه قوی با ایران برخوردار هستیم که بیش از 100 سال از آن می گذرد. درحال حاضر حدود 100 هزار نفر از ایرانی ها در سوئد زندگی می کنند (و سوئدی های ایرانی تبار عضو پارلمان و دولت سوئد هستند). ارتباطات مردم با مردم، دارایی و سرمایه بسیار ارزشمندی هم برای سوئد و هم برای ایران است.
وی با بیان این که این روابط، در اولین دوره ریاست جمهوری آقای روحانی بیشتر گسترش یافت، یادآور شد: دیدار استفان لوفن نخست وزیر سوئد در فوریه 2017 بسیار مهم بود. تعدادی از یادداشت های دو جانبه در مورد توانمند سازی زنان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نوآوری و تحقیق و همچنین حمل و نقل امضا شد.
سفیر سوئد در تهران ادامه داد: این دو کشور یک گفت و گوی سیاسی سازنده دارند که مسائل منطقه ای، تجارت، اقتصاد و امور مالی و همچنین همکاری چند جانبه و حقوق بشر را در برمی گیرد.
سانگلند اضافه کرد: پیش از تحریم، ایران بزرگ ترین شریک تجاری سوئد در خاورمیانه بود. گرچه بسیاری از شرکت های سوئدی در دوران تحریم ها در ایران باقی ماندند اما تجارت دوجانبه در طول این دوره کاهش یافت.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بار دیگر حجم تجارت دو کشور در حال افزایش است و به منظور تسهیل تجارت دوجانبه و ارتقای سطح سرمایه گذاری، شورای تجارت سوئد نمایندگی خود را در تهران دایر کرده است.
این دیپلمات سوئدی تاکید کرد: پیش بینی می کنم همکاری در زمینه های علمی، آموزشی و پژوهشی را گسترش دهیم. تبادل دانشجویان و پژوهشگر مهم است و دانشگاه های ایران روابط خوبی با همتایان سوئدی برقرار کرده اند.
سانگلند، تبادل فرهنگی را ابزاری برای توسعه روابط دو جانبه دانست و افزود: سفارت سوئد در تهران به طور فعال در این باره مشغول کار است به گونه ای که با تلاش آن در سال 2016، یک نمایشگاه برای برجسته کردن دویست و پنجاهمین سالگرد قانون مطبوعات برگزار شد.
وی همچنین اظهار کرد: در سال 2017 نیز یک نمایشگاه عکس به نام ‘پدران سوئدی’ حاوی نقاشی هایی از تجارب استفاده از حق مرخصی پدران و مراقبت از فرزندانشان در تهران به نمایش درآمد.
سفیر سوئد در ایران یادآور شد: از سپتامبر سال گذشته که من عهده دار مسئولیت سفارت سوئد در تهران شدم اجرای تعدادی گروه های موسیقی سوئد را سازماندهی کرده و در رویدادهای مختلف از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به اجرا درآمد.
سانگلند اظهار امیدواری کرد در دوران مسئولیتش در تهران، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.
وی با بیان این که من شاهد ظرفیت های بالقوه زیادی در این زمینه هستم، در این گفت و گو از فرصت استفاده کرد و بار دیگر به مردم ایران برای انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید