سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات؛ چرا تل‌آویو از بهبود روابط تهران و ابوظبی می‌ترسد؟

    کد خبر :870018
سفر بنت به امارات

نخست‌وزیر اسرائیل در حالی به امارات سفر کرده است که درخواست امارات به خرید سامانه‌های پدافندی اسرائیلی، تا کنون از جانب تل‌آویو بی‌پاسخ مانده است. مقام‌های اسرائیلی با بیان نگرانی‌های خود از روابط تهران و ابوظبی، تلاش دارند با هر روشی مانع بهبود این روابط شوند.

«بازتاب»؛ آرش صفار- شامگاه یکشنبه، «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل به امارات سفر کرد؛ این نخستین سفر بالاترین مقام اجرایی اسرائیل به امارات، پس از عادی‌سازی روابط دو طرف است.

بنت که روز دوشنبه با «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات دیدار کرد، پیش از سفر اعلام کرده بود که با مقام‌های اماراتی در خصوص موضوعات مختلف، از جمله گسترش روابط اقتصادی و تجاری گفتگو خواهد کرد.

همچنین بنا به اعلام سفیر اسرائیل در امارات، دو طرف در خصوص «نگرانی‌ها مشترک از فعالیت‌های ایران» گفتگو می‌کنند.

این سفر در حالی انجام شده است که امارات، اسرائیل را برای فروش سامانه‌های دفاع موشکی تحت فشار قرار داده است.

مقام‌های اسرائیلی با فروش این سامانه‌ها به امارات موافقت نکرده‌اند؛ مطابق یادداشتی در «اسرائیل هیوم»، تل‌آویو نگران است که گفتگوهای اخیر میان تهران و ابوظبی، منجر به افزایش فشارهای امارات برای جلب موافقت رهبران اسرائیل در خصوص فروش این سامانه‌ها شود.

مطابق این یادداشت، امارات حتی پیش از امضای قرارداد صلح ابراهیم، نسبت به خرید دو سامانه پدافندی گنبد آهنین و فلاخن داود ابراز تمایل کرده بود.

پس از عادی‌سازی روابط ابوظبی-تل‌آویو، فشارهای امارات برای خرید این دو سامانه افزایش یافت؛ اما مقام‌های اسرائیلی فروش این سامانه‌ها به امارات را تهدیدی برای امنیت «دولت یهود» ارزیابی می‌کنند.

از نظر تل‌آویو «عناصری مشخصی در حکومت امارات حضور دارند که با مقام‌های ایرانی پیوسته در ارتباط هستند»؛ اسرائیل نمی‌تواند فروش چنین سامانه‌های حساسی به «کشوری که مقام‌های ایرانی آزادانه به آن دسترسی دارند» را بپذیرد.

اسرائیل هیوم ضمن اشاره به نگرانی‌های مقام‌های اماراتی نسبت به ایران، بر پیوندهای قوی اقتصادی و نقش امارات در دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأکید کرده است. به ادعای این رسانه، تهران بدون مانعی از جانب امارات از شبکه بانکی این کشور برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند.

این روزنامه همچنین به تلاش‌های دیپلماتیک میان ایران و امارات برای بهبود و ارتقاء روابط، از جمله سفر «طحنون بن زاید» به تهران و دعوت او از «ابراهیم رئیسی» برای سفر به ابوظبی اشاره کرده است.

هر چند نویسنده یادداشت از احتمال تبدیل اهرم روابط با ایران به ابزاری برای اعمال فشار امارات بر اسرائیل با هدف دستیابی به سامانه‌های گنبد آهنین و فلاخن داود یاد کرده است، به نظر می رسد موضوع برعکس است.

در واقع تل‌آویو می‌کوشد از تمایل ابوظبی به خرید سامانه‌های پدافندی برای ممانعت از بهبود روابط ایران-امارات بهره بگیرد.

اسرائیل هیوم در یادداشت دیگری اشاره کرده است که انتظار می‌رود نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار خود با ولیعهد امارت، اطلاعاتی درباره «استقرار شبه نظامیان طرفدار ایران و واحدهای پهپادی که اخیرا توسط دستگاه اطلاعاتی اسرائیل کشف شده است»، ارائه کند.

این یادداشت تأکید کرده است که «مقامات بلندپایه اسرائیل می‌گویند که این اطلاعات برای جلوگیری از نزدیک شدن امارات به ایران ارائه خواهد شد».

در این شرایط تماس‌های پیوسته تهران و ابوظبی با هدف تنش‌زدایی و اعتمادسازی و پرهیز از هر گونه اقدامی که به تشدید حس تهدید متقابل می‌انجامد، مهم‌ترین روش بی‌اثر کردن تلاش‌های اسرائیل برای ممانعت از بهبود روابط ایران و امارات است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید