سفر علی باقری به دبی؛ آیا امیدی به توسعه روابط ایران و امارات هست؟

    کد خبر :864423
سفر علی باقری به دبی

علی باقری کنی با انور قرقاش و خلیفه شاهین المرر دیدار و گفتگو کرده است؛ دو طرف بر گشایش فصل جدیدی در روابط ایران و امارات تأکید کرده‌اند. همچنین قرار است هیئتی بلند پایه از امارات به تهران سفر کند که احتمالا طحنون بن زاید ریاست آن را بر عهده خواهد داشت. چشم‌اندازهای مثبتی از توسعه روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد که تحقق آن در گرو رفع تحریم‌های آمریکا است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- معاون سیاسی وزارت امور خارجه، «علی باقری کنی» روز چهارشنبه به امارات سفر و با برخی مقام‌های این کشور گفتگو کرد.

پیش از این خبری در خصوص برنامه سفر باقری منتشر نشده بود؛ هر چند گفتگوها برای کاهش تنش‌ها میان تهران و ابوظبی در جریان بوده است.

بعد از آغاز به کار دولت «بایدن» در واشنگتن، هم‌زمان با تلاش‌های منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها و حل‌وفصل اختلافات، مقام‌های اماراتی اعلام کرده بودند که در مسیر کاهش اختلافات با ایران حرکت خواهند کرد؛ موضوعی که از سوی مقام‌های دولت «سید ابراهیم رئیسی» نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

باقری کنی در حساب توییتری خود اعلام کرد «در ادامه سفر به کشورهای منطقه، امروز در دبی، در نشست دوستانه و صمیمانه‌ با دکتر انور قرقاش مشاور عالی سیاست خارجی جناب شیخ خلیفه بن زاید رئیس کشور امارات و خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات توافق کردیم تا صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات گشوده شود».

به گزارش آژانس خبری امارات (وام) دو طرف در این دیدار در خصوص پیوندها میان ایران و امارات گفتگو کردند و بر اهمیت تقویت روابط بر مبنای حسن همجواری، احترام متقابل در چارچوب منافع مشترک، همکاری برای ثبات و زفاه در منطقه و توسعه روابط اقتصادی تأکید کردند.

پیش‌تر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با شیخ «عبدالله بن زاید آل نهیان»، وزیر خارجه امارات بر توسعه روابط دو کشور و همکاری دوجانبه در امور منطقه‌ای تأکید کرده بود و وزیر خارجه امارات نیز خواستار همکاری با ایران در زمینه حفاظت از محیط زیست و مقابله با چالش‌های تغییرات آب‌وهوایی شده بود.

قرار است هیئتی بلند پایه از امارات به تهران سفر کنند؛ بر اساس گمانه‌زنی‌ها شیخ «طحنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات، رئیس «هلدینگ بین‌المللی ابوظبی» و برادر ولیعهد این کشور در صدر این هیئت قرار خواهد داشت. هر چند مقام‌های اماراتی در گفتگو با رویترز از اظهار نظر در این خصوص اجتناب کرده‌اند.

مقام‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پیش‌تر نیز در دیدار با «رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران بر تمایل خود به توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران، در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها تأکید کرده بودند.

تمایل مشترک میان ایران و امارات، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای به توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایجاد کرده است؛ با این وجود به نظر می‌رسد تحقق این چشم‌اندازها و فرا رفتن از مدیریت روابط در حوزه سیاسی-امنیتی در گرو رفع تحریم‌هایی است که از سوی آمریکا بر اقتصادی ایران تحمیل شده است.

علیرغم تداوم تحریم‌ها برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد که سطح روابط اقتصادی ایران و امارات افزایش یافته است؛ این موضوع نشان‌دهنده پتانسیل‌های توسعه این روابط است، اما برای بالفعل شدن این پتانسیل‌ها باید منتظر نتایج نشست هشتم آذر در وین بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید